صادرات غیرنفتی ۲۳ درصد افزایش یافت / چین؛ شریک اول تجاری ایران

صادرات غیرنفتی کشور طی ۶ ماه نخست امسال ۷۰ هزار و ۹ تن کالا به ارزش ۲۰ میلیون و ۹۴۸ هزار دلار بوده که از نظر ارزشی ۱۰.۵۵ درصد کاهش و از نظر وزنی ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از مهر، بررسی آمار گمرک از وضعیت تجارت کشور در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۷۰ هزار و ۹ تن و به ارزش ۲۰ میلیون و ۹۴۸ هزار دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، افزایشی ۲۲.۵۰ درصدی در وزن و کاهشی ۱۰.۵۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۰.۴۱ درصدی در وزن و کاهشی ۵.۵۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷، به ارقام ۱۶ هزار و ۵۶۷ تن و ۲۱ میلیون و ۲۲ هزار دلار رسیده است.

صادرات ۵ میلیون دلاری به چین

طی شش ماه نخست سال ۹۷، بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای «چین»، با رقمی بالغ بر ۵ میلیون و ۱۰۶ هزار دلار و سهم ۲۴.۳۷ درصد از کل ارزش صادرات، «عراق» با ۴ میلیون و ۶۶۳ هزار دلار و سهم ۲۲.۲۶ درصد، «ترکیه» با ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار دلار و سهم ۱۲.۱۸ درصد، «امارات متحده عربی» با ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار دلار و سهم ۱۱.۲۵ درصد و کشور «افغانستان» با یک میلیون و ۷۶ هزار دلار و سهم ۵.۱۳ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

واردات یک میلیون دلاری از آلمان

طی شش ماه نخست سال ۹۸، کشور «چین» با اختصاص رقمی بالغ بر ۵ میلیون و ۳۰۴ هزار دلار و سهمی در حدود ۲۵ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار  گرفته است.

همچنین کشورهای «امارات متحده عربی» با ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار و سهم ۱۷.۸۱ درصد، «ترکیه» با ۲ میلیون و ۶۱۸ هزار دلار د سهم ۱۲.۳۴ درصد، «هند» با ۲ میلیون و ۱۲۷ هزار دلار و سهم ۱۰.۰۲ درصد و «آلمان» با یک میلیون و ۱۳ هزار دلار و سهم ۴.۷۷ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید