وضعیت باثبات شرکت های بزرگ در بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون در انتظار گزارش ٦ ماهه شرکت‌ها هستیم، گفت: با توجه به گزارش شهریورماه، به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ در وضعیت باثباتی در بازار سرمایه قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، همایون دارابی روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: بازار سرمایه در هفته دوم مهر ماه رشد چشمگیری را تجربه کرد و شاخص بیش ار ٣.٧ درصد رشد داشت که باعث کسب بازدهی ٨٠ درصدی شاخص بورس از ابتدای سال جاری شد.

وی ادامه داد: بعد از آن قیمت ها با یک اصلاحی مواجه شد که ناشی از تمایل شناسایی سود از سوی سهامداران و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بود.

دارابی خاطرنشان کرد: با توجه به رکود موجود در بازارهای موازی با بازار سرمایه، شاخص بورس رشد سنگینی را تجربه کرد که باعث ورود بازار سرمایه به فاز اصلاح و اصلاح قیمت شرکت هایی که نرخ آنها تا چند برابر رشد کرده بود، شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در گزارش منتشر شده ٦ ماهه شرکت ها شاهد هستیم که در عملکرد برخی از شرکت ها که قیمت آنها تا چند برابر افزایش یافته اتفاق خاصی رخ نداده و رشد فروش و رشد سود این شرکت ها متناسب با قیمت آن ها نیست.

وی با بیان اینکه بازار اکنون در وضعیت فعلی خود یک اصلاح و استراحتی را تجربه کرد، گفت: در اصلاح چند مرحله داریم، در یک مرحله بازار مثل چند وقت گذشته با عرضه های بسیار سنگینی مواجه می شود که ناشی از شناسایی سود از سوی سهامداران است، بدین معنا که به محض ورود بازار به مرحله اصلاح شاهد مازاد عرضه هایی خواهیم بود که در قالب صف فروش خود را نشان می دهد.

دارابی افزود: سهامداران در این مرحله سود خود را شناسایی می کنند که این مورد را در چند وقت گذشته بیشتر در گروه دارویی شاهد بودیم که به محض چند برابر شدن قیمت ها سهامداران سود خود را شناسایی و اقدام به عرضه آن در بازار کردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می رسد که عرضه های سنگین در بازار سرمایه به زودی خاتمه می‌یابد؛ بعد از آن شاهد شروع دوره‌ای از نوسان قیمتی خواهیم بود که تا چند روز ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن بازار به یک تعادل نسبی باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه همچنان ورود جریان نقدینگی در بازار قابل مشاهده است، گفت: بازار به طور دائم نمی‌تواند در مرحله افزایشی قرار بگیرد، بنابراین باید یک اصلاح و استراحتی را تجربه کند تا قیمت تمام شده اکثر سهام ها به یکدیگر نزدیک شوند.

دارابی افزود: تجدید ارزیابی یک مساله حسابداری است یعنی مازاد ارزش دارایی های شرکت را که به عنوان زمین یا ساختمان است را به سرمایه منتقل می کنند، در این مرحله قیمت به طرز قابل توجهی افت می کند و قیمت تعادلی به کمتر از قیمت اسمی می رسد که این موضوع باعث اقبال سهامداران به سهم های ارزان می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تجدید ارزیابی تاثیر چندانی را بر عملکرد شرکت ها تخواهد داشت، گفت: اکنون در بازار با یک ابهامی مواجه هستیم مبنی بر اینکه آیا در تجدید ارزیابی بر دارایی ها همچنان شرکت هایی که زیانده نیستند از معافیت مالیاتی برخوردارند یا خیر ؟

وی روند بازار را مورد پیش بینی قرار داد و افزود: اکنون در انتظار گزارش ٦ ماهه شرکت ها که مهم به نظر می رسند، هستیم اما با توجه به گزارش شهریور ماه شرکت ها به نظر می رسد که شرکت های بزرگ در وضعیت باثباتی قرار دارند.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: همچنان سهام بزرگ مانند فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی از وضعیت بهتری برخوردارند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید