تصویب یک فوریت لایحه حذف ۴صفر از پول ملی

نمایندگان مجلس با بررسی لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف چهار صفر از واحد پول کشور) به صورت یک فوریتی موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی عصر امروز (یکشنبه، هفتم مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی درخواست یک فوریت برای لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف ۴ صفر از واحد پول کشور) با ۱۲۴ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

عبدالناصر همتی که  به منظور دفاع از یک فوریت اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف چهار صفر) سخن می گفت، گفت: در حال حاضر پول ملی کشور به دلیل تورم پیش آمده است در این سال‌ها خاصیت ظاهری خود را از دست داده و عملاً مردم ریال را در مبادلات خود به رسمیت نمی‌شناسند و حفظ ظاهر و اعتبار پولی ملی یک ضرورت است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای تسهیل در تبادلات مالی مردم و هماهنگی با فرهنگ عمومی جامعه حذف چهار صفر از پول ملی با بررسی‌های کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و متأسفانه در حال حاضر نسبت ریال در برابر پول‌های رسمی دنیا به شدت نازل است و در عین حال سکه و به اصطلاح پول خرد نیز از چرخه مبادلات خارج شده است.

وی تصریح کرد: هزینه تولید و ضرب هر سکه ۵۰۰ تومانی حدود ۸۰۰ تومان است در حالی که تقریباً هیچ کارکردی ندارد و از چرخه جریان اقتصادی خارج شده اما با حذف چهار صفر وارد چرخه مبادلات پولی خواهد شد.

همتی در پاسخ به این انتقاد که زمان مناسبی برای حذف چهار صفر از پول ملی انتخاب نشده است، گفت: اتفاقاً الان بهترین فرصت برای این کار است تا اعتبار پول ملی بازگردد و به تدریج پول‌های جدید جایگزین پول‌های قبلی شود و ان‌شاء الله این کار با همکاری مجلس صورت پذیرد.

براساس این گزارش، این لایحه که در قالب ماده واحده تقدیم مجلس شده است، واحد پول ایران را از ریال به تومان تغییر می‌دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید