صعود سهام در محدوده تعادلی

دنیای اقتصاد : طی روز گذشته برای دومین جلسه معاملاتی پیاپی شاخص کل بورس تهران بر مدار صعودی حرکت کرد. به‌صورتی که دماسنج اصلی بازار سهام با رشد ۲۷۱۱ واحدی بعد از ۶ روز کاری به کانال ۳۰۶ هزار واحدی بازگشت. روز گذشته معاملات بورس تهران باز هم بر پایه افزایش سرمایه شرکت‌ها بود و در همین راستا بیشترین اثرگذاری بر نماگر اصلی بازار هم از جانب این دسته از سهم‌ها بود. به نظر می‌رسد در شرایطی که شاهد انتظار معامله‌گران برای تعیین تکلیف سرنوشت جنگ تجاری هستیم و همچنین در دیگر حوزه‌ها با رکود خبری همراه هستیم، مهم‌ترین ابزار بورس‌بازان برای خرید و فروش سهام، افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شده است.
روز گذشته بار دیگر اغلب نمادهای بزرگ و کامودیتی‌محور بازار رفتار کم‌‌نوسانی از خود نشان دادند و شاخص سه صنعت بزرگ کالایی بورس تهران، یعنی شیمیایی، کانه فلزی و فلزات اساسی کمتر از یک‌چهارم درصد رشد کرد. اما در جهت مقابل صنایع کوچک‌تری مانند لاستیک و پلاستیک، سیمان و کاشی و سرامیک قرار داشتند که با رشد بیش از ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها همراه شدند. همین کم‌نوسانی بسیاری از بزرگان و رشد پرشتاب اغلب سهم‌های کوچک بازار موجب شد تا در شرایطی که دماسنج اصلی بورس تهران رشد ۹/ ۰ درصدی را رقم زده، نماگر هموزن بازار سهام که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد بیش از ۹/ ۱ درصد رشد کند. به نظر می‌رسد این دو دستگی معنادار در بازار دلایلی مانند انتظار برای شفاف‌تر شدن سرنوشت جنگ تجاری چین و آمریکا و همچنین تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های کوچک‌تر بازار داشته باشد.
 
شاخص صنعت مواد دارویی طی ۴ جلسه معاملاتی منتهی به روز یکشنبه ۴/ ۶ درصد افت کرده بود. اما از روز دوشنبه قیمت‌ها در این گروه صعودی شده و سعی در جبران افت اخیر خود داشته است. به‌طوری که طی روز گذشته نماگر این صنعت رشد ۶/ ۲ درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد اقبال سهامداران به این دسته از سهم‌ها در پی دو عامل باشد. علت اول ایجاد شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه شرکت‌های این گروه است. دومین دلیلی که به نظر می‌رسد طی دو جلسه معاملاتی گذشته موجب بازگشت اقبال بورس‌بازان به سهام دارویی شده هم افزایش احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده است. طبق گفته‌های مقامات دولت بودجه ۹۹ قرار است بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی بسته شود. در چنین شرایطی دولت برای تامین مخارج مجبور است بخش عمده‌ای از یارانه‌ها از جمله ارز ارزان را حذف یا محدودتر سازد.
 
شایعه افزایش سرمایه ۲ هزار درصدی ایران‌خودرو علتی شده تا ارزش بازار این شرکت‌ از ابتدای هفته گذشته تا دیروز ۵/ ۱۵ درصد رشد کند. البته روز گذشته با گذر از نیمه بازار فشار فروش ناشی از شناسایی سود فزونی یافت و تا جایی پیش رفت که «خودرو» درآخرین معاملات با قیمتی کمتر از روز دوشنبه معامله می‌شد. همین امر موجب شد تا رشد قیمت پایانی (متوسط قیمت معامله سهم در طول یک جلسه کاری) این سهم طی روز گذشته به یک درصد محدود شود. «خساپا» پس از انتشار خبر افزایش سرمایه هفته جاری را با رشد ۹/ ۴ درصدی آغاز کرد. اما با کاهش عطش خرید معامله‌گران و در پی روند زیگزاگی شاخص کل بورس تهران این نماد در روز یکشنبه با افت ۵/ ۲ درصدی مواجه شد. اما دوشنبه باز هم «خساپا» به مدار مثبت معاملات بازگشت و بیش از ۸/ ۱ درصد از افت خود در روز قبلی را جبران کرد. در پی همین رفتار مواج، «خساپا» روز گذشته دوباره به مدار منفی معاملات بازگشت و بیش از ۳/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که «خپارس» هم در روز گذشته ۸/ ۱ درصد افت کرد. در روزی که بزرگان خودروسازی عملکرد چندان جالب توجهی نداشتند بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر این گروه با رشدهای بالای خود دلیل رشد ۷/ ۰ درصدی شاخص صنعت خودرو شدند. به‌عنوان مثال «خگستر» به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو که طی روزهای اخیر با شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه همراه شده، روز گذشته در حالی دومین نماد پرمعامله بازار بود که رشد قیمتی ۹/ ۴ درصدی را رقم زد. توجه بیش از حد معامله‌گران به خبرهای افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند در آینده موجب زیان آنها شود. برای بررسی دقیق اثر افزایش سرمایه ایران‌خودرو بر سهام این شرکت می‌توان به سایت «دنیای بورس» مراجعه کرد.
 
شاخص صنعت فلزات اساسی در روز گذشته تنها ۰۶/ ۰ درصد رشد کرد. به نظر می‌رسد این نوسان کم نماگر گروه در پی افت قیمتی بزرگانی مانند «فولاد» و «فخوز» باشد. زیرا نماد اغلب شرکت‌های کوچک‌تر فلزی طی روز گذشته بر مدار مثبت معاملات بود. به‌عنوان مثال «هرمز» در پی انتشار اطلاعیه افزایش سرمایه در روز دوشنبه، طی جلسه معاملاتی قبلی با مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه همراه بود. در همین راستا «کویر» باز هم شاهد صف‌نشینی پرترافیک معامله‌گران برای خرید این سهم بود. با رشد ۵ درصدی «کویر» در روز گذشته، بازدهی این نماد از روز عرضه اولیه تا دیروز، طی ۲۱ جلسه معاملاتی، به بیش از ۱۰۸ درصد رسیده است. متوسط قیمت‌ها در گروه پالایشی طی روز گذشته حدود ۲/ ۰ درصد رشد کرد. در این گروه «فارس» به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد بورس تهران با رشد ۸/ ۰ درصدی موجب اثرگذاری مثبت ۱۲۸ واحدی بر دماسنج اصلی بازار شد و در جایگاه سومین نماد با بیشترین تاثیر بر شاخص کل قرار گرفت. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد علی‌محمد بساق‌زاده، مدیر طرح‌های پتروشیمی، در گفت‌وگویی با «دنیای بورس» به بارگیری فاز یک پالایشگاه‌گازی بید بلند(۲) اشاره کرد. به گفته مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی فاز یک این مجتمع به تدریج تا ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. به این ترتیب تا پایان سال بیدبلند (۲) وارد مدار تولید می‌شود و به تدریج با افزایش خوراک میزان تولید این پالایشگاه بزرگ گازی افزایش می‌یابد. این پالایشگاه توان تولید ۴/ ۳ میلیون تن از تمامی خوراک‌ها شامل اتان، پروپان، بوتان و ترکیبات C۵+ را دارد. آغاز به کار این غول پالایشی می‌تواند زمینه‌ساز راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی دنا و همچنین شارژ خوراک به واحد‌های ماهشهر، مانند مارون، بندرامام و همچنین امیرکبیر باشد. به این ترتیب می‌توانیم شاهد جبران کمبود خوراک پتروشیمی‌های این منطقه باشیم. لازم به ذکر است که خوراک پتروشیمی گچساران از پالایشگاه گازی بیدبلند (۲) تامین خواهد شد و تا زمان راه‌اندازی پتروشیمی گچساران تا انتهای سال ۱۴۰۰، محصولات بیدبلند از طریق لوله‌کشی به بندر ماهشهر منتقل می‌شود. ارزش سرمایه‌گذاری بیدبلند(۲) بیش از ۵/ ۲ میلیارد دلار عنوان شده است و این میزان از سرمایه‌گذاری می‌تواند اهمیت این پروژه را بیش از پیش مشخص کند.
 
 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید