برآیند مثبت رفت و برگشت فرابورس

دنیای‌اقتصاد: فرابورس ایران که دقایق ابتدایی معاملات روز گذشته خود را با نزول شاخص کل آغاز کرده بود، در ادامه با فروکش عرضه‌ها به مدار صعودی بازگشت. به این ترتیب دیروز آیفکس با رشد ۵/ ۶ واحدی در سطح ۴۱۱۶ واحد قرار گرفت. با احتساب رشد ۲/ ۰ درصدی شاخص فرابورس طی معاملات دیروز، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به ۳/ ۸۲ درصد رسید. در بازار بدهی اما میانگین نرخ سود اسناد خزانه اسلامی در سطوح ۲۰ درصدی باقی ماند.طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی یک میلیارد و ۷۲۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۹۶ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. رصد معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، گروه صنایع کاغذ پارس، توکاریل و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در مجموع به میزان ۵/ ۱۰ واحد است.
  همگام با صنایع فرابورسی
دیروز از ۳ نماد فعال حاضر در گروه رایانه فرابورس، دو نماد «افرا» و «تاپکیش» معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساندند. نماد معاملاتی شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی اما طی معاملات این روز با رشد ۲/ ۴ درصدی همراه شد. بیشترین ارزش دادوستدهای این گروه نیز به معامله یک میلیون و ۸۶۱ هزار سهم «تاپکیش» به ارزش ۲ میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.اغلب نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی دیروز در محدوده مثبت قیمت نوسان کردند. بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت مبین‌وان کیش رسید. بیشترین حجم معاملات در این گروه نیز با جابه‌جایی حدود ۱۵ میلیون و ۹۸۰ سهم در اختیار «آ.س.پ» قرار گرفت. همچنین ارزش معاملات «ثرود» در این روز بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۴۷ میلیون تومان بود تا این نماد بیشترین ارزش معاملات گروه انبوه‌سازی را از آن خود کند.  در گروه فرآورده‌های نفتی درحالی «شاوان» با رشد محدود ۴/ ۰ درصدی عنوان مثبت‌ترین نماد این گروه را از آن خود کرد که در مقابل شاهد ریزش ۰۵/ ۲ درصدی قیمت سهام نفت پاسارگاد بودیم. تک نماد خودرویی فعال در فرابورس معاملات دیروز خود را با افت قیمت پشت سرگذاشت. بر این اساس روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌ بهمن دیزل با کاهش ۱۲/ ۰ درصد قیمت پایانی به معاملات روزانه خود پایان داد.  دو نماد بانکی‌ فرابورس اما روز گذشته را کم‌نوسان پشت سر گذاشتند. در این میان نماد معاملاتی بانک دی به رشد ۰۳/ ۰ درصدی بسنده کرد و «وملل» با ریزش ۶/ ۰ درصدی قیمت سهام خود مواجه شد. دارویی‌ها که پیش‌تر با رشد متوالی قیمت سهام شرکت‌های زیرمجموعه‌ خود همراه شده بودند، دیروز در اغلب نمادهای معاملاتی قرمزپوش شدند. واقعیت این است که موتور محرک رشد قیمت سهام این گروه بر مبنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و در نتیجه رشد قیمت محصولات تولیدی در آینده‌ است. با این حال اظهارات اخیر درخصوص احتمال تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۹۹ می‌تواند به جلوگیری از افزایش قیمت محصولات و قدرت بیشتر سازمان غذا و دارو برای کنترل قیمت‌ها بینجامد. با این حال همچنان برخی از فعالان بورسی معتقدند حتی در صورت تخصیص ارز دولتی به واردات مواد اولیه نیز با توجه به کاهش توان دولت برای تامین و تخصیص، رشد قیمت محصولات دارویی اجتناب‌ناپذیر است.

   رصد فعالیت بازیگران فرابورسی
فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی بیش از ۴۰ میلیون و ۶۵۰ هزار سهم به ارزش افزون بر ۵/ ۳۸ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بودیم. در این میان نماد معاملاتی شرکت بهمن لیزینگ بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۲۰ میلیون سهم «ولبهمن» به ارزش حدود ۳/ ۱۲ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «چکاپا» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۲/ ۹ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت داروسازی آوه سینا شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز افزون بر ۶۳۰ هزار سهم «داوه» به ارزش ۷/ ۱ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۴/ ۱ میلیارد تومان را تجربه کرد.

   کم‌نوسانی «اخزا»ها؛ کاهش قیمت «تسه»ها
در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر یک میلیون و ۸۲۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۱۴۸ میلیارد تومان در ۱۰۷۸ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۶/ ۰ درصدی به «اخزا۸۰۴» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۶۱۳» شاهد کاهش قیمت به میزان ۰۸/ ۰ درصد بود. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر ۳۰ سررسید اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز دوشنبه در سطح ۲۰درصد قرار گرفت.در این میان دیروز فرابورس ایران اعلام کرد به استناد پذیرش ۱۶ مرداد ماه ۹۸ اوراق اسناد خزانه اسلامی با سررسید ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ در نماد «اخزا۸۱۲» امروز (چهارشنبه ۱۳ آذر ماه ۹۸) انجام می‌شود و قیمت پایانی اوراق، میانگین موزون و معاملات روزانه اوراق در روز گشایش خواهد بود.همچنین روز گذشته فرابورس ایران شاهد معامله حدود ۹۹ هزار و ۱۲۱ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت ۷۵/ ۰ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) به ۴۲ هزار و ۴۸۱ تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید