هفته ۶/ ۳ درصدی شاخص سهام

دنیای اقتصاد - همایون دارابی : بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با تداوم رشد قیمتی شاهد جبران بخش عمده افت و اصلاح قیمتی مهرماه بود و در نهایت شاخص کل بورس توانست با رشد ۶/ ۳درصدی به‌کار خود پایان دهد. در همین راستا در روز چهارشنبه شاخص کل هم‌وزن با صعود ۹/ ۱درصدی، قله جدیدی را فتح کرد. به‌طوری‌که با قرار گرفتن در محدوده ۹۹هزار واحد از سطح ۹۷هزار واحد مهرماه عبور کرد که این امر نیز می‌تواند نشانه‌ای برای جبران افت و اصلاح ماه گذشته در نمادهای کوچک بازار باشد.
بازار سهام در ماه گذشته به مدد نبود بازاری رقیب توانست با نگهداشت نقدینگی در بازار، زمینه‌ساز بازگشت قیمتی نمادها باشد. در این شرایط اما وضعیت نمادهای بزرگ بازار همچنان با تحولات کلان اقتصادی از جمله نرخ دلار گره خورده است. از دیدگاه کارشناسان هرچند هفته گذشته نشانه‌هایی از رشد دلار همزمان با نزدیکی پایان سال میلادی به چشم می‌خورد اما همچنان بازار در انتظار خبرهای قطعی‌تر در مورد افزایش نرخ آتی دلار به‌ویژه در مورد نرخ دلار در لایحه بودجه سال آینده کل کشور است. در صورتی که بازار بتواند در مقطع بررسی و تصویب لایحه بودجه به دورنمایی مثبت در مورد آینده شرکت‌های بزرگ دست یابد، می‌تواند برای رشد این شرکت‌ها شاهد حرکت نقدینگی باشد. در همین حال بازار سهام علاوه بر نرخ ارز در لایحه بودجه در انتظار تعیین تکلیف طرح‌های مالیاتی و عوارض و نرخ کالاها و خدمات دولتی از جمله حامل‌های انرژی است.

با این وضعیت هفته گذشته معامله‌گران با ثبت بازدهی ۶/ ۳درصدی در شاخص کل شاهد عبور بازدهی در سال‌جاری از رقم ۸۰درصد بودند. شاخص کل هم‌وزن نیز با جهش ۹/ ۶درصدی در مجموع هفته از مرز ۲۰۱درصد رشد در سال جاری گذشت. در این شرایط بازار جهانی نیز شرایط مثبتی را به نمایش گذاشته است. در بازار جهانی بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۶۳تا ۶۴دلار به ازای هر بشکه رسیده است. بهای فلزات رنگین شامل مس، روی و سرب نیز به ترتیب ۵هزار و ۸۹۱دلار، ۲ هزار و ۲۳۶دلار و هزار و ۹۰۴دلار گزارش شده است. در بازار سرمایه همچنین درحالی‌ عرضه‌های اولیه متوقف مانده‌اندکه به‌‌رغم انتظار بازار، جریان عرضه‌های اولیه در بازار به چشم نمی‌خورد. در این میان وزیر اقتصاد وعده داد باقی‌مانده سهام دولت در بیمه البرز و شامل بلوک ۳/ ۱۷ درصدی تا پایان سال عرضه شود.

در رابطه با عرضه‌های اولیه معاون ناشران و اعضای بورس تهران از طی مراحل آماده‌سازی دو شرکت در حوزه‌های کشاورزی و شوینده برای درج و عرضه اولیه و واگذاری سهام حداقل چهار شرکت دیگر تا پایان سال در بورس خبر داد. مجید نوروزی درباره آخرین وضعیت شرکت‌های آماده عرضه اولیه در بورس تهران به خبرگزاری فارس گفت: وضعیت عرضه‌های اولیه در بورس تهران را می‌توان در قالب سه دسته اصلی ارائه کرد. وی افزود: دسته اول شامل شرکت‌های درحال آماده‌سازی برای عرضه هستند که درحال‌حاضر دو شرکت در حوزه‌های کشاورزی- دامداری و شوینده با سرمایه اسمی بالغ بر ۳۳۵ میلیارد تومان با طی مراحل درج به زودی در بازار عرضه خواهند شد. این مقام مسوول دسته دوم را شرکت‌های در آستانه پذیرش عنوان کرد و گفت: درحال‌حاضر ۸ شرکت در حوزه‌های مختلف از قبیل چندرشته‌ای صنعتی، سیمان، فولاد، غذایی و مالی با سرمایه اسمی بالغ بر ۲/ ۹ هزار میلیارد تومان در آستانه پذیرش بوده که پیش‌بینی می‌شود حداقل نیمی از آنها تا پایان سال ۹۸ عرضه شوند.

نوروزی ادامه داد: برخی شرکت‌ها نیز در حال آماده‌سازی برای پذیرش هستند که درحال‌حاضر ۲۷ شرکت در حوزه‌های مختلف از قبیل پتروشیمی، بانکی، سیمانی، باتری‌سازی، تفریحی و گردشگری، لیزینگ و فولادی درحال تکمیل مدارک و مستندات برای طرح در جلسه هیات پذیرش هستند. در گروه فولادی شرکت فولادمبارکه مجوز افزایش سرمایه ۶۱ درصدی را دریافت کرد. براین اساس، «فولاد» می‌تواند سرمایه ۱۳ هزار میلیارد تومانی کنونی را از محل سود انباشته به ۹/ ۲۰هزار میلیارد تومان برساند. این افزایش سرمایه ۷/ ۶۰ درصدی قرار است صرف تامین سرمایه در گردش به منظور ذخیره الکترود موردنیاز، جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده بابت تکمیل طرح‌های توسعه‌ای، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و جبران مخارج انجام شده بابت تملک سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شود. در گروه معدنی وضعیت تامین سنگ‌آهن مورد نیاز واحدهای فولادی بیش از پیش پیچیده شده است. قیمت‌گذاری نامناسب سنگ‌آهن در سال‌های اخیر و گرایش سود‌آوری بیشتر فولاد‌سازی موجب شده تا وضعیت کمبود سنگ‌آهن در کشور به‌وجود بیاید. در همین رابطه مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو درخصوص مشکلات تامین سنگ‌آهن واحدهای درحال راه‌اندازی فولادی گفت: اکنون کشور از کمبود کلوخه سنگ‌آهن رنج می‌برد، زیرا ظرفیت بسیاری ایجاد شده اما حوزه استخراج هم‌راستا با کنسانتره افزایش نیافته و قرار است این ظرفیت‌سازی رشد کند.

در گروه شیمیایی صنایع شیمیایی سینا از پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه خبر داد. براساس این پیشنهاد سرمایه شرکت از مبلغ ۳۰میلیارد و ۷۱۲میلیون و ۵۰۰هزار ریال به مبلغ ۱۲۲میلیارد و ۸۵۰میلیون ریال افزایش خواهد یافت. این افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و ریسک‌ها و هزینه‌های مالی انجام خواهد شد. در گروه مخابراتی شرکت «های‌وب» سهامداران خود را برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره دعوت کرده است. به‌دنبال انتشار شایعاتی در مورد احتمال حضور گروه‌های سهامداری جدید انتظار می‌رود در این مجمع اعضای جدیدی به هیات‌مدیره اضافه شود. جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۰صبح روز چهارشنبه ۲۷آذرماه در هتل المپیک برگزار می‌شود.   در گروه واسطه‌گری مالی هفته آینده سه‌شنبه بازار شاهد پذیره‌نویسی تامین سرمایه دماوند خواهد بود. شرکت تامین سرمایه دماوند به‌عنوان دهمین شرکت تامین سرمایه کشور با مشارکت دو مجموعه معظم اقتصادی با سهم ۳۵ درصدی هر سهامدار موسس شامل هلدینگ مالی غدیر و هلدینگ مالی سینا در شرف شکل‌گیری است. در مجموع روز چهارشنبه بازار شاهد شرایط مثبتی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به رقم هزار و ۶۲۵میلیارد تومان و در فرابورس به هزار و ۲۳۸میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات در بورس به ۸هزار و ۷۰۳میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته ماقبل ۶/ ۱۲درصد رشد یافت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید