رشد سهام با محوریت بانک و دارو

دنیای اقتصاد : شاخص کل بازار سهام طی ساعت نخست معاملات با رشدی بالغ بر ۴۳۰۰ واحد به کانال ۳۳۰ هزارتایی قدم گذاشت. اما نماگر اصلی بورس تهران در این سطوح پایدار نبود و با افزایش فشارهای فروش به عقب‌نشینی بیش از ۳هزار واحدی تن داد. در همین حال شاهد رکودی گسترده در سهام کامودیتی محور بودیم. به‌طوری که هیچ یک از صنایع کالایی در سطوح بالای بیشترین ارزش معاملات روزانه جای نگرفتند و قافیه را به گروه‌های کوچک‌تر بورس تهران باختند.

در پایان معاملات روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران رشدی کمتر از ۴/ ۰ درصد نسبت به آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته را به ثبت رساند. در این شرایط رشد  نزدیک یک درصدی نماگر هموزن نشانگر اقبال بیشتر معامله‌گران به سهام صنایع کوچک و متوسط بازار است. در همین راستا می‌توان خاطر نشان کرد که در اتفاقی کم نظیر از ۲۳۱۵ میلیارد تومان معامله خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) انجام شده در بورس تهران، بیش از ۳۹۴ میلیارد تومان مختص به معاملات سهام شرکت‌های دارویی بود.بانکی‌ها طی روز گذشته با رشد ۴/ ۳ درصدی شاخص صنعت در بین گروه‌های پر نماد، بیشترین افزایش متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. «وبملت» که روز چهارشنبه بعد از وقفه‌ای ۱۰۰ روزه بازگشایی شد، رشد ۵۰ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد. در همین حال سهام بانک ملت در سقف قیمتی ۵۰ درصدی روزانه، با صف بسیار سنگین ۱۶۵ میلیون سهمی همراه شد. «وبملت» روز گذشته با شروع ساعت کاری بازار تجربه‌گر صف خریدی سنگین بود و رفته رفته مازاد تقاضای خرید این سهم بیشتر شد؛ در حالی ساعت کاری معاملات به پایان رسید که «وبملت» با مازاد تقاضایی به ارزش بیش از ۲۴۰ میلیارد تومان (معادل ۳۲۵ میلیون سهم) همراه بود. در پایان معاملات دیروز این «وبملت» بود که با اثرگذاری مثبت ۴۳۴ واحدی بیشترین حمایت را از دماسنج اصلی بازار سهام به عمل آورد. سهام بانک پاسارگاد نیز با حمایت ۱۴۳ واحدی از شاخص کل، در جایگاه سومین نماد با بیشترین اثرگذاری مثبت بر نماگر اصلی بازار قرار گرفت.

بانکی‌ها که روز گذشته دومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات بودند، اغلب رکوردها را به اختیار خود درآوردند. به‌طوری که از ۵ نمادی که بیشترین ارزش معاملات روزانه را داشتند سه نماد متعلق به گروه‌ بانک‌ها بود. همچنین سه نماد پربیننده بورس تهران به ترتیب «وتجارت»، «وبملت» و «وبصادر» بودند که هر سه از نمادهای بانکی هستند. در همین راستا می‌توان خاطر نشان کرد که بیشترین حجم معاملات نیز متعلق به سه نماد «وتجارت»، «وبصادر» و «وپاسار» بود. افزایش سرمایه‌ و در پی آن رقیق شدن سهام بانک تجارت و بانک صادرات موجب شده سهام این دو بانک با اختلاف زیادی در صدر فهرست بیشترین حجم معاملات قرار بگیرند.همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد دارویی‌ها طی معاملات روز گذشته با معاملاتی که بیش از ۳۹۴ میلیارد تومان ارزش داشت در اتفاقی کم سابقه به صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات رفتند. متوسط قیمت سهام دارویی که طی ساعات نخست معاملات بیش از ۶/ ۲ درصد رشد کرده بود، همگام با افت عمومی قیمت سهام عقب‌نشینی کرد و در نهایت به رشد یک درصدی رضایت داد. بااین حال نماگر صنعت مواد دارویی از ابتدای سال به رشدی بالغ بر ۲۵۶ درصد دست یافته است. به نظر می‌رسد افزایش نرخ‌هایی که شرکت‌های دارویی از ابتدای سال دریافت کردند موجب جلب توجه بازار به این دسته از سهم‌ها شد. بعد از آن با شایعاتی مبنی بر حذف ارز دولتی این صنعت، شتاب رشد ارزش بازار شرکت‌های داروسازی تندتر شد. سپس با گزارش‌های ماهانه که مدام از افزایش درآمد اغلب این دسته از شرکت‌ها نسبت به ماه گذشته آن خبر می‌داد روند صعودی سهم‌های دارویی حفظ شد. هم اکنون نیز به نظر می‌رسد سهام دارویی به واسطه شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه در حال پیشتازی است. رشدهای قیمتی چند صد درصدی برخی از این نمادها موجب افزایش نگرانی کارشناسان بازار سهام از حبابی شدن قیمت آنها شده است. این نگرانی‌ها به همراه افت عمومی قیمت‌ها در کل بازار موجب شد تا در نیمه دوم معاملات روز گذشته سهامداران دارویی ترجیح به ذخیره سود داده و با فروش‌های گسترده به قیمت سهم‌های دارویی فشار زیادی وارد کنند. به‌طوری که برخی از نمادها مانند «دالبر»، «دروز»، «دسبحان» و «دکیمی» که در ابتدای روز معاملاتی گذشته تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) بودند طی آخرین معاملات با مازاد عرضه در کف قیمتی مجاز روزانه (صف فروش) مواجه شده و نوسان ۱۰درصدی را طی یک روز تجربه کنند. نماگر صنعت ساخت خودرو و قطعات با رشد ۴/ ۱ درصدی طی روز گذشته، به بازدهی ۱۴۹ درصدی از ابتدای سال جاری دست یافت. این صنعت که از ابتدای شهریور ماه با سردمداری «خودرو» رشد ۳۶ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کرده است، با فشار فروش گسترده‌ای که طی نیمه دوم معاملات دیروز کل بازار را در بر گرفت به عقب‌نشینی قیمت‌ها تن داد. به‌طوری که «خودرو» به همراه اغلب زیر مجموعه‌های آن و برخی از شرکت‌های تابعه سایپا در آخرین معاملات به سطوح قیمتی پایین‌تری نسبت به روز چهارشنبه رسیدند.

از ابتدای سال جاری نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از نمادها دارد رشدی بالغ بر ۱۹۵ درصد را تجربه کرده است. این در حالی است که رشد دماسنج اصلی بورس تهران در همین مدت ۸۳ درصد بوده است. با این اوصاف مشخص می‌شود در شرایطی که رکودی عمیق بر بازارهای جهانی حکمرانی می‌کند و نرخ ارز هم به ثباتی نسبی رسیده است، اقبال بورس‌بازان به سهام شرکت‌های متوسط و کوچک بازار بیش از بزرگان بوده است. به‌طوری که طی روزهای پرتکرار شاهد صدرنشینی نمادهایی هستیم که اثرپذیری چندانی از بازارهای جهانی ندارند و بازار مصرف عموم آنها تنها داخل کشور است. در میان اخبار دیروز، صحبت‌های سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت از برنامه‌ریزی برای کاهش ۱۷۶ میلیون یورویی ارزبری صنعت قطعه‌سازی با داخلی‌سازی ۷۷ قطعه حکایت داشت. به گزارش خبرگزاری فارس، صادقی نیارکی در دومین میزگرد تخصصی تعمیق ساخت داخل اظهار کرد: با انعقاد قرارداد برای داخلی‌سازی ۷۷ قطعه خودرو، ۹۱ میلیون یورو کاهش ارزبری طی یک سال خواهیم داشت.

 وی ارزش این قراردادها را ۲/ ۱ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با انعقاد قرارداد برای داخلی‌سازی قطعات خودرو به ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان با ۳۲ شرکت قطعه‌ساز نیز بیش از ۸۵ میلیون یورو کاهش ارزبری طی این مدت ایجاد خواهد شد. انتشار گزارش‌ شرکت توزیع دارو پخش نیز از دیگر اخبار مهم دیروز بود. به‌طوری‌که این شرکت با انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۶ ماه نخست سال جاری، یک قدم دیگر به عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام در بازار دوم معاملات فرابورس نزدیک‌تر شد. بر این اساس «دتوزیع» در عملکرد ۶ ماهه نخست سال، ۹/ ۱ هزار میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش ۳۵ درصدی همراه شده است. همچنین سود شناسایی شده هر سهم شرکت با کاهش ۳۳درصدی نسبت به دوره ۶ماهه سال ۹۷، به ۱۰۸تومان رسید. از سوی دیگر روز گذشته شرکت ذوب‌آهن درخصوص انعقاد قرارداد فروش ۹ هزار تن ریل UIC۶۰ و نحوه تسویه آن دست به شفاف‌سازی زد. در این گزارش «ذوب» عنوان کرده که با شرکت توسعه، عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر اقدام به انعقاد قرارداد فروش ۹ هزار تن ریل UIC۶۰ گرید ۹۰۰A به مبلغ ۴/ ۹۹ میلیارد تومان کرده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید