تشریح برنامه‌های صندوق سرمایه‌گذاری معیار

گروه بنگاه‌ها : پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری «صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معیار» در روز نخست عرضه با موفقیت انجام شد و در همین رابطه روز گذشته (سه‌شنبه) مدیران این شرکت طی نشستی در فرابورس به تشریح اقدامات انجام شده درخصوص راه‌اندازی این صندوق پرداختند.به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این نشست به پذیره‌نویسی ۹۹ میلیون واحد سرمایه‌گذاری این صندوق در نخستین روز پذیره‌نویسی که ۲۲ مهرماه رخ داد، اشاره شد.وداد حسینی، مدیرعامل مشاوره سرمایه‌گذاری معیار که در ترکیب هیات‌مدیره صندوق یادشده قرار دارد، در این باره تصریح کرد: در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان تحت مدیریت سبد این شرکت در حال مدیریت است. «معیار» از مدیریت صندوق‌های اعتماد ملل و ارمغان یکم ملل آغاز به کار کرد. حسینی با اشاره به این مطلب که «معیار»، سال‌ها در حوزه تحلیل بنیادی و تکنیکال فعالیت‌های بسیاری داشته است، گفت: به واسطه دانشی که طی این سال‌ها درخصوص فعالیت در بازار سرمایه کسب شده است و در عین حال نقش‌آفرینی صندوق معیار به‌عنوان مشاور شرکت‌های بزرگ بورسی، تصمیم بر آن گرفتیم تا به‌صورت مستقل از بانک‌ها اقدام به راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کنیم.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار ادامه داد: این مدل فعالیت از سوی معیار در بازار سرمایه مختص بر چند صندوق یادشده نیست و در حال مذاکره و اخذ مجوزها برای راه‌اندازی اولین صندوق معدن با ایمیدرو هستیم. همچنین راه‌اندازی نخستین صندوق سیما و صندوق دارو را در دستور کار داریم و بنابراین در سازمان بورس این موارد را پیش خواهیم برد.وی یادآور شد: پیش از این «معیار» ۳شرکت آسان پرداخت، های‌وب و سامان ۲۴ را برای پذیرش در بورس یاری رساند و اقدامات لازم را برای راهیابی آنها به بازار سرمایه از طریق مشاوره‌های انجام شده نیز صورت داده است.از سوی دیگر شهاب‌‌الدین ادیب مهر، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت معیار نیز اظهار کرد: این صندوق نخستین صندوقی است که اعضای هیات‌مدیره در آن حضور دارند؛ به‌طوری‌که در ارکان صندوق مشاور سرمایه‌‌گذاری معیار نقش متولی را دارد.وی با اشاره به این مطلب که در تلاش هستیم تا جریان نقدی پایدار ایجاد کنیم، گفت: نرخ بازدهی این صندوق یک تا دو درصد بالاتر  از نرخ سود بانکی (۲۰ درصد) است.ادیب‌مهر یادآور شد: این صندوق در حال حاضر ۹۹ میلیون واحدی است و تا پایان سال به ۲۵۰ میلیون واحد افزایش خواهد داشت. وی همچنین تصریح کرد: نقدشوندگی واحدها به گونه‌ای است که هر زمان سرمایه‌گذاران اراده کنند می‌توانند از صندوق خارج شوند.

سعید جعفری با تاکید بر رویکرد معیار که بیشتر برپایه تحلیل و ارائه خدمات سبدگردانی است، گفت: بازار سرمایه در حال توسعه است از این رو شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری و وسعت بخشی به بازار بدهی می‌تواند به روند توسعه کمک شایانی کند. مدیر سرمایه‌‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری معیار گفت: در الگوهای جهانی شاهد هستیم که بازار بدهی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند و تنها ۳۰ درصد آن به سهام اختصاص دارد. اما سهم بازار بدهی در بازار سرمایه ایران فقط به ۸ درصد می‌رسد و همین امر حاکی از وجود پتانسیل مناسب دراین زمینه است. وی ادامه داد: پتانسیل جذب نقدشوندگی در سال گذشته بالغ‌بر ۴۲۰ هزار میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود امسال به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. سعید جعفری گفت: این ارقام نشان می‌دهد اقدام معیار در این عرصه می‌تواند نقش ویژه‌ای را در بازار سهام با توجه به رویکرد تحلیلی این مجموعه ایفا کند. در همین رابطه سعید جمشیدی‌فر، رئیس هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیازمند مدیریت حرفه‌ای هستند و از جمله امتیازاتی که آنها دارند می‌توان به بهره‌گیری از صندوق‌ها در شرایط پرریسک بازار اشاره کرد. وی معتقد است افرادی که ریسک‌پذیر هستند می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق که هم از شفافیت و هم نقدشوندگی بالایی برخوردار است، بهره گیرند. جمشیدی‌فر درخصوص بازدهی صندوق‌ها و سود آنها یادآور شد: مزیت صندوق‌ها صرفه‌جویی در مقیاس و کنترل هزینه‌هاست از این رو صندوق‌ها پل اطمینان بخش در مقابل شوک‌های وارده به بازار سرمایه است و می‌تواند با مراقبت از دارایی‌ها مانع رفتن نقدینگی از بازار سرمایه به بازار پول شود که این امر نیز یکی از اهداف اصلی بازار سرمایه به‌شمار می‌رود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید