هفته ۲/ ۱ درصدی فرابورس

دنیای اقتصاد- آرمان علایی : طی هفته گذشته شاخص کل فرابورس ایران با رشد ۲/ ۱ درصدی همراه شد. به این ترتیب فرابورس ایران در سه هفته اول آبان ماه ۴/ ۳ درصد رشد کرد. این در حالی است که با صعودی شدن مسیر دماسنج اصلی فرابورس بار دیگر شاهد افت متوسط روزانه ارزش معاملات در این بازار هستیم. از دیگر اتفاقات با اهمیت هفته گذشته می‌توان به پذیره‌نویسی اوراق منفعت دولت در نمادهای «افاد۵۱» تا «افاد۵۵» در اولین روز هفته اشاره کرد. در این روز ۴۹ میلیون و ۹۲۱ هزار ورقه، به ارزش ۴ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان، پذیره‌نویسی شد تا ارزش معاملات فرابورس ایران طی هفته گذشته رشد ۱۶۹ درصدی را در قیاس با دومین هفته آبان تجربه کند.
ارزش معاملات فرابورس ایران طی هفته گذشته به ۸ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان رسید. البته اگر معاملات «افاد»ها را از آن جدا کنیم، این عدد به ۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان محدود می‌شود. به عبارتی در هر جلسه معاملاتی به‌طور متوسط شاهد معاملاتی به ارزش ۶۹۲ میلیارد تومان بودیم. این مقدار در قیاس با متوسط روزانه ارزش معاملات در هفته دوم ماه آبان با کاهش ۱۲ درصدی مواجه شده است. با بررسی دقیق‌تر ارزش معاملات بازارهای متفاوت فرابورس مشخص می‌شود دو هفته قبل که دارای یک روز تعطیل بود و شاخص کل فرابورس هم در مدار نزولی قرار داشت، شاهد معاملات بیشتری در این بازار بودیم. به‌طوری که در مقیاس متوسط روزانه، در بین بازارهای مهم‌تر سهام در فرابورس ایران، تنها در بازار دوم آن هم به مقدار بسیار ناچیزی ارزش معاملات رشد داشته است. در هفته گذشته بازار اول فرابورس با افت ۳/ ۴۶ درصدی متوسط ارزش معاملات روزانه و بازار پایه هم با افت بیش از ۸/ ۲۷ درصدی این متغیر مواجه شده است.

دارویی‌ها از ابتدای امسال یکی از صنایع جالب توجه در بازار سهام بودند. این دسته از سهم‌ها به واسطه رشدهایی که در نرخ فروش تجربه کردند مورد استقبال گسترده بورس‌بازان قرار گرفتند. در پی همین اقبال عمومی، ارزش بازار شرکت‌های داروساز طی سال جاری گاهی تا چند صد درصد رشد کرد. این صنعت به واسطه عواملی مانند گزارش‌های ۶ ماهه قابل قبول از نظر معامله‌گران، افزایش پیش‌بینی‌ها از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته به صنعت دارو برای سال بعد و همچنین شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه برخی از این شرکت‌ها، بار دیگر شاهد اقبال گسترده سهامداران است. به‌طوری که این صنعت با سهم ۲/ ۳ درصدی از ارزش بازار کل فرابورس ایران، طی هفته گذشته بیش از ۵/ ۱۱ درصد از ارزش معاملات سهام را به خود اختصاص داد.دیگر گروه فرابورسی جالب توجه در هفته گذشته، صنعت تک نماد محصولات کاغذی بود. «چکاپا» به‌عنوان تنها نماد این صنعت طی ۵ جلسه معاملاتی هفته قبل ۲۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله شد. به عبارت دیگر این نماد در هفته قبل بیش از ۶/ ۹ درصد از معاملات سهام در فرابورس ایران را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سهم این صنعت از ارزش بازار کل فرابورس حدود ۶/ ۰ درصد است. در واقع «چکاپا» در هفته قبل حدود ۱۶ برابر بیشتر از سهمش از ارزش بازار کل معامله شد. به نظر می‌رسد رشد ۵۷ درصدی سود خالص این شرکت در گزارش ۹ ماهه در قیاس با همین گزارش در مدت مشابه سال قبل در کنار برخی اخبار و شایعات بار دیگر موجب رشد بیش از ۴/ ۳۴ درصدی این سهم طی ۱۲ روز کاری گذشته شده است.

  افزایش توجه به بزرگان
دیگر گروه پرمعامله فرابورسی در هفته قبل صنعت فلزات اساسی بود. این گروه که تقریبا ۱۱ درصد از ارزش بازار کل فرابورس ایران را به خود اختصاص داده است، طی هفته قبل سهمی معادل ۸/ ۷ درصد از ارزش معاملات فرابورس داشت. در چنین شرایطی معاملات دیگر گروه کالامحور فرابورس هم جالب توجه است. در حالی سهم صنعت محصولات شیمیایی از ارزش بازار کل فرابورس حدود ۷/ ۱۷ درصد است که این صنعت طی هفته گذشته با کمتر از ۱۱۵ میلیارد تومان معامله، تنها ۲/ ۵ درصد از معاملات سهام در فرابورس را به خود اختصاص داد. با رکودی که در صنایع کامودیتی محور بازار سهام ایجاد شده، به نظر می‌رسد در مقطع کنونی بورس‌بازان میل چندانی به خرید سهم‌های بنیادی ندارند و استراحت برای مشخص شدن شرایط بازار جهانی و دیگر متغیرهای کلان اثرگذار مانند نرخ ارز در داخل کشور را ترجیح می‌دهند. البته داغ شدن سهام شرکت‌های کوچک‌تر با بهانه‌هایی مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز در این کم‌توجهی به سهام شرکت‌های بزرگ‌تر بی‌تاثیر نیست.در آخرین روز معاملاتی هفته قبل «چکاپا» با ۵۳ میلیارد و ۲۵۲ میلیون تومان معامله در صدر فهرست نمادها با بیشترین ارزش معاملات در کل بازار سهام بود. دومین نماد پر معامله فرابورسی طی این روز «زکشت» با ۲۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان معامله بود. همچنین از اثرگذارترین نمادها بر شاخص کل فرابورس طی آخرین جلسه معاملاتی بازار می‌توان به «مارون» با اثرگذاری منفی ۷/ ۹ واحدی، هرمز با ۵/ ۶ واحد تاثیر مثبت و همچنین «بمپنا» با حمایت ۷/ ۲ درصدی از نماگر اصلی این بازار اشاره کرد.

  رشد محسوس قیمت «تسه»ها
در هفته گذشته اوراق تسهیلات مسکن با اقبال معامله‌گران همراه شد. به‌عنوان مثال قیمت هر ورق «تسه۹۶۱۰» طی هفته قبل ۷/ ۱۱ درصد رشد کرد. کارشناسان دلایل متعددی مانند افزایش سنتی تقاضا برای خرید مسکن با پایان یافتن محرم و صفر، کم شدن شروط پرداخت وام مسکن و همچنین افزایش تقاضا برای خرید خانه در پی توقف روند صعودی قیمت املاک طی ماه‌های گذشته را برای این افزایش تقاضای خرید «تسه» بیان می‌کنند.

  سود ۲۰ درصدی در بازار بدهی
روز یکشنبه شاهد عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی جدیدی با نماد «اخزا ۸۰۶۱» بودیم. این اوراق مالی که سررسید ۲۱ ماهه دارد با مبلغ ۷۱ هزار و ۴۰۰ تومان کشف قیمت شد. به عبارتی سود ۲۱ ماهه این ورقه ۴۰ درصد خواهد بود که معادل سود موثر سالانه ۴/ ۲۱ درصدی است. در مجموع طی هفته منتهی به ۲۲ آبان‌ماه، میانگین نرخ سود موثر ۲۸ مرحله اسناد خزانه معامله‌شده در بازار بدهی فرابورسی با افزایش ۳/ ۰ واحد درصدی نسبت به هفته ماقبل به ۲۰ درصد رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید