ششمین صعود متوالی شاخص سهام

دنیای‌اقتصاد : بورس تهران در ششمین روز متوالی به صعود خود ادامه داد و معاملات روز دوشنبه را با رشد ۲۷۰۰واحدی (معادل ۹/ ۰درصدی) سپری کرد و به این ترتیب جدی‌ترین رشد را طی ۱۰ روز کاری اخیر در کارنامه خود به ثبت رساند. امری که هدایت مجدد نماگر اصلی بازار به کانال ۳۰۸هزار واحدی را بعد از گذشت ۱۴روز کاری به دنبال داشت. در همین راستا شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۴/ ۲درصدی همراه شد و در سطح ۹۱هزار و ۴۶۹واحدی آرام گرفت.
ششمین صعود متوالی شاخص سهام
رشد شاخص کل بورس و رسیدن مجدد این نماگر به محدوده ۳۰۸هزار واحدی درحالی روز گذشته صورت گرفت که شاهد شکل‌گیری صف‌های پرشمار خرید در بازار بودیم. به‌طوری‌که حدود یک سوم از کل نمادها در دقایق پایانی معاملات نقدینگی با صف خرید همراه بودند. همان‌طور که عنوان شد روز گذشته شاخص کل‌هم‌وزن رشد به مراتب بیشتری را نسبت به نماگر اصلی بازار تجربه کرد که این موضوع همچنان تاکیدی بر تمایل سهامداران به خرید سهام شرکت‌های کوچک بورسی دارد. در همین راستا بررسی صنایع ۳۹گانه فعال در بازار سهام نیز نشان می‌دهد که بانکی‌ها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. به‌طوری‌که در این گروه بیش از ۲۰۶میلیارد تومان سهم خرید و فروش شد. این درحالی است که پالایشی‌ها‌ به‌رغم فضای عمومی حاکم بر بازار سهام، تحت فشار عرضه عموما با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

رصد اخبار مهم در جریان روز کاری گذشته نشان از صحبت‌های وزیر اقتصاد درخصوص مالیات بر عایدی سهام دارد. درحالی روزهای اخیر صحبت‌هایی پیرامون مالیات بر عایدی سهام مطرح است که وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید استفاده از ظرفیت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در بودجه ۹۹ مشروط به لحاظ آن در قالب تبصره‌های بودجه سال آتی است. به گزارش خانه ملت، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره سرنوشت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: قانون مالیات‌های مستقیم که مالیات بر عایدی بر سرمایه، ذیل آن قرار دارد درحال بازنگری است و در این رابطه شورای بازنگری با حضور استادان دانشگاه، نمایندگان بخش‌خصوصی و دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شده است و پس از نهایی شدن فورا به دولت ارسال خواهد شد.از سوی دیگر درحالی زمزمه‌های مربوط به عوارض صادراتی فلزات غیرآهنی درحالی از صبح دیروز شنیده می‌شد که در این راستا مدیر مالی شرکت ملی مس از لغو قطعی عوارض صادراتی کنسانتره مس خبر داده بود. حال اما برخی محافل رسانه‌ای نیز می‌گویند با دستور رضا رحمانی، وزیر «صمت» عوارض صادرات ۲۵ درصدی برای فلزات غیرآهنی حذف شده است.

در میان اخبار تاثیرگذار بر صنعت سیمانی نیز صحبت‌های تولیدکنندگان سیمان قرار داشت. به‌طوری‌که از سوی این گروه اعلام شده که مشکل صادرات سیمان از پارس‌جنوبی موقتا حل شده اما هنوز به‌صورت کتبی لغو این ممنوعیت ابلاغ نشده است. به گزارش بورس‌پرس بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴ تا ۵ شرکت بزرگ تولیدکننده سیمان از جمله سیمان دشتستان، سیمان لامرد، مانده دشتی، سیمان سپهر و فارس نو حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد محصولات را از این منطقه صادر می‌کردند. همچنین در گروه سیمانی، صنایع سیمان کرمان اقدام به انتشار شفاف‌سازی بر سایت اطلاع‌رسانی «کدال» کرد. بر این اساس «سکرما» عنوان کرده که قراردادی فروشی به میزان ۱۰هزار تن سیمان چاه نفت فرا ساحل به مبلغ هر تن ۴۹ دلار در تاریخ ۲۰مهرماه سال‌جاری منعقد کرده است.

در سوی دیگر انتشار گزارش عملکرد ماه مهر و ۷ماه نخست سال شرکت ذوب روی اصفهان بر سایت «کدال» قرار داشت تا به این ترتیب نماد مزبور یک قدم دیگر به عرضه اولیه سهام نزدیک شود. درحالی «فروی» در آبان ماه به‌عنوان صد و بیست و یکمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شده و در صف عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام قرار دارد که در دوره یک ماهه از محل فروش محصولات خود بیش از ۲۱میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. این شرکت تولیداتی در زمینه شمش روی، سولفور سرب، سرباره روی و کیک روی دارد. همچنین «فروی» در عملکرد ۷ ماهه نخست سال‌جاری نیز حدود ۹۴میلیارد تومان درآمد داشته است. همچنین ذوب روی اصفهان درخصوص اطلاعات دوره یک ماهه توضیح داد: مقدار ۴۲ تن شمش تولیدی به‌صورت کارمزدی در قبال خاک دریافتی است.

همچنین درحالی سرمایه‌گذاری جامی طی ۳روز کاری آذر ماه توانسته بازدهی بیش از ۱۱درصدی را به همراه داشته باشد که قرار است بلوک ۹۲/ ۴ درصدی این سهم از سوی یکی از سهامداران حقیقی به‌طور عمده و نقد در بازار پایه فرابورس روانه میز فروش شود. به این ترتیب، مقرر شده ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «وجامی» در روز سه‌شنبه ۱۲ آذر توسط کارگزاری بانک تجارت عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۲۵۵۰ تومان، قیمت پایه کل ۱۵ میلیارد تومان و سپرده حضور در رقابت ۵/ ۱ میلیارد تومان تعیین شده است.همچنین روز گذشته داروسازی تولید دارو از تسویه بخشی از مطالبات خود از توسعه دارویی رسا خبر داد؛ بر این اساس «دتولید»، پیرو افشاء قبلی صورت گرفته درخصوص تسویه مطالبات از شرکت توسعه دارویی رسا شامل ۶/ ۵ میلیارد تومان بابت اصل طلب، خسارت تاخیر تادیه، هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل، در قبال انتقال مالکیت بخشی از زمین و بنای احداثی در آن، تسویه شده است.  افزون بر این در گروه دارویی داروسازی آوه سینا با ارائه گزارشی از مجمع سالانه این شرکت، به تشریح زمان اجرایی پروژه‌های شرکت پرداخت.

 به گفته معاون مالی «داوه» اقدامات لازم برای اجرایی شدن طرح‌های توسعه این شرکت انجام شده و اکنون منتظر مجوز و پروانه‌های تولید برای تولید انبوه این دارو قرار دارد. همچنین مصوبه بانک توسعه صادرات ایران جهت تامین مالی پروژه داروهای ضدسرطان به شکل تزریقی نیز دریافت شده است. به این ترتیب بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به یک هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان رسید. در همین راستا فرابورس ایران نیز داد و ستد یک هزار و ۲۳۶میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید