تجدید ارزیابی؛راه گریز ناپذیر ایران خودرو

گروه بنگاه‌ها-مهتاب رحمتعلی : بورس تهران درحالی از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته به بازدهی بیش از ۸۶درصدی دست یافته است که در فضای مثبت ایجاد شده در بازار سهام، برخی صنایع بورسی از جمله خودرویی‌ها نیز عملکرد قابل‌توجهی داشتند. به‌طوری‌که در این میان بازدهی ۱۵۴ درصدی در کارنامه صنعت خودرو به ثبت رسیده و از آن مهم‌تر سهام ایران‌خودرو رشدی حدود ۲۰۰درصد را تجربه کرده است.
گرچه عوامل متعددی در رشد «خودرو» تاثیرگذار بوده، اما مهم‌ترین دلیل این روند صعودی را می‌توان خبر افزایش سرمایه ایران‌خودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت دانست.

مزایای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی
شرکت‌ها برای توسعه فعالیت‌های خود و افزایش یا حفظ قدرت رقابت اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. یکی از روش‌های افزایش سرمایه، افزایش از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت است که براساس آن شرکت دارایی‌های ثابت مشهود خود مانند زمین، ساختمان، ماشین‌آلات، تجهیزات، سرمایه‌گذاری‌ها و... را مورد تجدید ارزیابی قرار داده و ارزش آنها را در ترازنامه به روز می‌کند.

سه دسته از شرکت‌ها از این نوع افزایش سرمایه استفاده می‌کنند؛ شرکت‌های با حاشیه سود مطمئن، شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت که دارایی‌های ارزنده‌ای دارند و بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات مالی. در شرکت‌هایی که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند شرکت در پی این افزایش سرمایه با یک عملیات حسابداری ارزش دارایی‌های دفتری خود را به روز کرده و وضعیت ساختار سرمایه خود را سر و سامان می‌دهد. در این راستا ایران خودرو با در اختیار داشتن صد‌ها هکتار زمین در سراسر کشور از جمله ۲۲۰ هکتار زمین کارخانه اصلی در جاده مخصوص، ۷۴۰ هکتار زمین کارخانه خراسان، زمین‌هایی در فارس، تبریز و مازندران تمامی شرایط برای استفاده افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها را داراست.

درحالی دارایی‌های ایران‌خودرو در دفاتر این شرکت از سال ۱۳۴۲ به روز نشده که ارزش روز این دارایی‌ها طی ۵۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات نرخ ارز و تورم قیمتی موجود در تمام بخش‌ها زمان آن رسیده که با تجدید ارزیابی در دارایی‌های ایران‌خودرو این به روزرسانی صورت گیرد. بزرگ‌ترین خودروساز ایران همچنین علاوه بر زمین به‌عنوان دارایی‌های ثابت، سرمایه‌گذاری‌های مولد زیادی هم داشته که ارزش آنها کمتر از زمین‌های موجود نیست و به‌طور قطع ارزش جایگزینی آنها با نرخ دلار فعلی بسیار بالاست. در این میان ایران‌خودرو برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت و کسب تسهیلات خط اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی ناگزیر به افزایش سرمایه‌ای حداقل ۲۵۰۰ درصدی است.

روند صعودی بازدهی خودرو
سهام ایران‌خودرو از ابتدای امسال نوسانات مثبت قابل‌توجهی را در کارنامه خود به رخ کشید.

بیشترین نوسان مثبت سهام ایران‌خودرو در فروردین‌ماه ثبت شد در ماهی که اتفاقا با تعطیلات نوروز همراه بود، رشد ۲۵ درصدی سهام ایران‌خودرو رقم خورد. این بازدهی در اردیبهشت‌ماه به ۵/ ۶ درصد رسید، اما در خرداد جهش دوباره‌ای را تا مرز ۵/ ۲۴ درصد ثبت کرد. در تیرماه امسال شرایط متفاوت بود و بازدهی سهم رشد منفی داشت اما با فاصله کمی در مردادماه دوباره به مدار صعودی بازگشت و بازدهی ۵/ ۱۴ درصدی را به ثبت رساند. همچنین این روند با ادامه در شهریورماه بازدهی ۴/ ۱۶ درصدی را به همراه داشت. با شروع نیمه دوم سال به تبع شرایط کلی بورس، سهام «خودرو» هم روند کاهشی در پیش گرفت اما دوباره در آبان‌ رشد سهام این شرکت با بازدهی ۷ درصدی همراه شد. در همین حال معاملات آذرماه را نیز تا کنون با رشد قیمتی بالغ بر ۱۰ درصد ادامه داده است. نوسانات سهام همواره تابعی از شرایط کلی بازار بوده اما تغییرات سهام ایران‌خودرو علاوه بر تابعیت از این امر اغلب با اخبار مربوط به تجدید ارزیابی‌های این شرکت مرتبط بوده است.

استقبال بازار
سابقه بازار حاکی از آن است که تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه یک شرکت از این طریق به روند قیمت سهام آن شرکت اثرگذار است. در واقع شرکت‌هایی که در گذشته این مسیر را طی کرده‌اند، واکنش‌های مثبتی را از بازار سهام دریافت کرده‌اند. درحال حاضر تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران‌خودرو نیز قیمت سهام این شرکت را تحت تاثیر قرار داده به‌طوری که نوسانات مثبت این سهام شاخص گروه خودرو را بالانشین کرده است.

افزایش نرخ فروش
در کنار واکنش‌های مثبت بازار، نرخ فروش ایران‌خودرو نیز در ماه‌های اخیر روند صعودی داشته و این آینده بهتری را برای وضعیت مالی شرکت پیش‌بینی می‌کند. درحال حاضر افزایش نرخ فروش محصولات ایران‌خودرو باعث شده که نرخ‌‌های این شرکت به ارقام بازار نزدیک‌تر باشد. به عبارتی فاصله نرخ فروش فوری ایران‌خودرو با نرخ بازار کم شده و این نزدیکی به قیمت بازار، شتاب زیان در ایران‌خودرو را کاهش می‌دهد. از طرفی ایران‌خودرو با ظرفیت تولید خالی مواجه است. گرچه تولید این شرکت در نیمه دوم امسال به ویژه آبان‌ماه با رشد قابل توجهی همراه بوده، اما همچنان برای تولید، ظرفیت بیشتر وجود دارد.

نظر کارشناسی
یک عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران‌خودرو را حق قانونی شرکت دانست که باید خیلی زودتر انجام می‌شد. امیرحسن کاکایی با اشاره به فضای تورمی ایران طی سال‌های طولانی گذشته گفت: شرکت‌ها هر ۵ سال یک‌بار باید دارایی‌های خود را به روز کنند. وی با اشاره به اینکه با این نوع افزایش سرمایه ثروتی به ایران‌خودرو اضافه نمی‌شود، گفت: وضعیت ظاهری و دفتری دارایی‌های ایران‌خودرو به روز شده و پتانسیل ورشکستگی از ظاهر این شرکت حذف می‌شود. وی ادامه داد: به‌دنبال تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ارزش ظاهری دارایی‌های ایران‌خودرو به قیمت روز نزدیک می‌شود. وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در کشور گفت: هیچ پارامتر اساسی در اقتصاد صنعت خودرو تغییر نکرده اما قیمت‌ها بالا رفته که این افزایش شامل ایران‌خودرو هم شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید