بررسی چرایی ورود پسته به معاملات آتی بورس کالا

یک فعال حوزه بازارهای کالایی معتقد است راه‌اندازی و رونق معاملات قراردادهای آتی پسته و همچنین گواهی سپرده آن می‌تواند امکان برنامه‌ریزی برای تولید و فروش محصول، تامین نقدینگی موردنیاز کشاورزان جهت هزینه‌های تولید، پیش‌بینی قیمت آتی و پوشش ریسک ناشی از نوسانات نرخ را به همراه داشته باشد.

حسین نوروزی‌زاده در بررسی کاربرد ابزارهای مشتقه به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: ابزارهای مشتقه به قرارداد یا اوراقی اطلاق می‌شود که ارزش خود را از یک دارایی پایه مانند کالا، ارز و... می‌گیرند. معاملات قراردادهای آتی (futures) نوعی از ابزار مشتقه هستند که در آن فروشنده متعهد می‌شود در تاریخ مشخصی از آینده و با قیمتی که اکنون تعیین می‌شود، کالای معینی را بفروشد و در طرف مقابل خریدار نیز متعهد می‌شود که همان کالا را با مشخصات تعیین‌شده در سررسید خرید کند.

نوروزی‌زاده در ادامه مهم‌ترین مزیت معاملات آتی را پوشش ریسک (hedge) دانست و افزود: با استفاده از این معاملات، فعالان و تولیدکننگان کالا می‌توانند ریسک‌های مرتبط با کالا، مانند تغییرات نرخ و... را کنترل کرده و در شرایط بدون ریسک به فعالیت خود ادامه دهند.وی اضافه کرد: یکی دیگر از مزایای معاملات آتی استفاده از اهرم مالی است؛ به این ترتیب که یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر در این بازار می‌تواند با حجم اندکی از دارایی وارد معاملات شده و حجم بزرگ‌تری از دارایی را مدیریت و معامله کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پویایی و نقدشوندگی بالا، امکان حضور سفته‌بازان و آربیتراژگران، هزینه‌های ناچیز معاملاتی، وجود اتاق پایاپای خودانتظام در مقابل طرف‌های معامله را می‌توان از دیگر مزیت‌های فعالیت در بازار معاملات آتی دانست.وی در اشاره به عملکرد اخیر بورس‌کالا توضیح داد: با وجود تلاش‌های مجدانه‌ای که در سال‌های گذشته برای توسعه و رونق معاملات آتی در بازار سرمایه رخ داد، خروج سکه طلا از معاملات بازار آتی بورس کالا، شوک بزرگی به این بازار وارد کرد؛ اما خوشبختانه اقدامات خوبی در یک سال گذشته برای ورود دارایی‌های پایه و کالاهای بیشتر به این بازار انجام شده است که از آن جمله می‌توان به معاملات آتی زیره و رونق معاملات زعفران و همچنین ورود قریب‌الوقوع پسته به این بازار اشاره کرد.

وی یکی از سیاست‌های اصولی بورس کالا در قبال بازار معاملات آتی را استفاده از کالاهایی عنوان کرد که دارای مزیت اقتصادی و بازار پر رونق داخلی و بین‌المللی هستند و گفت: بنابر اعلام مسوولان این بخش، پسته به‌عنوان سومین محصول کشاورزی به‌عنوان دارایی پایه معاملات آتی در هفته آینده در بورس کالا قابل معامله خواهد بود.نوروزی‌زاده اشاره کرد: ایران به‌عنوان قطب تولید پسته پس از ایالات‌متحده آمریکا دومین صادرکننده این محصول در دنیا شناخته می‌شود. پسته ارزآورترین محصول کشاورزی کشور است و بی‌تردید پس از پذیرش محصول فیزیکی در رینگ‌های معاملاتی داخلی و بین‌المللی بورس کالا، همچنین راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده آن و در آخر رونمایی از معاملات آتی، تکمیل این چرخه کمک شایانی به کشاورزان، فعالان این حوزه و صادرکنندگان این محصول استراتژیک جهت بهبود تجارت داخلی و صادراتی خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید