سقفی جدید درکارنامه سهام

دنیای اقتصاد : روز گذشته بازار سهام بار دیگر بر مدار رشد بازگشت و به رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی خود ادامه داد. به‌طوری‌که طی این روز هم رکورد تاریخی بیشترین ارزش معاملات خرد شکسته شد و هم رکورد بیشترین مقدار دماسنج اصلی بورس تهران. البته با گذشت از نیمه معاملات، افزایش فشارهای فروش موجب عقب‌نشینی قیمت‌ها شد و شاخص‌ها از سقف روزانه فاصله گرفتند.
ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) بورس تهران در روز گذشته با عبور از رکورد روز یکشنبه، به ۲هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان رسید. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که جریان قوی نقدینگی ورودی به بازار سهام ادامه داشته باشد، این پول‌های جدید از اصلاح شدید قیمتی سهام جلوگیری کند.

شاخص کل نیز که روز یکشنبه تن به اصلاح داده بود، طی معاملات دیروز رشد قدرتمند ۳۵۲۱ واحد را تجربه کرد و رکورد تاریخی خود را به سطح ۳۰۵ هزار و ۹۱۷ واحد ارتقا داد. برای چندمین بار طی مدت اخیر بورس تهران وارد روند زیگزاگی و البته با برآیند مثبت شده است. به‌طوری‌که روز شنبه دماسنج اصلی بازار سهام از مرز ابر کانال ۳۰۰ هزار واحدی گذر کرد و یکشنبه از قله عقب نشست و در نهایت روز گذشته بار دیگر روند صعودی خود را بازیافت. البته دیروز با ورود به نیمه دوم این مسیر معکوس شد. نماگر اصلی بورس تهران از سقف روزانه خود افتی ۱۵۰۰ واحدی را تجربه کرد. این رفتار را می‌توان معلول غلبه رفتار هیجانی بر خرید تا تصمیم‌گیری بر مبنای تحلیل دانست.

رونق چشمگیر سهام خودرویی طی روزهای اخیر یکی از محورهای اصلی حامی شاخص کل بورس تهران بوده است. اما در معاملات روز گذشته پس از رشد نسبی قیمت سهام،‌ شاهد تقویت عرضه‌ها برای شناسایی سود در این دسته از سهم‌های بورسی بودیم. به‌نظر می‌رسد رشد ۲۰ درصدی متوسط قیمت‌ها در گروه ساخت خودرو و قطعات طی ماه جاری انگیزه‌ای برای ذخیره بازدهی و متعاقبا عقب‌نشینی معامله‌گران از این دسته سهم‌ها شده است.

پول‌های جدید واردشده به بازار سهام مدام تغییر مسیر داده و هر بار باعث داغ کردن دسته‌ای جدید از سهم‌ها می‌شوند؛ به‌طوری‌که در روز گذشته شاهد قوت گرفتن دوباره معاملات برخی از گروه‌ها مانند سیمان، غذا و قند و شکر بودیم. در گروه غذایی طی روز گذشته شاهد افزایش ۳/ ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها بودیم. در همین راستا متوسط بازدهی سهام غذایی از ابتدای شهریور ماه به بیش از ۲۱ درصد رسیده است. دیگر گروهی که روز گذشته به مدار رونق بازگشت قندی‌ها بودند. شاخص صنعت قند و شکر در روز گذشته ۱/ ۳ درصد رشد داشت.

در پی حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان تولید ۷/ ۵ میلیون بشکه نفت در روز تحت‌تاثیر قرار گرفت. در بامداد روز گذشته با بازگشایی بازارهای جهانی قیمت نفت برنت در دقایق ابتدایی رشد قیمتی بالغ‌بر ۱۹ درصدی را تجربه کرد. اما با گذشت ساعاتی، در پی صحبت‌های ترامپ و وزیر نفت عربستان مبنی‌بر تزریق نفت ذخیره‌ای این کشورها به بازار نفت و همچنین تاکید عربستان بر بازگشت تمام تولید نفت به حجم سابق طی ۵ روز آتی قیمت‌ها از سطوح ابتدایی عقب‌نشینی کرد. به‌طوری‌که تا ساعت ۱۵ روز گذشته نفت برنت با رشد ۹ درصدی نسبت به جمعه هفته گذشته در سطح ۵/ ۶۵ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شد.

 رشد قیمت نفت در ابتدای روز گذشته سهام پالایشی در بورس تهران را هم تحت‌تاثیر قرار داد؛ اما با فروکش کردن هیجانات غلبه کرده بر بازار و افزایش نااطمینانی‌های سیاسی در پی اتهامات برخی از مقامات آمریکایی به ایران مبنی‌بر دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان، فشار فروش سهام پالایشی قوت یافت و از سطوحی که ابتدای بازار فتح کرده بود، عقب‌نشینی کرد به‌طوری‌که در پایان روز سهام تمام شرکت‌های پالایشی بورس تهران در سطوح پایین‌تری نسبت به قیمت پایانی (میانگین قیمت روز )معامله‌ می‌شدند.

شیمیایی‌ها در روز گذشته رشد ۱/ ۱ درصدی متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. روز یکشنبه نرخ‌های پایه محصولات شیمیایی و پلیمری براساس قیمت‌های جهانی، برای عرضه در بورس کالا اعلام شد. طبق قیمت‌گذاری جدید دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، نرخ دلار برای تبدیل قیمتی به ریال با افزایش ۵۲ تومانی به ۱۰۹۲۹ تومان رسید. «شگل» به‌عنوان یکی از شرکت‌های شیمیایی در روز گذشته اطلاعیه‌ای برای رد کردن شایعات پیرامون این نماد منتشر کرد. طبق این اطلاعیه، شرکت گل‌تاش هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از هر محل متصوری ندارد. همچنین گلتاش در ادامه این اطلاعیه به سودهای خیالی متصور شده توسط برخی از افراد پرداخته است. طبق پیش‌بینی این شرکت در سال مالی منتهی به آخر آذر سال ۹۸ سود هر سهم «شگل» ۱۷۷ تومان خواهد بود. پس از انتشار این اطلاعیه مازاد تقاضا برای خرید «شگل» در سقف قیمتی روزانه تبدیل به مازاد عرضه در کف قیمتی مجاز تبدیل شد. از ابتدای مردادماه تا قبل از انتشار اطلاعیه مذکور هر سهم این شرکت رشد بالغ‌بر ۱۴۸ درصدی را تجربه کرده بود.

در راستای افزایش ریسک‌های اقتصاد جهانی به‌واسطه حمله به تاسیسات نفتی عربستان، روز گذشته طلا از مرز ۱۵۰۰ دلار به ازای هر اونس عبور و فلزات اساسی شاهد اصلاح جزئی قیمت‌ها بودند. در همین حال بورس تهران که پیش از این واکنش چندانی به رشدهای قیمتی کامودیتی‌ها در هفته گذشته نشان نداده بود بر مدار رونق قرار داشت و شاهد افزایش بیش از ۴/ ۱ درصدی شاخص صنعت فلزات اساسی بودیم. شرکت ذوب‌آهن اصفهان در روز یکشنبه خبر از درج نام این شرکت در فهرست تامین‌کنندگان ریل راه‌آهن ایران داد. طبق این اطلاعیه با توجه به قوانین منع واردات کالاهایی که تولید داخلی دارند، ریل‌های تولیدی شرکت ذوب‌آهن از توان فروش بالایی برخوردارند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید