سرمایه گذاری در بورس ، راهی برای اصلاح نقدینگی مخرب

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد ، سرمایه گذاری در بورس را راهی برای اصلاح نقدینگی مخرب در کشور دانست و گفت: هر چه نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه سوق داده شود، آثار نقدینگی مخرب، تورم و نوسانات هیجانی کاهش می یابد.

مجتبی شهبازی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، با اشاره به مزایای متعدد تامین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه، ضمن کمک به تولید، ظرفیت شرکت ها را نیز چندین برابر می کند.

وی افزود:  در سال های اخیر در اقتصاد ایران، سهم بورس در تامین سرمایه شرکت ها تا حدودی افزایش یافته، اما همچنان این نسبت به سمت بانک ها سنگینی می کند و برخی شرکت ها برای تامین مالی بلند مدت هم به بانک ها و نه بازار سرمایه مراجعه می کنند.

شهبازی ادامه داد: همین امر باعث شکل گیری رانت در اقتصاد کشور شده است؛ چرا که ذی نفعان هر دو دولتی هستند و کنترلی بر یکدیگر ندارند، همچنین پس از تاسیس بانک های خصوصی نیز این موضوع نه تنها اصلاح نشد بلکه پررنگ تر هم شده است.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد اظهار داشت: البته با انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی از سوی دولت در بازار سرمایه راه‌گشایی برای تامین مالی بلند مدت صورت گرفت، هر چند هنوز بازار پول در حال رقابت با بازار سرمایه است،  اما  استقبال سرمایه گذاران از بورس تحولی قابل قبول بوده است.

شهبازی با تاکید بر اینکه ذات کار بانک ها ایجاد کارمزد است، عنوان کرد: تامین مالی کوتاه مدت وظیفه اصلی بانک ها است اما بعضا آنها در پروژه های خودشان هم تامین مالی بلند مدت انجام داده و در مواردی از قانون عبور کرده اند؛ در صورتی که اگر این اقدامات در بازار سرمایه انجام می شد، به علت شفافیت این بازار هیچ کدام از مشکلات رانتی فعلی را شاهد نبودیم.

 وی خاطر نشان کرد: بزرگترین و مهم ترین ویژگی که بورس را نسبت به بانک‌ها متمایز می‌کند شفافیت و رقابتی بودن آن است.

شهبازی توضیح داد: در سیستم بانک اگر فردی درخواست وام بلند مدت کند هیچ رقیبی در میان نیست که در کشف نرخ سود تاثیرگذار باشد، اما در بازار سرمایه، هم در تامین مالی و هم در عرضه ،رقابت وجود دارد. از طرفی تمامی قیمت ها روی تابلو معاملات درج می شود که این روش نیز  مانع شکل گیری فساد خواهد شد.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد در ادامه گفت و گو، با اشاره  بر اینکه تنوع ابزاری در بورس زیاد است، گفت: تقریبا همه ابزاری که در بورس های بین المللی دنیا وجود دارد در بورس تهران هم موجود است و دیگر مشکل کمبود ابزارهای معاملاتی توجیهی برای ورود نکردن به این بازار نیست.

وی در عین حال افزود: در این بین اما "سواد مالی"  از اهمیت بیشتری برخوردار است که نه تنها در مردم عادی بلکه بین مدیران متخصص هم این سواد چندان بالا نیست، لذا تقویت آن نیازمند برگزاری دوره های آموزشی قوی برای نسل فعلی و آینده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید