کاهش مجدد قیمت‌های پایه پلیمرها

دنیای اقتصاد : قیمت پایه پلیمرها برای عرضه در هفته جاری در بورس‌کالای ایران با کاهش همراه شد؛ اگرچه افت قیمت‌های اعلامی به نسبت هفته قبل از آن از شتاب کمتری برخوردار است. این درحالی است که قیمت‌های پایه برخی از ترکیبات شیمیایی در بورس‌کالا با رشد همراه شده است. این وضعیت نشان می‌دهد که بازار پلیمرها چه در بورس‌کالا و چه در بازار داخلی از کاهش جدی قیمت‌ها با شتاب زیاد فاصله گرفته است و می‌تواند آرامش بیشتری را تجربه کند. البته کاهش نرخ دو روز گذشته در بازار داخلی را می‌توان به معنی آمادگی و استقبال بازار از کاهش قیمت‌های پایه در بورس‌کالا قلمداد کرد که به معنی کاهش اثرگذاری قیمت‌های پایه جدید بر نوسان نرخ در بازار داخلی است.
کاهش قیمت‌های پایه در روز گذشته با دو اهرم افت قیمت‌های جهانی و کاهش نرخ دلار نیمایی برای متوسط هفتگی آن محاسبه و اعلام شد و در نهایت شاهد یک جریان کاهشی جدید در نرخ‌های بورس‌کالا خواهیم بود. البته کاهش قیمت دلار نیمایی در نرخ‌های مورد محاسبه را می‌توان ناچیز و کم‌اهمیت در نظر گرفت و ۳۴ ریال افت قیمت در این نرخ مورد محاسبه قرار گرفته بود. البته در بازارهای جهانی هنوز شاهد تداوم افت قیمت‌ها هستیم که موجب شد تا نرخ‌های پایه باز هم با رویکرد کاهشی اعلام شود اگرچه شتاب افت قیمت‌ها به نسبت هفته‌های اخیر کمتر بوده است. به‌عنوان چند نمونه مشخص شاهد هستیم که نوسان قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات‌ها، پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰ و سنگین اکستروژن (PE۸۰) افت قیمت‌های ناچیزی داشته‌اند و تنها کاهش قیمت‌ دلار نیمایی برای این محصولات به کاهش محدود نرخ منتهی شده است. البته پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی با ۹۳/ ۱ درصد افت و پلی‌پروپیلن‌های نساجی با ۲/ ۲ درصد کاهش قیمت‌ها، بیشترین عقب‌نشینی قیمتی را در بورس‌کالا به خود اختصاص دادند.در بازار ترکیبات شیمیایی بورس‌کالا زایلین مخلوط، بنزن، گازهای پروپان و بوتان و دی‌اتیلن گلایکول با رشد قیمت‌های پایه روبه‌رو شده بودند و همچنین کریستال ملامین و اسیداستیک با کاهش نرخ نزدیک به ۵درصد، بیشترین افت قیمت‌های پایه در بورس‌کالا را تجربه کردند.

نگاهی به نوسان قیمت‌های پایه در بورس‌کالا نشان می‌دهد که این نرخ به‌صورت کلی به جز در هفته منتهی به ۳ مهر، تاکنون در مسیر کاهشی قرار داشته است یعنی این بازار از اواخر تیر تاکنون یک روند کاهشی مستمر را تجربه کرده است. از سوی دیگر آرامش بیشتری در قیمت‌های اعلامی دلار در سامانه نیما دیده می‌شود و از شتاب افت قیمت‌های جهانی هم تا حدود بسیاری کاسته شده است. این روند عمومی احتمال تغییر فاز در بازار را مطرح می‌کند یعنی بعد از ماه‌ها افت نرخ از مسیر نوسان قیمت‌های پایه، بازار منتظر تغییر فاز قیمتی است آن هم در شرایطی که تکانه‌های افزایشی جدیدی را در حجم معاملات شاهد هستیم. البته ادعای تغییر فاز بازار تنها از مسیر اعلام قیمت‌های پایه در بورس‌کالا میسر است و ذهنیت‌های مختلف در این بازار چیزی بیش از یک گمانه‌زنی نخواهد بود. این درحالی است که جرقه‌های رشد نرخ پراکنده در بازار دیده می‌شود و هرچه می‌گذرد بر تعداد کالاهایی که با رشد قیمت‌ها پیشنهاد نرخ می‌شود هم افزوده شده است. این مطلب را می‌توان در چارچوب ذهنیت اهالی بازار تعریف کرد یعنی در شرایطی که قیمت‌های پایه برای بسیاری از گریدها کاهش چندانی نداشته است می‌توان گفت که شاهد تغییر در ذهنیت معامله‌گران و رفتار معاملاتی در بازار هستیم آن هم در شرایطی که موجودی انبارها چندان برجسته نیست و میزان تقاضا در بازار داخلی به دلایل مختلف افزایش یافته است. بهبود گام‌به‌گام حجم تولید در صنایع تکمیلی در کنار سخت‌گیری‌ها در مسیر خرید از بورس‌کالا دو نکته‌ای است که تقاضا را در بازار آزاد افزایش داده است، ولی نمی‌توان گفت که آیا این روند جدید می‌تواند به تغییر فاز واقعی بازار بدل شود یا خیر. دلیل اصلی این مطلب را هم باید در ذات قیمت‌گذاری در بازار آزاد با محوریت قیمت‌های پایه هفتگی جست‌وجو کرد آن‌هم در وضعیتی که نمی‌توان پیش‌داوری قطعی درخصوص شرایط اعلام نرخ مثلا برای هفته آینده داشت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید