صعود شاخص پیرو اقبال به سهام بنیادی/ جریان پول کماکان به سمت بازارسرمایه جریان دارد

احمد اشتیاقی: «در حال حاضر بازار به سهم‌های بنیادین توجه دارد؛ این سهم‌ها که از رشدهای اخیر بازار عقب مانده‌اند با رشد خود به حرکت صعودی بازار قدرت بخشیده‌اند»

مدیرعامل کارگزاری «بانک آینده» ضمن بیان مطلب بالا در بررسی روند صعودی این روزهای شاخص به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: به نظر من این سهم‌ها زیر ارزش ذاتیشان معامله می شدند و بعضا در حال حاضر P/E‌های زیر چهار دارند؛ حال با توجه به اینکه گزارش‌های شش ماهه در حال انتشار است، برای بازار مشخص شده که این سهم های بنیادی سود شش ماهه خوبی می‌توانند به بازار گزارش کنند؛ باتوجه به این موضوع بازار به استقبال این سهم‌ها رفته‌اند؛ به طور مثال گروه محصولات پتروشیمی و فلزی معدنی در چنین شرایطی هستند.

اشتیاقی اضافه کرد: از طرف دیگر به نظر می‌رسد در خصوص سهم‌های بنیادی که عمدتا صادرات محور هم هستند، بازار به این یقین رسیده است که بنا به شرایط اخیر (کاهش نرخ ارز) سود این شرکت‌ها می‌تواند ریزشی نبوده، بلکه ممکن است با افزایش هایی هم همراه باشد.

وی در خصوص تاثیر قانون تجدید ارزیابی‌ها بر بازار اظهار کرد: علاوه بر این زمزمه‌های تجدید ارزیابی شرکت‌ها نیز وجود دارد. سرمایه‌گذاران این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنند؛ باتوجه به اینکه در این خصوص دارایی شرکت به رخ بازار کشیده می‌شود، می توان گفت که این اتفاق در رشد بازار بی‌تاثیر نیست و حتی می تواند در بازار اثر مثبت داشته باشد. به طور مثال اگر شرکت‌های باپتانسیل بالا و EPSمحور هم مورد تجدید ارزیابی قرار بگیرند، می‌توانند سبب تحرک در بازار شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته ممکن است شرکت‌های تولیدی نتوانند از این قانون استفاده زیادی داشته باشند، اما به نظر من همانطور که در بالا اشاره کردم، این موضوع می‌تواند از نگاه سرمایه‌گذاران موثر واقع شود؛ این انتظار می‌تواند افزایش را برای شاخص در نظر داشته باشد.

اشتیاقی در مجموع کلیت بازار در گروه‌های مختلف را دارای پتانسیل و ظرفیت مطلوبی برای ادامه رشد دانست و گفت: به نظر من شاخص حباب ندارد؛ به این معنی که اگر با نگاه سهام بنیادی، شاخص را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم که شاخص می‌تواند به رشد خود ادامه دهد و ریزش عمیقی نداشته باشد.

مدیرعامل کارگزاری «بانک آینده» پیش‌بینی کرد: شرکت‌های دارای سهام بنیادی گزارش‌های خوبی به بازار ارائه خواهند کرد. با در نظر گرفتن این موضوع هم باید گفت که بازار به استقبال گزارش‌های خوب شش ماهه رفته است. به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن تجدید ارزیابی سهام، بازار نهایتا تا آخر مهرماه در فاز صعودی باقی بماند و بعد از آن تا آمدن گزارش های ۹ ماهه به استراحت بپردازد.

اشتیاقی تصریح کرد: تاکنون تحریم‌ها روی تولید و فروش شرکت‌ها اثر با اهمیتی نداشته‌اند؛ اما در نظر داشته باشید که بازار همیشه موضوع تحریم‌ها را رصد می‌کند و نسبت به خرید و فروش عکس العمل نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص فضای رقابت بازارهای موازی با بازارسرمایه نیز اظهار کرد: در حال حاضر بازارسرمایه رقیبی ندارد به طوری که در مواجهه با بازارهای موازی در حالت خنثی قرار گرفته است. بنابراین، جریان پول کماکان در این بازار جریان دارد و این موضوعی است که در روند افزایش شاخص تاثیرگذار است.

  


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید