توجه به صادرات؛ دغدغه یک فعال بخش‌خصوصی

گروه بنگاه‌ها : توجه بیشتر به بخش صادرات و رفع موانع در این زمینه بزرگ‌ترین خواسته بخش‌خصوصی فعال در صنعت فولاد از دولت است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، نوید ایزدپناه عضو هیات‌مدیره شرکت صنایع هفت الماس در ارتباط با مشکلات حوزه فولاد گفت: شاید بتوان گفت که تحریم‌های خارجی تاثیر منفی در صنعت فولاد نگذاشته؛ زیرا صنعت فولاد یک صنعت درون‌زا شده و نیاز به مواد اولیه خارجی بسیار کم است. شاید ضربه‌ای که درحال‌حاضر می‌خوریم نه در زمینه تولید فولاد، بلکه در زمینه بازاریابی این صنعت است.
وی با بیان اینکه مکانیزم تحریم با هدف تحت‌تاثیر قرار دادن مواد اولیه تولیدات است، افزود: در صنعت فولاد مسائل متفاوت است و هدف از تحریم‌ها در بازار داخلی ایران کاهش توان عرضه و فروش صادراتی محصولات فولادی است. درهرصنعتی مکانیزم تحریم قسمت‌هایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باید سیاست کشور در کمک کردن به آن قسمت‌هایی باشد که در تحریم بیشترین صدمه را می‌بیند.برای مثال در صنعت خودرو باید تمرکز ما در تامین قطعات باشد، چراکه صنعت خودروی ما واقعا صنعت عمیقی در تولید قطعات نبوده است، درحالی‌که صنعت فولاد ما صنعت بسیار عمیقی است و ما از زنجیره سنگ آهن تا زنجیره محصولات رنگی که زنجیره پایانی صنعت فولاد هستند را کلا در داخل کشور در اختیار داریم و ارزش افزوده آن در تولیدات داخل به‌وجود می‌آید.‌

عضو هیات‌مدیره شرکت صنایع هفت الماس در مورد وظیفه دولت در قبال این صنعت گفت: صنایع به سه دسته صنایع نوظهور، درحال رشد و صنعت بالغ تقسیم می‌شوند. صنعت فولاد دوره نونهالی و رشد را طی کرده و به دوره بلوغ رسیده است. تعریف دوره بلوغ این است که صنعت بیش از ۷۰درصد نیاز خود را در بازار داخل رفع کند. نیاز به تعرفه‌های وارداتی وجود نداشته باشد و قیمت و کیفیت محصول شما بتواند با محصولات جهانی رقابت کند.وی افزود: در این شرایط شما دیگر حمایت‌های کنترل بازار داخلی را از دولت نمی‌خواهید. برای اینکه از همه لحاظ می‌توانید رقابت کنید و حتی ۲۰ تا ۳۰ درصد تولید خود را بتوانید صادر کنید، وقتی صنعتی وارد فاز بلوغ شود یعنی می‌تواند بیش از ۳۰ درصد تولیدات خود را صادر کند و در بازار جهانی می‌جنگد دیگر نیازی به حمایت‌های داخلی نخواهد داشت بلکه نیاز به حمایت برای وسعت صادرات دارید، اشکال امروز دولت این است که به همه صنایع به یک شکل می‌نگرد.ایزدپناه با اشاره به تصمیم‌هایی که روی صادرات اثر منفی می‌گذارد گفت: برای تصاحب یک بازار زحمات زیادی کشیده می‌شود،گاهی ماه ها و سال‌ها طول می‌کشد تا بازار خارجی به جنس ما متکی شود، اما متاسفانه با یک تصمیم اداری، روند صادرات قطع شده و آنگاه بازار از دست می‌رود.وی افزود:چند سال قبل شاهد کمک‌های خوبی از سوی دولت بودیم، اما متاسفانه این کمک‌ها قطع شد. عضو هیات‌مدیره شرکت صنایع هفت الماس گفت: در زمینه صادرات به سه ابزار نیاز است، ابزار حمل‌ونقلی، ابزار پولی و ابزار کیفیتی، در هر سه زمینه این موارد دچار مشکل هستیم، دولت باید در زمینه حمل‌ونقل و پولی کمک کند و محدودیت‌های صادراتی را به حداقل برساند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید