رکورد جدید در بازار دلار

دنیای اقتصاد : در آخرین روز هفته، دلار دومین افزایش متوالی را تجربه کرد و مرز ۱۳هزار تومانی را شکست. روز پنج‌شنبه شاخص ارزی ۲۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان رسید. این عدد قله قیمتی دلار از ۱۶ تیرماه بود و موجب شد بار دیگر انتظارات افزایشی به‌خصوص در میان معامله‌گران فردایی تقویت شود. به‌رغم رشد روز آخر و شکست کانال ۱۳ هزار تومانی، سکه در هفته گذشته نسبت به دلار رشد بیشتری را تجربه کرد. دلار در هفته گذشته بازدهی ۵/ ۴ درصدی را به ثبت رساند، حال آنکه فلز گرانبهای داخلی توانست حدود ۵ درصد طی یک هفته افزایش ارزش را تجربه کند. سکه روز پنج‌شنبه نیز ۶۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۵۸۰ هزارتومان رسید. این قیمت ۲۲۰ هزار تومان بیشتر از نرخ بسته شده پنج‌شنبه دو هفته قبل بود. آنچه باعث شد سکه در هفته گذشته حتی بیشتر از دلار رشد کند، بالا رفتن بهای طلای جهانی و عبور از محدوده هزار و ۴۷۰ دلاری بود؛ طبیعتا دلیل اصلی رشد سکه همان افزایش قیمت دلار بود.
در مورد دلایل افزایشی شدن بازارها در روزهای اخیر صحبت‌های زیادی شده است و رکوردهای جدید سکه و دلار بار دیگر ذهن افراد عادی و فعالان اقتصادی را به خود درگیر کرده است. اما آنچه مسلم است میزان تقاضا در آذرماه بالا رفته و به نظر می‌رسد این میزان افزایش کمی بیش از انتظار بازارساز بوده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز در آخرین یادداشت خود می‌پذیرد که بخشی از افزایش فعلی قیمت‌ها ناشی از رشد قیمت بنزین و انتظارات تورمی ناشی از آن است. البته وی همزمان به افراد عادی برای سرمایه‌گذاری در بازار هشدار می‌دهد. با این حال، آنچه اهمیت دارد این است که رئیس کل به نوعی ورود تقاضای احتیاطی و حتی سفته‌بازی به بازار را پذیرفته است. پیش از اینکه سومین ماه پاییز آغاز شود، بسیاری از فعالان عنوان می‌کردند که انتظار دارند به‌طور سنتی میزان تقاضا در بازار زیاد شود. آنها رشد تقاضای تجاری و تسویه شرکت‌های تجاری در آستانه پایان سال میلادی را از عوامل سنتی افزایش تقاضا عنوان می‌کردند و باور داشتند با نزدیک شدن به تعطیلات ژانویه میزان تقاضای مسافرتی نیز افزایش پیدا می‌کند. در واقع یک ظرفیت انتظاری افزایشی پیش از آذرماه در میان معامله‌گران وجود داشت و مسلما بانک مرکزی نیز آگاه بوده است. افزایش قیمت دلار در هفته‌های انتهایی آبان نیز عمدتا به جز دو روز بسیار کنترل شده صورت می‌گرفت و انتظار می‌رفت در صورتی که رشدی در آذرماه در بازارها صورت بگیرد، آرام باشد. با این حال، به نظر می‌رسد شوک بنزینی و اتفاقات پیرامون آن موجب ورود تقاضای احتیاطی به بازار شده و همین موضوع موجب شده است که سرعت رشد قیمت دلار نیز در دو هفته جاری کمی بیشتر شود. دو هفته قبل دلار بالای ۵ درصد افزایش یافت و هفته گذشته حدود ۵/ ۴ درصد.

یکی از فعالان باتجربه بازار می‌گوید، طبیعی است که هرگونه احساس ناامنی، برخی افراد را نگران می‌کند و نگرانی افراد را در موقعیتی قرار می‌دهد که تصمیم به تبدیل بخشی از دارایی ریالی خود به ارز و طلا بگیرند. از نظر این فعال بازار، آنچه می‌تواند شرایط معاملات را آرام‌تر و نوسانات را محدودتر کند، سیگنال عادی شدن شرایط و تغییر انتظارات معامله‌گران است. البته برخی معامله‌گران نیز عنوان می‌کنند، بازار با گذر از تقاضای فصلی کم‌کم به آرامش خواهد رسید و افزایش روزهای اخیر جبران خواهد شد. این در حالی است که همچنان برخی از تحلیلگران معتقدند بازارساز اوضاع بازار را در دست دارد و تنها می‌خواهد با فروش در قیمت‌های بالا نوسان‌گیران را دچار ضرر کند و قدرت آنها را کاهش دهد. در این میان، هفته جاری برای بسیاری از معامله‌گران از اهمیت زیادی برخوردار است؛ کمتر کسی تصور می‌کرد که قیمت دلار با این سرعت به مرز ۱۳ هزار تومانی برسد و حالا سوال مهم پیش روی بازار این است که آیا رشد قیمت بیشتر از این ادامه خواهد یافت یا بازارساز روز شنبه (امروز) قیمت‌ها را در جهت کاهشی قرار خواهد داد و اجازه عبور آن از نقطه مقاومتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی را نخواهد داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید