بورس‌کالا زعفران را نجات داد

یک صادرکننده نمونه زعفران در گفت‌وگو با کالاخبر با بیان اینکه در بازار سنتی زعفران، واسطه‌ها همواره در فصل برداشت و افزایش حجم زعفران در بازار، تقاضا را کاهش می‌دادند و به این ترتیب، قیمت زعفران افت پیدا می‌کرد و کشاورز متضرر می‌شد، گفت: در نتیجه سود عمده به‌دست واسطه‌گران بازار و دلالان می‌رسید که زحمتی برای تولید زعفران نکشیده بودند. این امر همواره موجب ناراحتی کشاورزان بود و از سوی دیگر، به‌دلیل اینکه برای امرارمعاش و کاشت سال پیش‌روی خود مجبور بودند که دسترنج خود را با قیمت کمتر به‌واسطه‌ها بفروشند، از سود بیشتر محروم می‌ماندند.
به گفته مسعود صباغ‌زاده، اما با معامله زعفران در بورس‌کالا، کشف قیمت به‌صورت بسیار مناسبی انجام می‌شود و قیمت زعفران نیز به دور از واسطه‌ها و به شکل واقعی افزایش یافت. این درحالی است که مدت زیادی از ورود طلای سرخ به بورس‌کالا نگذشته و در همین مدت کوتاه، رضایت زعفران‌کاران جلب شده است؛ بنابراین درحال‌حاضر شاهد شرایط معاملات و قیمت‌های جدید زعفران نسبت به زمانی هستیم که این محصول در بازار سنتی معامله می‌شد. به‌طوری‌که عرضه زعفران در بورس به دلالان این اجازه را نداده که قیمت‌ها را در زمان برداشت به‌صورت تعمدی پایین بیاورند. به این ترتیب تحت‌تاثیر شفاف‌سازی قیمت‌ها در بورس برای کشاورزان، همه فعالان بازار از قیمت‌های مبنا که در مکانیسم بورس تعیین شده، مطلع هستند و کشاورزان نیز حاضر نیستند محصول خود را به قیمت‌های ناچیز به دلالان بفروشند.

این فعال حوزه کشاورزی در ادامه افزود: بورس‌کالای ایران تاکنون اقدام به معرفی و به‌کارگیری چند ابزار نوین معاملاتی کرده و انتظار می‎رود که بهره‌گیری از این ابزارها در آینده به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد؛ همان‌طور که تاکنون معاملات زعفران در قالب گواهی‌سپرده زعفران و قراردادهای آتی انجام می‌شد که از اسفند ماه سال گذشته قرارداد اختیار معامله زعفران نیز افزوده شده است. به گفته وی یکی از این ابزارهای نوین معاملاتی گواهی سپرده کالایی است که بورس‌کالا از چند سال پیش آن را طراحی کرده است و با استفاده از این ابزار، زمانی که کشاورز محصول خود را برداشت کرد، آن را به انبار پذیرش‌شده بورس‌کالا می‌سپارد و در قبال آن، گواهی سپرده‌ای دریافت می‌کند که با مراجعه به کارگزاری‌های بورس و تکمیل فرم درخواست فروش، می‌تواند آن محصول را از طریق بورس به فروش برساند یا در صورت عدم تمایل به فروش، می‌تواند آن را تا مدت معینی در انبار نگهداری کند. صباغ‌زاده ادامه داد: همچنین کسانی که قصد دارند زعفران را از طریق بورس‌کالا خریداری کنند، می‌توانند از طریق کد بورسی و پس از واریز وجه به میزانی که قصد خرید آن را دارند اقدام کنند؛ به‌طوری‌که فرم درخواست را دریافت کرده، وجه خرید زعفران را پرداخت و گواهی سپرده خود را دریافت کرده و در صورت تمایل، نسبت به تحویل گرفتن زعفران خود از انبار اقدام کنند.

به گفته وی علاوه بر این، کشاورزان در گذشته برای نگهداری محصولات خود نیز با مشکلات بسیاری مواجه بودند؛ چراکه طلای‌سرخ محصولی گرانبها است و کشاورزان مجبور هستند که برای جلوگیری از سرقت ثروت خود، آنها را در منزل نگهداری کنند که با گذر زمان کیفیت محصول کاهش می‌یابد. اما وقتی زعفران در انبارهای بورس‌کالا که استانداردهای مشخصی دارند نگهداری شود، کیفیت آن حفظ می‌شود؛ از سوی دیگر، از آنجا که کیفیت محصولات جهت صادرات از اهمیت بسیاری برخوردار است، این امکان نیز ایجاد خواهد شد که خدمات مشخصی به صادرکنندگان ارائه شود. این صادرکننده نمونه زعفران ادامه داد: در این زمینه به‌دلیل آنکه کیفیت محصول هر کشاورز متفاوت است، صادرکننده هنگام خرید محصول از کشاورز باید تمام محصول را آزمایش و درجه‌بندی کند اما محصولی که در انبارهای بورس‌کالا پذیرفته می‌شود، آزمایش و درجه‌بندی شده و به‌صورت آماده در اختیار صادرکننده قرار داده می‌شود. علاوه بر این، صادرکننده می‌تواند از بانک زعفران این انبارها تسهیلات دریافت و با شرایط مشخصی بهای آن را پرداخت کند.

وی گفت: از سوی دیگر، معاملات آتی زعفران نیز درحال انجام است که به کشاورز کمک خواهد کرد تا محصول خود را حتی قبل از برداشت با قیمت مناسبی به فروش برساند؛ از سوی دیگر، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی محصول زعفران را دارند، قادر خواهند بود که از ابزارهای نوین معاملاتی درخصوص این کالای گرانبها استفاده کنند و از طریق معاملات آتی ریسک معاملات خود را پوشش دهند. هرچند تمام الگوی طراحی‌شده به‌صورت کامل اجرایی نشده است، اما تاکنون توانسته رضایت فعالان این بازار را جلب کند که با پیگیری این اقدامات در بورس‌کالا می‌توان به ثبات قیمتی رسید و تلاش کرد که در سطح بین‌المللی تعیین‌کننده قیمت جهانی بوده و همچنین می‌توان از متضرر شدن کشاورز و صادرکننده جلوگیری کرد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید