اقتصاد دولتی مانعی برای تامین مالی از بازار سرمایه

مهدی علیخانی: تامین مالی از طریق بانک، راه‌های عدم شفافیت را باز می‌گذارد، موجب خلق پول و شبه پول می‌شود، افزایش تورم (تورم فزاینده) و انحراف منابع مالی را به دنبال دارد، در حالی که تامین مالی از بازار سرمایه علاوه بر اینکه معایب گفته شده را ندارد، نقدینگی را مستقیم به سمت تولید هدایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل «سبدگردان ایساتیس پویا کیش» با اشاره به اینکه اقتصاد ایران دو ویژگی بزرگ دارد که موانع زیادی را پیش پای بازار سرمایه رقم می‌زند، گفت: اقتصاد ایران بانک محور است و بخش بزرگی از اقتصاد همچنان دولتی است؛ البته دولتی بودن به این معناست که وابسته به نهادهای دولتی، شبه دولتی یا مستقیم وابسته به خود دولت هستند.

علیخانی با اشاره به اینکه طی یک دهه گذشته توجه مسولان به بازار سرمایه بیشتر شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که طی سال های اخیر، میزان تامین مالی از بازار سرمایه رشد قابل توجه و زیادی داشته است، اما این میزان، در مقایسه با حجم اقتصاد ایران و در مقایسه با روند تامین مالی از بازار سرمایه در کشورهای همجوار و در اندازه اقتصاد ایران، همچنان جای رشد دارد.

مدیرعامل «سبدگردان ایساتیس پویا کیش» با اشاره به اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین شیوه‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه، افزایش سرمایه شرکت‌های موجود در بازار، ورود شرکت‌های جدید و فروش انواع اوراق بدهی است تصریح کرد: در حال حاضر به نسبت شرایط اقتصادی، بازار سرمایه در تمام جهات برای تامین مالی فعال شده است.

علیخانی اضافه کرد: این در حالی است که تامین مالی از طریق بانک، راه‌های عدم شفافیت را باز می‌گذارد، موجب خلق پول و شبه پول می‌شود، افزایش تورم (تورم فزاینده) و انحراف منابع مالی را به دنبال دارد، در حالی که تامین مالی از بازار سرمایه علاوه بر اینکه معایب گفته شده را ندارد، نقدینگی را مستقیم به سمت تولید هدایت می‌کند.اما، اقتصاد بانک محور، بزرگ بودن حجم بخش دولتی و شبه دولتی در اقتصاد موجب شده، تامین مالی از بازار سرمایه با همه مزایایش در اقتصاد ما مغفول بماند.

به گفته علیخانی در شرایط فعلی برای افزایش سهم تامین مالی از بازار سرمایه نیازمند ابزارهای جدید هستیم،  از همین رو، باید ابزارهای موجود متنوع‌تر شوند که این موضوع در دستور کار متولیان بازارسرمایه قرار دارد. موضوع دیگر هم اقتصاد دولتی و نهادهای دولتی است که باید به این امر تشویق شوند. در این شرایط می توان تامین مالی از طریق بازار سرمایه را افزایش داد.    


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید