بازگشت قدرتمند شاخص سهام

دنیای اقتصاد : پس از اصلاح ۱۴ کانالی نماگر اصلی بازار سهام طی هفته گذشته، زمزمه‌های ورود بورس تهران به فضای رکودی و ترکیدن حباب قیمتی سهام بیش از پیش شدت گرفت. اما این بدبینی به آینده بازار چندان دوامی نیافت؛ به‌طوری‌که طی روز گذشته شاهد جهش ۹۰۱۱ واحدی دماسنج اصلی بورس تهران و فتح دوباره کانال ۳۲۲ هزار واحدی بودیم. رشد بازار سهام در روز گذشته بیش از هر چیزی تحت تاثیر صف‌نشینی برای خرید سهام بزرگان کالایی بازار بود. به‌نظر می‌رسد جا ماندگی این دسته از سهم‌ها طی سال جاری از رشدهای بالایی که دیگر سهم‌های بازار تجربه کرده‌اند در کنار خبرهای مثبتی که از مذاکرات چین و آمریکا به‌عنوان دو طرف اصلی جنگ تجاری به گوش می‌رسد، هجوم دوباره معامله‌گران به سهام کامودیتی محور نیز افزایش یافته است.
پس از ۶ جلسه معاملاتی که مدام ارزش معاملات خرد بورس تهران کاهش می‌یافت، طی روز گذشته این روند نزولی معکوس شد و ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) با رشد ۱۱ درصدی در قیاس با روز چهارشنبه هفته گذشته به ۱۸۵۴ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که دیروز در پایان ساعت کاری بازار، ۱۰۷ سهم بورسی با مازاد تقاضاهای سنگین در سقف قیمتی روزانه (صف خرید) همراه بودند. به‌طوری‌که مجموع ارزش مازاد سفارش‌های خرید به ۴۳۶ میلیارد تومان رسید. در همین حین شاهد رشد ۹/ ۲ درصدی دماسنج اصلی بورس تهران بودیم. این در حالی است که نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از نمادها دارد ۹/ ۱ درصد رشد کرد. عقب ماندن شاخص هموزن از دماسنج اصلی در رشد نشانگر اقبال بیشتر بورس‌بازان به سهام شرکت‌های بزرگ‌تر بازار است.

در این میان نماگر صنعت کانه‌های فلزی از ابتدای سال رشدی معادل ۳۸ درصد داشته است. این در شرایطی است که اغلب گروه‌ها طی این مدت رشدهای بسیار بالاتری را تجربه کرده‌اند. عقب‌ماندگی قیمت سهام معدنی علتی شد تا روز گذشته شاهد رشد ۴/ ۴ درصدی متوسط قیمت‌ها در این گروه باشیم. صنعت کانه‌های فلزی که طی روز گذشته در بین گروه‌های پر نماد بیشترین رشد را تجربه کرده بود در بین ۱۰ نمادی که بیشترین اثرگذاری را بر دماسنج اصلی بازار داشتند دارای دو عضو بود. به واسطه صف‌های خرید سنگین که برای به دست آوردن سهم‌های «کگل»، «کچاد» و «ومعادن» ایجاد شده بود، این سه نماد در مجموع موجب اثرگذاری مثبت ۸۸۵ واحدی بر شاخص کل بورس تهران شدند. طی روز گذشته از ۱۰ نماد بورسی این گروه ۹ نماد تجربه‌گر صف خرید بودند و تنها «کدما» با افت قیمتی همراه شد و صف فروش را تجربه کرد. دیروز محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو، خبر از افتتاح رسمی واحد مگامدول احیای مستقیم این شرکت با حضور رئیس جمهور داد. به این ترتیب واحد فولادی «کچاد» که از اواخر سال گذشته به‌صورت امتحانی کار خود را شروع کرده است، بالاخره به‌صورت رسمی آغاز به کار می‌کند. به گفته مدیرعامل چادرملو این واحد فولادی ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی را در سال دارد.

در همین راستا «فولاد» و «فملی» طی روز گذشته با رشدهای ۴ و ۳/ ۴ درصدی همراه شدند. این دو نماد که از میانه بازار مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه را تجربه می‌کردند، در جایگاه دومین و سومین نماد بورسی با بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل قرار گرفتند. به نظر می‌رسد اثرگذاری ۱۳۲۱ واحدی «فولاد» و «فملی» بر نماگر اصلی بازار بیش از هر چیزی به دلیل عقب ماندن این سهم‌ها طی رشدهای اخیر و بهبود نسبی اوضاع بازار جهانی باشد. رشد بیش از ۹/ ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها در گروه فلزات اساسی موجب شد بازدهی این صنعت از ابتدای سال به ۴۹ درصد برسد. همچنین از ۲۲ نماد بورسی گروه فلزات اساسی تنها ۳ نماد «فسازان»، «فنوال» و «فلوله» با افت قیمت پایانی (متوسط قیمت سهم در طول روز) مواجه شدند. البته «فلوله» با تقویت معاملات در اواخر بازار به مدار مثبت بازگشت.بانک‌ها طی هفته‌های اخیر رشدهای بالایی را تجربه کردند و بسیاری از روزها از سردمداران رشد بورس تهران بودند. اما هفته گذشته روند صعودی آنها متوقف شد و ۴ جلسه معاملاتی پیاپی با افت متوسط قیمت‌ها مواجه شدند. اما طی روز گذشته بار دیگر به مدار مثبت معاملات بازگشتند و شاخص این صنعت رشد ۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب بازدهی نماگر گروه بانک‌ها از ابتدای سال به ۸۹ درصد رسید.نفت برنت روز جمعه با رشد ۶/ ۲ درصدی به ۷/ ۶۰ دلار به ازای هر بشکه رسید. در پی همین رشد نمادهای پالایشی بورس تهران که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده بود برای چهارمین جلسه معاملاتی پیاپی ادامه یافت. متوسط قیمت‌ها در گروه فرآورده‌های نفتی در شرایطی ۴/ ۳ درصد رشد کرد که تمام ۷ نماد پالایشی که معامله شدند در پایان بازار شاهد صف خرید بودند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید