پسته محصولی جذاب برای فعالان بازار آتی بورس کالا

عزت‌آبادی پور عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان گفت: سرمایه هوشمند است و مالکان سرمایه نیز از این هوشمندی برخوردار هستند؛ در نتیجه به نظر می رسد که پسته نیز همانند زعفران و زیره به عنوان محصولی جذاب وارد بازار آتی بورس کالا شود و معاملات آن رونق بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)به نقل از کالاخبر، هفته گذشته معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا آغاز شد و هفته آینده نیز قرار است معاملات قراردادهای آتی پسته راه اندازی می شود. در این میان خبر می رسد که فعالان بازارهای مالی به خصوص فیوچرز در انتظار بازگشایی معاملات آتی پسته فندقی برای تحویل آذر ماه امسال هستند. در همین زمینه با حمید عزت‌آبادی پور عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی کرمان گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید. 

فواید این عرضه چیست و چه تأثیری بر فعالیت کشاورزان، واسطه‌ها و صادرکننده‌ها دارد؟

مقدمات عرضه پسته در بورس کالا از دو سال پیش شروع شد و پس از موفقیت معاملات گواهی سپرده و آتی زعفران و زیره، عزم جدی برای ورود پسته به ابزارهای مالی بورس کالا شکل گرفت که چند روزی از معاملات گواهی سپرده می گذرد و به زودی قرارداد آتی این محصول نیز راه اندازی می شود. در این میان باید اعلام کرد که عرضه پسته در بورس کالا برای همه مفید است. کشاورزان، واسطه‌ها و صادرکننده‌ها از این عرضه سود خواهند برد.

در بحث کشاورزها باید اشاره کنم که این اقدام شامل مزیت‌هایی است. کشاورزان بدون این‌که محصول را به انبارهای خودشان منتقل کنند، محصول را بعد از فرآوری به انبار مورد تایید بورس تحویل می‌دهند و گواهی سپرده می‌گیرند. این انبارها تحت نظارت بورس کالای ایران است و گواهی سپرده کالایی صادر شده در بورس قابلیت توثیق تأمین مالی در بانک‌ها را دارد. در زمینه عرضه هم مشکلی وجود نخواهد داشت و آنها هر زمان که بخواهند می توانند با قیمت روز گواهی شان را که موید مالکیت کالاست بفروشند و یک روزه پولشان را دریافت کنند.

همچنین واسطه‌ها نیاز ندارند به صورت فیزیکی کالا را تحویل بگیرند و می توانند با گواهی ها به راحتی معاملات را بدون تحویل گیری و تحویل دهی انجام دهند. در واقع سرمایه گذاران در بورس به راحتی می‌توانند، گواهی سپرده کالایی را بخرند و خرید و فروش این گواهی‌ها را داشته باشند این امر بدون هیچ‌گونه دخالتی در موضوعات تحویل دهی و تحویل گیری پسته است. به این ترتیب فعالان قدیمی بازار پسته کسب‌وکار سنتی خود را از دست نمی‌دهند بلکه در کنار کار قدیم خود یک آپشن و امکان دیگر تحت عنوان معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی دارند.
در رابطه با مزیت‌های صادرکننده‌ها هم باید اشاره کنم که صادرکننده‌ها بدون نگرانی از کیفیت پسته براساس استانداردها و ضوابط موجود در انبارها پسته‌ای از انبار تحویل می‌گیرند که از نظر کیفی سنجش شده است. از طرفی برای قراردادهای صادراتی این امکان وجود دارد که موجودی انبار را چک کنند و براساس موجودی مشخص قرارداد صادراتی را به راحتی می‌بندند.

عرضه پسته در بورس کالا چه تأثیری بر نقدینگی فعالان بازار پسته دارد؟

در معاملات گواهی سپرده پسته، باغداران به جای معاملات مستقیم یا چکی در بازار آزاد می توانند محصولشان را در قالب گواهی سپرده در بورس بفروشند و یک روزه وجه حاصل از معامله را دریافت کنند. از طرف دیگر آن ها  به پشتوانه سپردن محصولشان به انبارها می توانند از نظام بانکی تسهیلات دریافت کنند که این مزیت‌ها به تأمین مالی کمک می‌کند. از سوی دیگر در مدت‌زمانی که بازارهای صادراتی و بازار هدف ما خرید ندارد (در آبان یا آذر) عرضه بیش از حد پسته قیمت‌های داخلی را کاهش می‌دهد. در آن زمان نقدینگی کمک به بازار می‌کند. بر اساس راهکارهایی بورس کالا و شکل‌گیری صندوق‌های کالایی، گواهی سپرده کالایی را می‌توانیم تهیه کنیم. این اقدام از افت قیمت جلوگیری می‌کند.

به نظر شما معاملات آتی پسته در بورس کالا رونق می گیرد؟ 

به کمک قراردادهای آتی، افرادی که ریسک پذیر هستند می توانند با منابع مالی کمتر محصول موردنیاز خود برای آینده را پیش خرید کرده و ضمن پوشش ریسک نوسانات قیمتی احتمالی در آینده، برای تجارت خود برنامه ریزی کنند. همچنین سرمایه هوشمند است و مالکان سرمایه نیز از این هوشمندی برخوردار هستند در نتیجه به نظر می رسد که پسته نیز همانند زعفران و زیره به عنوان محصولی جذاب وارد بازار آتی بورس کالا شود و رونق بگیرد. 

با وجود تحریم‌های بانکی بورس کالا مؤثر در نقل و انتقالات مالی بازار پسته است؟

صادرکننده‌های خشکبار کشور به اندازه‌ای حرفه‌ای عمل کرده‌اند که در کشورهای هدف و بازارهای صادراتی حضور فعال دارند. در خصوص نقل‌وانتقال خود مسیرهایی را دارند که برای برگشت پول جای نگرانی نگذاشته‌اند. صادرکننده‌های خشکبار حداقل از این بابت مشکلی ندارند، به اندازه کافی حرفه‌ای در این بازارها حضور پیدا کرده‌اند. کمک بازار بورس به این صنف در خصوص برگشت ارز نیست. این امر را نباید فراموش کرد که با تحریم‌ها برگشت پول کمی سخت شده است اما ناممکن نیست بلکه زمان این نقل‌وانتقال بیشتر شده است. با این وجود ما نقدینگی بیشتر نیازمند هستیم.  در نقدینگی پول کم می‌آوریم. بورس در تأمین این نقدینگی از طریق صندوق‌های کالایی و از طریق معاملات مدت‌دار کمک می‌کنند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید