دو سناریو برای سنگ‌آهن

دنیای اقتصاد – حمزه بهادیوندچگینی : معاملات سنگ‌آهن در بازارهای جهانی مدتی است در کانال ۸۰ دلاری متوقف شده است. روز جمعه نیز قیمت این محصول ۸۳ دلار و ۳۶ سنت به ثبت رسید که ۸/ ۲ درصد رشد را نسبت به روز مشابه هفته قبل از آن نشان می‌دهد. با این حال فراز و فرودها در این بازار همچنان به‌صورت مقطعی ادامه دارد که البته برآیند آن تقریبا صفر است. این در شرایطی است که قیمت فولاد روند رو به رشدی را در بازارهای جهانی دنبال می‌کند.
کارشناسان معتقدند با توجه به رشد روزافزون قیمت فولاد، عدم تغییر جدی بهای سنگ‌آهن می‌تواند منافع تولیدکنندگان این گروه را تضعیف کند و برعکس به سود ناعادلانه فولادسازان منتهی شود. با این حال نگاهی به معاملات آتی سنگ‌آهن در بازار چین نشان می‌دهد این بازار متناسب با قیمت فولاد در تلاش است تا اصلاح شود. اما آیا با این اصلاح چون گذشته شاهد جهش قیمت خواهیم بود؟ آیا رشد قیمت فولاد می‌تواند باعث شود سنگ‌آهن بار دیگر به قیمت‌های بالاتر از ۱۰۰ دلار برسد؟

در این رابطه دو سناریو قابل تحلیل است. سناریوی اول عدم تناسب رشد قیمت فولاد با رشد عرضه در بازار سنگ‌آهن است که براساس این سناریو شواهد لازم برای رشد قیمت وجود خواهد داشت. سناریوی دوم بهبود روند عرضه‌ها در سال ۲۰۲۰ و تامین نیاز بازار است که در نتیجه آن قیمت سنگ‌آهن با رشد شدیدی روبه‌رو نخواهد شد. با این حال اکنون قیمت سنگ‌آهن در بازار آتی دالیان برای تحویل ژانویه بالای ۹۰ دلار قیمت خورده؛ این رقم بالاترین قیمت از ۲۸ اکتبر محسوب می‌شود که نشان‌دهنده کشش بازار برای حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر است. این درحالی است که در بورس سنگاپور هم قیمت سنگ‌آهن برای تحویل در ماه دسامبر با افزایش روبه‌رو شده است. ریچارد لو، تحلیلگر ارشد مشاوره فلزات می‌گوید افزایش قیمت فولاد با مولفه‌های بنیادین در بازار فیزیکی پشتیبانی می‌شود و ناشی از حباب در بازار آتی نیست زیرا شاهد رشد تقاضا و کاهش موجودی کالا در انبارها هستیم بنابراین رشد قیمت‌ها در این بازار امری طبیعی و منطقی است و همین موضوع بازارهای آتی را نیز با رشد روبه‌رو ساخته است. به گفته او این موضوع البته با دور جدید محدودیت‌های تولید همراه است که می‌تواند باعث رشد بیشتر قیمت این محصولات شود. با آغاز فصل زمستان آلودگی هوا در استان‌های شمالی چین تشدید خواهد یافت و این مساله به معنای لااقل ۳ ماه محدودیت‌ تولید فولاد در این کشور است.

 این مساله می‌تواند روی تقاضا برای سنگ‌آهن نیز اثر منفی بر جای بگذارد. با این حال نباید فراموش کنیم که از ژانویه امسال تاکنون موجودی فلزات در چین به پایین‌ترین سطح خود رسیده است بنابراین کاهش بیشتر تولید این متغیر را با ضعف بیشتری روبه‌رو خواهد ساخت. در این بین براساس اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه به‌طور آنلاین منتشر شد، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و دفتر ملی آمار به‌دنبال بررسی ظرفیت، تولید و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در کارخانه‌های فولادی هستند. دولت این کشور در ۳ سال گذشته ۱۵۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد را کاهش داده است.  در این بین اما چالش‌ها در بازار سنگ‌آهن برای تامین به موقع و کافی بازار ادامه دارد. فورتسکیو، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های معدنی جهان می‌گوید قادر نیست کسری بازار را که به‌دنبال سقوط سد واله در برزیل رخ داده تامین کند. اندرو فارست، رئیس این شرکت در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت فورتسکیو به‌دنبال افزایش تولید است اما اینکه بتواند به اندازه‌ای تولید کند که نیاز بازار برطرف شود امری نشدنی است. این درحالی است که طی هفته‌های اخیر شرکت‌هایی مانند BHP و ریوتینتو نیز در این مورد اظهارات مشابهی مطرح کرده‌اند.

 بررسی‌ها نشان می‌دهند طی سه ماه گذشته این بازار توانسته روند بهتری را طی کند اما همان‌طور که سیتی گروپ اعلام کرده بازار هنوز با تاثیرات ناشی از فاجعه واله دست و پنجه نرم می‌کند. این مسائل باعث شده تا بلومبرگ پیش‌بینی ۱۰۰ دلار در هر تن را برای سنگ‌آهن تا اواسط سال آینده مطرح کند. گزارش‌ها همچنین مطرح می‌کنند که با وجود تحرکات کوتاه‌مدت در سمت عرضه سنگ‌آهن رشد تقاضا برای این کالا مستلزم رشد بالاتر عرضه‌ها است و این رشد در برابر تقاضای حجمی بالای چین کفاف بازار را نمی‌دهد. ادگار باستو یکی از مدیران شرکت بی‌اچ‌پی در مقاله‌ای در بلومبرگ نوشت تقاضای بالایی برای سنگ‌آهن به خصوص گرید بالای این محصول وجود دارد و باید گفت در میان‌مدت و بلندمدت شرایط متفاوت از آنچه اکنون است خواهد بود، بنابراین یا باید نیاز بازار را تامین کرد یا باید به قیمت‌های بالاتر تن داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید