جبهه جدید هجوم حقیقی‌های سهام

دنیای‌اقتصاد : بورس تهران درحالی معاملات هفته منتهی به ۱۳ آذرماه را با حفظ نقدینگی در زمین بازی سهامداران خرد سپری کرد که این روند در جریان معاملات روز گذشته نیز ادامه یافت. به این ترتیب به‌دنبال رشد ۶/ ۳درصدی شاخص کل بازار سهام در هفته مورد بررسی در مجموع حدود ۴۸۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. در این راستا روز گذشته نیز درحالی شاخص کل بورس رشد ۵هزار واحدی را تجربه کرد و به قله جدیدی دست یافت که خریدهای سهامداران حقیقی نیز افزایش یافت. به‌طوری‌که در جریان معاملات روز شنبه بالغ بر ۱۳۲میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران خرد بازار منتقل شد.
جزئیات جابه‌جایی‌های صورت گرفته نشان از تغییر رویکرد در خریدهای بازیگران دارد. درحالی هفته‌های گذشته شاهد خریدهای پرحجم سهامداران خرد در نمادهای کوچک بورسی بودیم که این روند در هفته گذشته به سمت خرید سهام بزرگ تغییر جهت داد. به‌طوری‌که در این میان سهام فلزات اساسی در اولویت نخست لیست خرید بازیگران خرد بازار قرار داشتند. پس از آن نیز زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری ترجیح بعدی این گروه از معامله‌گران را در اختیار گرفتند. در مقابل اما دو گروه خودرویی و بانکی با بیشترین خالص فروش از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. در این راستا سیگنال‌های ارسالی از بازار ارز، بورس کالا و همچنین بهبود قیمت جهانی نفت و فلزات پایه از جمله سیگنال‌های مثبت برای ثبت چنین خریدهایی بود. در همین راستا تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در بازار دیروز نیز با خریدهای پرحجم سهامداران خرد در نمادهای فلزات اساسی و به‌ویژه دو نماد ملی مس ایران و فولادمبارکه دنبال شد. محرک اصلی تقاضا در این دو نماد بورسی، افزایش جهانی قیمت محصولات فولادی و همچنین جهش قیمت مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه بود.

فولادی‌ها در کانون توجه معامله‌گران
همان‌طور که عنوان شد در مجموع هفته گذشته حدود ۴۸۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد بازار منتقل شد که در این میان بیش از ۱۰۰میلیارد تومان به خالص خرید سهام فلزات اساسی تعلق داشت. در صدر خریدهای صورت گرفته نیز جمع‌آوری سهام فولادمبارکه اصفهان قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» به بیش از ۴۲میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان رسید. در این میان به‌دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد به خرید سهام این شرکت، حقوقی شرکت در بیشتر روزهای هفته گذشته به عرضه سهم پرداخت. به‌طوری‌که در مجموع هفته گذشته بیش از ۲۰میلیون سهم «فولاد» توسط شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا عرضه شد. در این گروه ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بود. به‌طوری که در مجموع هفته گذشته بیش از ۱۸میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فملی» جابه‌جا شد. در این میان موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس به‌عنوان دو سهامدار عمده «فملی» خریدهایی در هفته گذشته داشتند.

بررسی روند خریدهای صورت گرفته توسط سهامداران عمده نیز نشان می‌دهد که حقوقی‌های بازار بیشترین خرید و بعضا حمایت را از نمادهای خودرویی و بانکی داشتند. در این میان خالص خرید حقوقی‌ها در گروه خودرویی به ۴/ ۲۲میلیارد تومان رسید. در گروه بانکی نیز شاهد انتقال ۱۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی بودیم.  در صدر خرید سهام بانکی نیز تمایل به جمع‌آوری سهام بانک پاسارگاد قرار داشت. به‌طوری‌که در نهایت خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد به ۱۳میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان رسید. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به‌عنوان سهامدار ۲۶/ ۱درصدی «وپاسار» در جریان معاملات روز یکشنبه اقدام به عرضه سهم کرد. رصد تغییرات صورت گرفته در نمادهای خودرویی نیز نشان می‌دهد که ایران‌خودرو در صدر خریدهای سهامداران عمده در هفته گذشته قرار داشته است. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «خودرو» به بیش از ۱۲میلیارد تومان رسید. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان حقوقی فعال در «خودرو» و مالک ۱۶/ ۸درصدی سهم، در تمامی روزهای هفته گذشته به خرید سهم پرداخت و در مجموع بیش از یک میلیون سهم «خودرو» را به پرتفوی خود افزود.

جزئیات جابه‌جایی‌ها در هفته گذشته
معاملات بورس در نخستین روز کاری هفته گذشته با ثبت رشد ۳۳۰۰واحدی شاخص کل، با انتقال ۸/ ۱۵۵میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی همراه شد. در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای صورت گرفته توسط معامله‌گران حقیقی به جمع‌آوری سهام گروه مپنا تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «رمپنا» به ۴/ ۳۷میلیارد تومان رسید. همچنین درحالی حدود ۷۰میلیون سهم «رمپنا» درمیان سهامداران داد و ستد شد که بیش از ۶۳درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی سهامداران حقیقی بود. بر این اساس به‌دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها در خرید سهام مزبور، دو سهامدار عمده «رمپنا» به عرضه سهم پرداختند. به‌طوری‌که ۱۰میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا و ۲۳میلیون سهم دیگر نیز از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا به فروش رفت. گروه‌ صنایع ‌بهشهر ایران‌ نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز شنبه بود که با انتقال ۲۶میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی همراه شد. در این راستا شرکت توسعه صنایع بهشهر به عرضه ۵۰میلیون سهم «وصنا» پرداخت.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید یا همان حمایت را از سهام پتروشیمی نوری داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در نماد «نوری» به بیش از ۵میلیارد تومان رسید. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان یکی از حقوقی‌های فعال در «نوری»، اقدام به عرضه ۳میلیون سهم کرد.

تمایل به خرید سهام فلزی
 سهامداران خرد در جریان معاملات روز یکشنبه نیز به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و توانستند ۱۶۱میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. در این میان بیشترین حجم خریدها به جمع‌آوری سهام دو شرکت فولادمبارکه و ملی مس ایران تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید ۸/ ۱۷میلیارد تومانی در نماد «فولاد» و ۷/ ۱۷میلیارد تومانی در نماد «فملی» شکل گرفت. در این راستا به‌دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها در خرید سهام مزبور، شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا به‌عنوان سهامدار عمده «فولاد» اقدام به عرضه ۱۵میلیون و ۵۰۰هزار سهم کرد. این درحالی است که در نماد ملی مس ایران شاهد خرید سهم از سوی دو حقوقی بودیم. به‌طوری‌که ۲۰۰هزار سهم «فملی» از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و ۱۵۰هزار سهم دیگر نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس خریداری شد.

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی سهامداران عمده نیز نشان می‌دهد که حقوقی‌ها در روز یکشنبه بیشترین حمایت را از سهام پتروشیمی نوری داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «نوری» به حدود ۵میلیارد تومان رسید. در این میان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان سهامدار عمده و مالک ۵۶/ ۶۸درصدی سهام «نوری» اقدام به خرید ۵۰۰هزار سهم مزبور کرد.

حمایت حقوقی‌ها از «خودرو»
بورس تهران درحالی معاملات روز دوشنبه را با رشد ۱۵۰۰واحدی شاخص کل بورس سپری کرد که در همین راستا سهامداران خرد نیز به خریدهای پرحجم‌ خود ادامه دادند و در نهایت خالص خرید ۱۰۶میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند.  در این میان همچنان سهامداران خرد بیشترین خرید را به سهام فولادمبارکه و ملی مس ایران اختصاص دادند. در مقابل سهامداران عمده به حمایت از سهام ایران‌خودرو پرداخته و بیش از ۵/ ۸میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام «خودرو»‌ به پرتفوی خود افزودند.

خریدهای پرحجم در نماد «کماسه»
بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی بازیگران اصلی بازار سهام نشان از آن دارد که سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود توانستند برای یازدهمین روز متوالی، نقدینگی را در زمین بازی خود حفظ کنند. بر این اساس خالص خرید معامله‌گران حقیقی در جریان معاملات سه‌شنبه به ۶۰ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان رسید.  جزئیات جابه‌جایی‌های این بازار نشان می‌دهد که تامین‌ ماسه‌ ریخته‌گری‌ بیشترین خالص خرید از سوی حقیقی‌ها را تجربه کرد. به‌طوری‌که حدود ۱۲میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «کماسه» جابه‌جا شد. در این میان حدود ۱۰۰هزار سهم «کماسه» از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی این نماد شکل گرفت. در مقابل بازیگران عمده بیشترین خرید را در نماد پارس خودرو داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «خپارس» به حدود ۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان رسید.

پایان هفته و توجه به سهام «آپ»
در نهایت به‌دنبال رشد بیش از ۱۷۰۰واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه، بازیگران حقیقی نیز توانستند خالص خرید ۹۱میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کنند. در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام آسان‌پرداخت پرشین تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد در نماد «آپ»‌ به ۱۲میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان رسید. همچنین به‌دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها در خرید سهام مزبور، صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی به‌عنوان سهامدار عمده «آپ» به عرضه حدود ۶میلیون سهم پرداخت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید