بازگشت سکه به کانال ۴ میلیونی

دنیای اقتصاد : مهم‌ترین اتفاق بازارها در سومین روز هفته، بازگشت قیمت سکه به کانال ۴ میلیونی بود. دیروز سکه تمام بهار آزادی ۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و روی مرز ۴ میلیون تومانی قرار گرفت. دلیل اصلی افزایش بهای فلز گرانبهای داخلی توقف روند کاهشی دلار بود. روز دوشنبه، شاخص ارزی ۵تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ هزار و ۴۳۵ تومان رسید. این افزایش در حالی به ثبت رسید که دلار در دو روز ابتدایی هفته دو کاهش ۸۰ و ۵۰ تومانی را به ثبت رسانده بود و با همین افت قیمت توانسته بود زمینه‌ساز دو افت ۱۵ هزار تومانی در بازار سکه شود.

افزایش قیمت سکه در روز دوشنبه در شرایطی رقم خورد که بهای طلای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر نه‌تنها افزایش قیمتی را تجربه نکرده بود، بلکه حتی به زیر مرز هزار و ۵۰۰ دلاری سقوط کرده بود. در واقع معامله‌گران بازار سکه در روز سوم هفته یا به کاهش بهای اونس توجهی نکردند یا انتظار آن را داشتند که بهای این فلز گرانبها در ادامه هفته بازارهای جهانی افزایشی شود. با این حال آنچه مسلم است بازار سکه در روز دوشنبه به افزایش بهای دلار در بازار داخلی بیشتر توجه کرد تا روند بازارهای جهانی. اما چه عاملی باعث شد که قیمت دلار پس از مجموع ۱۳۰ تومان افت طی روز در نیمه مهرماه تغییر مسیر افزایشی را انتخاب کند؟ عده‌ای از فعالان، این افزایش را به رشد نرخ حواله درهم نسبت می‌دادند و گروه دیگری آن را اصلاح فنی قیمت می‌دانستند. البته عده بیشتری از معامله‌گران باور داشتند، روند بازار در روز گذشته سیگنال خاصی از شرایط آتی بازار در اختیار نمی‌گذارد.

روز گذشته نرخ حواله درهم ۱۰ تومان افزایش یافت و روی عدد ۳ هزار و ۱۳۵ تومان قرار گرفت. نرخ حواله درهم مهم‌ترین متغیری است که توسط معامله‌گران بازار داخلی هر روز صبح رصد می‌شود. به‌طور معمول زمانی که بازار حواله درهم شروع به رشد می‌کند، انتظارات افزایشی در بازار تهران بیشتر می‌شود و میزان خریدها افزایش پیدا می‌کند. حتی عده زیادی از معامله‌گران باور دارند هر زمان قیمت دلار در بازار داخلی دچار جهش شده است، اختلال در عرضه درهم بوده است. آنچه مسلم است شرایط بازار در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که در روند قیمتی درهم اتفاق نوسانی خاصی رخ نداده است و از همین موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که عرضه این حواله با مشکل خاصی مواجه نیست. عده‌ای از فعالان عنوان می‌کنند سختگیری‌های امارات برای صرافی‌های ایرانی در دبی کمتر شده است و عده دیگری اعتقاد دارند سیاست‌گذار کانال‌های جدیدی برای عرضه درهم ایجاد کرده است.

در حالی که برخی فعالان، افزایش بهای دلار در روز دوشنبه را ناشی از رشد قیمت حواله درهم می‌دانستند، گروهی باور داشتند معامله‌گران پس از نزدیک شدن این ارز به محدوده حمایتی ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان خریدهای خود را افزایش دادند. شاخص ارزی از ابتدای مهر در بازه ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان نوسان کرده است. «دنیای اقتصاد» نیز در گزارش قبلی خود اشاره کرده بود که اگر قرار باشد، قیمت بر اساس الگوی مهرماهی حرکت کند، باید در روزهای آتی شاهد افزایش کمی میزان خریدها باشیم. در این میان، شماری از فعالان نظر دیگری دارند و معتقدند قیمت روز دوشنبه اصلاح خاصی نداشت. از نظر آنها گروهی از معامله‌گران در برابر افت قیمت مقاومت کردند تا ارز خود را به فروش برسانند. از نظر این گروه افت قیمت دلار از امروز با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت. این در حالی است که عده دیگری باور دارند تقاضای زوار اربعین می‌تواند نرخ را کمی پایین‌تر ببرد. به گزارش «ایسنا» پایان شهریورماه بانک مرکزی اعلام کرد که ارز اربعین را تامین خواهد کرد و زائران می‌توانند حداکثر ۱۰۰ یورو یا معادل آن به سایر اسعار به نرخ بازار ثانویه ارز، از بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز به‌منظور پوشش برخی از هزینه‌های تهیه کنند. بررسی‌های میدانی از شعب بانکی ارائه‌کننده ارز اربعین نشان داد که در مواردی بانک‌ها فقط دلار پرداخت می‌کنند و هیچ ارز دیگری مطرح نیست.

پیگیری موضوع از این حکایت داشت که دست بانک‌ها برای ارائه نوع ارز باز بوده و در حد تعیین شده می‌توانند ارزی که در دسترس داشته و موجودی خوبی دارند ارائه کنند؛ از این‌رو بانک‌هایی که به دلایلی منبع دلاری بالایی دارند به‌جای یورو یا سایر ارزها، دلار ارائه می‌کنند. اما در این بین نکته مورد توجه پرداخت ارز با نرخ صرافی‌های مجاز بانکی و هم‌سطح بازار بود؛ به‌طوری که هر دلار برای امروز حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان برای زائران اربعین قیمت خورده است. این در حالی است که در اعلام ابتدایی بانک مرکزی قرار بود ارز اربعین با نرخ بازار ثانویه یا نیمایی باشد که اکنون اعمال نمی‌شود، البته این روزها نرخ بازار نیما و بازار نیز در برخی زمان‌ها تفاوت قابل‌توجهی ندارد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید