هفتمین رشد متوالی شاخص فرابورس

دنیای اقتصاد : شاخص کل فرابورس ایران که در دقایق ابتدایی معاملات روز گذشته رو به کاهش گذاشته بود در ادامه تغییر مسیر داد و در نهایت برای هفتمین روز متوالی با رشد بیش از ۱۱ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) پرونده این روز معاملاتی را بست. به این ترتیب با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون از ۷۴ درصد فراتر رفت. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و آهن و فولاد ارفع بیشترین تاثیر در رشد شاخص کل این بازار را ایفا کردند. در مقابل اما هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند.در مجموع طی معاملات روز گذشته فرابورس ایران از ۱۱۱ نماد معامله‌شده، حدود نیمی از شرکت‌ها در پایان دادوستدها شاهد رشد قیمت سهام خود بودند و نیمی دیگر در محدوده منفی قیمت به معاملات روز یکشنبه پایان دادند.

روز گذشته بورس کالا میزبان محصولات تولیدی شرکت ذوب‌آهن اصفهان بود. «ذوب» در معاملات یکشنبه بورس کالا، ۶۶۰۰ تن سبد تیرآهن مخلوط را با قیمت پایه حدود ۳ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان برای هر تن عرضه کرد. تقاضای قابل توجه برای این محصول «ذوب» سبب شد تا قیمت پایانی میانگین موزون آن نسبت به قیمت پایه با رشد بیش از ۲۱ درصدی، ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان ثبت شود. ۴ هزار و ۹۹۴ تن دیگر از این محصول ذوب‌آهن نیز طی معاملات دیروز بورس کالا عرضه شد که با رشد ۴/ ۸ درصدی نسبت به قیمت پایه، ۳ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان در هر تن دادوستد شد. این شرکت همچنین ۳ هزار و ۳۰۰ تن تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ با قیمت پایه ۳ میلیون و ۵۲۸ هزار تومان در بورس کالا عرضه کرد که با رشد ۱۱ درصد به فروش رسید. قیمت پایانی میانگین موزون این محصول دیروز به ۳ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان درهر تن رسید. سیگنال مثبت ارسالی از سوی بورس کالا به معاملات سهام سبب شد تا نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان دیروز تا صف خرید نیز پیشروی کند. در نهایت نیز «ذوب» با رشد ۵/ ۲ درصدی به معاملات روزانه خود پایان داد.  نمادهای پالایشی نیز دیروز با خوش‌بینی به بازگشایی بازار جهانی در معاملات روز جاری، معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند. در صدر نمادهای این گروه، سهام شرکت پالایش نفت لاوان با رشد قیمت ۵/ ۱ درصدی همراه شد و به تنهایی موجبات رشد ۷/ ۳ واحدی آیفکس را فراهم کرد. طی هدف حمله قرار گرفتن دو پالایشگاه شرکت آرامکو عربستان در روز شنبه توسط پهپادها که مسوولیت آن را حوثی‌های یمنی برعهده گرفته‌اند، احتمال اختلال در تولید روزانه ۵ میلیون بشکه‌ای نفت پیش‌بینی می‌شود. هر چند وال‌استریت ژورنال از قول برخی مقامات رسمی عربستان نقل کرده که احتمالا روز دوشنبه این شرکت به تولید نرمال ۸/ ۹ میلیون بشکه‌ای خود بازخواهد گشت. با این حال در‌صورتی‌که بازگشت به مدار معمول بیش از حد انتظار طول بکشد احتمالا شاهد رشد قابل‌توجه قیمت نفت در هفته جاری باشیم.در میان اخبار پیرامونی فرابورس ایران، امروز (دوشنبه ۲۵ شهریورماه) شاهد بازگشایی نمادهای بازار پایه خواهیم بود. بر اساس اطلاع‌رسانی‌های پیشین، سفارش‌گیری از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۳۰ با دامنه نوسان ۶ درصد در بازار پایه زرد، ۴ درصد در بازارپایه نارنجی و ۲ درصد در بازارپایه قرمز انجام می‌گیرد. ساعت ۱۲:۳۰ حراج ناپیوسته و مچینگ قیمت‌ها انجام می‌شود تا قیمت پایانی که مبنای محاسباتی قیمت سهم در هفته آتی است، مشخص شود.

رصد فعالیت بازیگران فرابورسی

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد جابه‌جایی بیش از ۱۱ میلیون سهم به ارزش حدود ۵/ ۱۷ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بود. به این ترتیب برای هفتمین روز متوالی این معامله‌گران خرد بودند که در خرید سهام از حقوقی‌ها سبقت گرفتند. در این میان نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۶/ ۹ میلیون سهم «ارفع» به ارزش حدود ۸/ ۶ میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «شاوان» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش ۴/ ۴ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت دشت خرم‌دره شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۵ میلیون سهم «زدشت» به ارزش ۹/ ۴ میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان ۴/ ۳ میلیارد تومان را تجربه کرد.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر یک میلیون و ۷۹۰ هزار ورقه به ارزش تقریبی ۱۴۴ میلیارد تومان در ۱۲۹۸ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت که حدود ۸۰ درصد از این معاملات به دادوستد اوراق خزانه اسلامی تعلق داشت. بر این اساس در این روز شاهد معامله حدود یک میلیون و ۴۳۰ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۰۹ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۴ تا ۹۸ هزار تومان نوسان کردند. در این روز تمام سررسیدهای اسناد خزانه با رشد قیمت همراه شدند. در این میان بیشترین رشد قیمت با افزایش قیمت ۳/ ۰ درصدی به «اخزا۷۰۹» اختصاص پیدا کرد. از این رو دیروز متوسط نرخ سود موثر «اخزا»ها با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز شنبه، در سطح ۵/ ۲۱ درصد قرار گرفت.همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۶۴ هزار و ۸۹ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۷/ ۲ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. در این روز اغلب سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن با افت قیمت مواجه شدند. از این رو متوسط قیمت «تسه»ها با کاهش بیش از ۶/ ۰ درصدی (نسبت به روز ‌شنبه) به ۴۳ هزار و ۵۱۶ تومان رسید. در شرایط فعلی کاهش تقاضا به‌دنبال افزاش شدید قیمت‌ها و به حاشیه رانده شدن متقاضیان خرید مسکن سبب شده تا تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن به‌طور طبیعی کاهش پیدا کند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید