روند زیگزاگی شاخص سهام

دنیای اقتصاد : بورس تهران در حالی روز گذشته شاهد جوی همراه با نوسانات شدید و افت‌ و خیزهای متناوب شاخص کل بود که در نهایت برآیند این موضوع به رشد ۲۳۱واحدی (معادل ۰۷/ ۰ درصدی) نماگر اصلی بازار ختم شد. این در حالی است که رشد شاخص هم‌وزن به مراتب بیشتر بود. به‌طوری‌که این شاخص بیش از هزار واحد رشد یعنی ۲/ ۱درصد افزایش را تجربه کرد. معاملات بورس در روز یکشنبه با کاهش شاخص کل بورس آغاز شد ولی این روند تداوم چندانی نداشت و دقایقی بعد حرکت نماگر بازار از محدوده منفی به محدوده مثبت رقم خورد. به‌طوری‌که با تحریک تقاضا در غول‌های خودرویی و بانکی و در ادامه گسترش این فضا به دیگر سهم‌های بزرگ، شاخص کل بورس بار دیگر به کانال ۳۰۹ هزار واحد بازگشت. این در حالی است که روند صعودی مزبور نیز دوام نیافت و مجدد عرضه‌ها سبب شد تا نماگر اصلی بازار به پایین‌تر از سطح ۳۰۹هزار واحدی سقوط کند.
در نهایت این رفت و برگشت برآیند ۰۷/ ۰ درصدی و توقف در محدوده ۳۰۸هزار و ۹۶۱واحدی را به دنبال داشت.  نگاهی دقیق‌تر به معاملات دیروز نشان می‌دهد که تمایل بالای سهامداران در خرید نمادهای خودرویی، نه تنها حجم بالایی از سهام مزبور را به پرتفوی معامله‌گران خرد بازار انتقال داد‌، بلکه این صنعت را در صدر ۳۸گروه فعال بورسی از لحاظ ارزش معاملات جای داد. به‌طوری‌که بیش از ۲۱ درصد از کل ارزش معاملات خرد بورس یعنی معادل ۲۸۵ میلیارد تومان در سهام خودرویی دست به دست شد. در همین راستا لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو تاثیر مثبت ۱۴۱واحدی بر رشد شاخص کل بورس ایجاد کرد. در نهایت نیز «خودرو» هر چند با معامله بیش از ۱۱۴میلیون سهم به ارزش ۸۷میلیارد تومان همراه شد، ولی صف خرید بیش از ۵میلیون سهمی را نیز یدک کشید. در همین راستا سایپا نیز با ثبت معاملات ۸۶میلیارد تومانی در فهرست نمادهای مورد توجه بازار قرار گرفت.   هر چند در این میان طرح دوباره موضوع افزایش سرمایه غول‌های خودرویی از محل تجدید ارزیابی، به‌عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر شکل‌گیری چنین روندی برای خرید سهام مزبور شده است، ولی نباید زیان موجود در پرتفوی گروه خودرویی را نادیده گرفت. در این راستا بررسی‌های صورت گرفته توسط سایت تحلیلی «دنیای بورس» نشان می‌دهد که زیان این صنعت در فصل تابستان نسبت به بهار امسال تشدید شده است. به‌طوری‌که زیان صنعت خودرو از رقم حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومانی در بهار امسال به عدد قابل ملاحظه ۶۵۰۰ میلیارد تومانی رسیده است.  البته در این گروه مدیرعامل پارس خودرو از برنامه تولید و عرضه محصول جدید کوئیک توسط گروه سایپا خبر داد که تا پایان سال جاری با نام کوئیک آر ( QUIK-R ) روانه بازار خواهد شد.  به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی شیخ‌زاده از برنامه تولید و عرضه محصول جدید کوئیک توسط گروه سایپا و در شرکت پارس خودرو تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با وجود اینکه این خودرو به تازگی تولید و عرضه شده اما با توجه به بازخوردهای مناسب مشتریان و همچنین تاکید مدیریت جدید سایپا بر افزایش رضایتمندی مشتریان، مدل جدیدی از این خودرو تولید خواهد شد. 

یکی از اخبار مهم روز گذشته صحبت‌های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سومین دوره از نشست‌های تخصصی معدن و صنایع معدنی ایران بود. خداداد غریب پور با بیان اینکه در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، به دنبال رونق و ارتقای بخش معدن هستیم، گفت: در این راستا، ٤٠٠ هزار کیلومتر مربع به پهنه‌های اکتشافی بخش معدن اضافه شده است.  همچنین روز گذشته، سیزدهمین جلسه واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار شد و در این جلسه مهم‌ترین موضوعی که مورد بررسی قرار گرفت، شفافیت در زمینه حق پخش آنها بود. در این جلسه وزیر ورزش و جوانان گفت: جدی ترین فرد در موضوع واگذاری و خصوصی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس من هستم و حاضرم هر هفته به این دو باشگاه بروم تا بحث واگذاری را دنبال کنم. در همین راستا بیگ زاده از مدیران سازمان بورس نیز شفافیت را شاه کلید موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دانست و گفت: برند دو باشگاه، دارایی مهم آنهاست و دارایی بزرگ دیگر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حق پخش تلویزیونی است و از آنجایی که مردم خریداران سهام دو باشگاه خواهند بود به همین جهت باید وضعیت حق پخش آنها کاملا شفاف و روشن شود.  در میان اخبار شرکت‌های فعال در بازار سهام نیز رونمایی از کیف پول دیجیتال یکپارچه دو شرکت‌‌ آسان‌پرداخت و اسنپ قرار داشت. این کیف پول با نام «آسان‌ساز» محصولی است که با سرمایه‌گذاری مشترک گروه اسنپ و آسان‌پرداخت راه‌اندازی شده است. در این مراسم اعلام شد که در حال‌حاضر ۱۱ بانک امکان ارائه خدمات روی این کیف‌پول الکترونیکی را دارند.  همچنین روز گذشته گزارش توجیهی هیات مدیره سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب در راستای افزایش سرمایه بر سایت کدال قرار گرفت. بر این اساس «ثغرب» تصمیم دارد سرمایه خود را از ۹۰ میلیارد تومان به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش دهد. این افزایش سرمایه ۳۳درصدی از محل افزایش سرمایه مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خواهد بود.  از سوی دیگر شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشـیمی تامین نیز در شفاف‌سازی منتشر شده در سایت کدال از برگزاری مزایده خبر داد. بر این اساس تاپیکو در نظر دارد نسبت به واگذاری ۱۰۰ درصدسـهام شرکت توسعه نفت و گاز آریا از طریق مزایده عمومی اقدام کند. شرکت عنوان کرده که در صورت تحقق فروش، مراتب و آثار مالی مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد.  در همین راستا شرکت کارتن ایران نیز اعلام کرده است که در نظر دارد نسـبت به فروش ۶دانـگ یک باب ملک تجاری (همکف و  زیر زمین) به مساحت ۱۲۶ مترمربع واقع در شهرسـتان رباط‌کریم - بازار مبل وهن آباد از طریق برگزاری مزایده اقدام کند.  به این ترتیب معاملات بورس تهران در بازار دیروز با رقمی بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دنبال شد. در همین راستا ارزش مبادلات فرابورس ایران نیز به بیش از ۷۰۰میلیارد تومان رسید. گفتنی است معاملات مزبور با احتساب مبادلات بلوکی و اوراق در نظر گرفته شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید