تداوم کم‌نوسانی شاخص سهام

دنیای‌اقتصاد : شاخص کل بورس اوراق بهادار در جریان معاملات روز یکشنبه با نوسانات متعددی همراه بود و در نهایت با افزایش ۱۵۲واحدی در سطح ۳۰۵هزار و ۷۷۴واحدی متوقف شد.

بازار سهام در جریان معاملات دیروز رفتار چندان باثباتی نداشت. هر چند شاخص کل بورس در ابتدای ساعات معاملاتی با رشد ۵۰۰واحدی همراه شد و به کانال ۳۰۶ هزار واحدی راه یافت ولی این امر تداوم چندانی نداشت و فشار عرضه به‌خصوص در نماد شرکت‌های بزرگ، نماگر اصلی بازار را وادار به عقب‌نشینی کرد. به‌طوری‌که حتی در مقطعی شاخص با افت نسبت به روز شنبه مواجه شد. اما این روند نیز بادوام نبود و شاخص کل بار دیگر با بهبود نسبی تقاضا به محدوده مثبت بازگشت و در نهایت با افزایش ۱۵۲واحدی (معادل ۰۵/ ۰درصدی) به کار خود پایان داد.

 بررسی جزئیات معاملات روز گذشته نشان از حرکت نقدینگی در نمادهای کوچک‌تر بازار دارد. درحالی‌که بزرگان بازار همچنان به‌دنبال شرایط ایجاد شده در فاز انتظار به سر می‌برند، تمایل به خرید سهام کوچک بورسی ادامه دارد. به‌طوری‌که در معاملات دیروز نمادهایی از جمله خدمات انفورماتیک، کشتیرانی و ارتباطات سیار ایران در صدر نمادهای حامی شاخص قرار گرفتند. در همین راستا رشد ۶۹۰واحدی (معادل ۸/ ۰ درصدی) شاخص کل هم‌وزن نیز تاکیدی بر خریدهای پرحجم سهامداران در نمادهای کوچک‌تر بازار دارد.در میان اخبار کلان اقتصادی روز گذشته، اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار داشت. محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه پیش‌نویس بودجه سال ۹۹ تقدیم دولت شده است، گفت: در این راستا رئیس‌جمهور دستور داده که سال آینده هم همه اقلام اساسی کشور با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شود.در همین راستا سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد که امسال بودجه سرمایه‌گذاری به‌طور جداگانه دیده می‌شود.در سوی دیگر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است که با توجه به راه‌اندازی و رونق معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالای ایران و وجود انبارهای مناسب در جزیره کیش، امکان پذیرش این انبارها و آغاز معاملات بین‌المللی گواهی سپرده کالایی وجود دارد.

روز گذشته رئیس سازمان بورس نیز در گفت‌وگو با «ایبنا» عنوان کرد که تنها ۲ درصد شرکت‌ها اطلاعات مالی ارائه نمی‌کنند. شاپور محمدی در نشست هم‌اندیشی با اقتصاددانان جوان اعلام کرد: ۹۰ درصد از شرکت‌ها، اطلاعات خود را به‌موقع به بورس ارائه می‌کنند، ۸ درصد تاخیر دارند و ۲ درصد هم اطلاعات خود را ارائه نمی‌کنند. در میان اخبار خودرویی نیز دیروز صحبت‌هایی پیرامون توان خودروسازان برای ساخت خودروهای هیبریدی وجود داشت. در این راستا ایران خودرو عنوان کرده که مطالعات امکان‌سنجی خود برای طراحی و توسعه محصول‌های هیبریدی و برقی را آغاز کرده است. این سخن را معاون مرکز تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو عنوان کرده بود. ایران خودرو همچنین گفته در صورتی که به این شرکت مجوز داده شود می‌تواند محصول‌های جاری با موتور دیزلی را عملیاتی کند.روز گذشته و در بستر بورس‌کالا برخی از تولیدکننده‌های بورسی اقدام به عرضه محصولات خود کردند. در گروه محصولات صنعتی سه شرکت آلومینیوم ایران، فولاد سپید فراب کویر و شرکت ملی صنایع مس ایران عرضه‌کننده محصولات خود بودند. آلومینیوم ایران ۳ هزار تن شمش ۸/ ۹۹ را در قیمت پایه ۷۸/ ۲۰ میلیون تومان به ازای هر تن عرضه کرد که تنها ۱۸۲۰ تن تقاضا برای آن در قیمت پایه قرار گرفت.دادوستدهای کاتد مس «فملی» نیز مطابق روند چند ماه اخیر نشان از ضعف تقاضا داشت. عرضه ۳ هزار تن کاتد مسی شرکت ملی‌ صنایع مس ایران در قیمت پایه ۹/ ۶۲ میلیون تومان به ازای هر تن، تقاضای ۱۶۸۰ تنی در قیمت پایه را به همراه داشت و رقابتی برای خرید این محصول نیز سر نگرفت.

«کویر» عضو تازه‌وارد بورس تهران نیز روز گذشته ۴۴۰۰ تن از سبد میلگرد خود را در قیمت پایه ۳۸۰۲ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کرد که در پی رقابت در جبهه تقاضا، میانگین موزون دادوستدهای این محصول در سطح ۴۰۲۳ تومان قرار گرفت و رشد ۶ درصدی را نسبت به قیمت پایه تجربه کرد. البته میانگین قیمتی معاملات این محصول در جلسه چهارشنبه هفته گذشته، در سطح ۴۰۶۲ تومان به ازای هر کیلوگرم قرار گرفته بود. در گروه فرآورده‌های نفتی، با اعلام نرخ‌های پایه جدید فرآورده‌های ویژه از سوی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت برای نیمه اول آذر ماه، دادوستدهای این گروه نیز حائز اهمیت بود. پالایشگاه‌های نفت به‌عنوان تولید و عرضه‌کنندگان این محصولات و پالایشگاه‌های روغن و کارخانه‌های تولید قیر به‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی، از این تغییرات نرخ اثر می‌پذیرند.

در جلسه روز گذشته، بار دیگر قیمت پایه «لوبکات» با کاهش ۸ درصدی نسبت به جلسه پیش از آن همراه بود و در نبود حجم محسوس تقاضا دادوستدهای لوبکات سبک پالایش نفت تبریز در قیمت پایه ۲۸۵۳ تومان صورت گرفت. کاهش محسوس قیمت لوبکات می‌تواند در سودآوری شرکت‌های تولیدکننده روانکار تاثیر زیادی داشته باشد، به شرط آن‌که این شرکت‌ها بتوانند نرخ فروش محصولات خود را در سطوح قبلی حفظ کنند که در این بین صادرکنندگان روغن پایه کار دشوارتری در پیش خواهند داشت. از این رو گزارش عملکرد ماهانه این شرکت‌ها به شدت حائز اهمیت است.قیمت پایه جدید وکیوم باتوم نیز نسبت به جلسه پیشین عرضه با کاهش ۱۸ درصدی همراه بود. با این حال همچنان رقابت در جبهه تقاضای این محصول وجود داشت. میانگین موزون معاملات وکیوم‌باتوم تولیدی پالایش نفت تبریز در سطح ۲۱۸۶ تومان به ازای هر کیلوگرم قرار گرفت که کاهش ۸/ ۶ درصدی را نسبت به متوسط قیمتی در عرضه پیشین نشان می‌دهد.

بورس‌کالا روز گذشته، در گروه محصولات پتروشیمی نیز میزبان عرضه محصولات پلیمری بود. در این میان تنها در رابطه با محصول پلی‌بوتادین‌رابر که به‌عنوان ماده مصرفی در صنایع لاستیک‌سازی کاربرد دارد، رقابت در گرفت. قیمت پایه این محصول ۸۴/ ۱۲ میلیون تومان به ازای هر تن بود و قیمت پایانی آن در سطح ۷۳/ ۱۳ میلیون تومان قرار گرفت. با این حال میانگین قیمتی معاملات این محصول نیز نسبت به جلسه پیش از آن، در ۱۸ آبان، شاهد افت ۹ درصدی بود. این مساله می‌تواند در کنار ثبات نرخ‌های فروش در سودآوری شرکت‌های تولیدکننده‌ لاستیک موثر باشد.

همچنین با اعلام برنامه افزایش سرمایه برخی شرکت‌های بورسی از ناحیه تجدید ارزیابی دارایی‌ها، توجه دوباره سهامداران را به خود جلب کردند. دو شرکت صنعتی دریایی ایران و همچنین کارتن ایران از جمله شرکت‌هایی هستند که طی روزهای اخیر پیشنهاد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را روی «کدال» قرار داده‌اند. بر این اساس پیشنهاد هیات‌مدیره «خصدرا» افزایش سرمایه ۱۷۰۰ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و پیشنهاد کارتن ایران افزایش سرمایه حدود ۱۲۰۰ درصدی از همین محل است. در همین راستا ویتانا نیز از افزایش سرمایه ۱۴۱ درصدی از محل تجدید ارزیابی‌ها خبر داد؛ بر این اساس گزارش افزایش سرمایه «غویتا» از ۶۰ میلیارد تومان به ۱۴۴میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختارمالی به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.همچنین همان‌طور که عنوان شد نماد معاملات «رانفور» یکی از نمادهای مورد توجه معامله‌گران در بازار دیروز بود. در این راستا روز گذشته مدیرعامل شرکت بورسی خدمات انفورماتیک در گفت‌وگو با «ایبنا» به این موضوع اشاره کرد که بانک مرکزی برای نظارت بر پلت‌فرم‌های بانکداری باز و تراکنش‌های مبتنی بر حساب، سامانه دیبا را راه‌اندازی کرده که در بازار متشکل ارزی استفاده می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید