از نظر افشای اطلاعات شرکت‌ها جزو اولین های دنیا هستیم

دکتر شاپور محمدی گفت: ما در بالاترین سطح افشای اطلاعات شرکت های بورسی در دنیا قرار داریم. برنامه امسال سازمان بورس این است که کیفیت افشا را بالا ببرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از تسنیم، شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم روز حسابدار در پژوهشگاه وزارت نیرو با اعلام اینکه سازمان بورس بالاترین میزان افشا را از نظر تعداد داراست، ابراز امیدواری کرد، با کمک حسابداران و حسابرسان کیفیت افشا نیز بالا برود.

وی گفت: در ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار توسعه‌ بازاری شفاف و منصفانه مورد تاکید قرار گرفته است. قطعاً پایه اصلی شفافیت در بازار سرمایه حسابداران و حسابرسان هستند.

محمدی ادامه داد: در سازمان بورس، بیش از ۶۰۰ شرکت ۶۵۰ نهاد مالی و حدود ۴۰۰ شرکت که بورسی نیستند اما به موجب ماده ۶ از اصل ۴۴ ملزم به افشای اطلاعات مالی هستند که این اطلاعات از زمان تهیه سازمانی که افشا می‌شود به طور مستقیم تحت نظر حسابداران و حسابرسان است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: حتی قبل از آن که این اطلاعات در اختیار سازمان بورس قرار بگیرد، در کدال ثبت می‌شود و در یک لحظه، عموم مردم با یک شرایط برابر میتوانند اطلاعات را مشاهده کنند اما باید توجه کرد که این نقش و وظیفه حسابداران و حسابرسان است.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: طبیعتاً وقتی چهار بار در سال صورت‌های مالی تهیه می‌شود که دوباره مورد حسابرسی قرار می‌گیرد و ۱۲ بار تولید و فروش شرکت‌ها افشا می‌شود، بدین معناست که ما در بالاترین سطح افشا در دنیا قرار داریم. برنامه امسال سازمان بورس این است که کیفیت افشا را بالا ببرد.

وی در پایان تصریح کرد: در سالی که بنده به سازمان بورس آمدم ۴۳ درصد از شرکت‌ها به موقع و ۲۳ درصد شرکت ها با دیرکرد اطلاعات خود را به بازار منعکس کرده و بقیه آمار خود را افشا نمی‌کردند. امروز ۹۱ درصد افشای به موقع، ۸ درصد افشای با تاخیر را در شرکت ها شاهد هستیم و تنها یک درصد اطلاعات خود را ارائه نمی دهند. این نقش حسابرسان و مدیران مالی شرکت‌هاست و انتظار می رود کنار افشای به موقع ،کیفیت اطلاعات نیز باید بالا برود.

 
 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید