کارنامه کارگزاری‌ها در مردادماه

دنیای اقتصاد : بورس تهران در حالی با ثبت بازدهی ۵درصدی مردادماه را سپری کرد که در این ماه بررسی عملکرد کارگزاران بورس نیز درخشان بود.
بر این اساس بررسی عملکرد ۱۰۷کارگزاری فعال بازار سرمایه طی مرداد ماه نشان از ثبت معاملات بیش از ۴۳هزار میلیارد تومانی دارد که در مقایسه با عملکرد مدت مشابه سال قبل (مرداد‌ ۹۷) رشد ۵۱درصدی را تجربه کرده است. البته عملکرد این نهادهای مالی در مقایسه با ماه قبل یعنی تیر با کاهش مواجه شده است. به‌طوری‌که کارگزاری‌های فعال در بازار طی تیرماه توانسته بودند خرید و فروشی در حدود ۵۵میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کنند.

به این ترتیب مقایسه مزبور نشان می‌دهد که معاملات این نهادها کاهش ۲۸درصدی (۱۲هزار میلیارد تومانی) را تجربه کرده است. البته بخش عمده‌ای‌ از این موضوع به کاهش حجم معاملات در بازار سهام مرتبط است. به‌طوری‌که میانگین روزانه معاملات در مردادماه به ۲میلیارد و ۴۷۵میلیون سهم رسید که با کاهش ۴/ ۱۳درصدی در مقایسه با تیرماه روبه‌رو شده است.

دماسنج بازار سهام در حالی در پنجمین ماه سال نیز توانست رویه صعودی خود را حفظ کند که در این ماه بر شدت تردیدها درخصوص ارزندگی سهام افزوده شد؛ هراس بازار جهانی از احتمال وقوع رکود سنگین و ریزش قیمتی کالاها به اوج رسید و اثرات آن در افت قیمتی سهام کالایی در بورس تهران و همچنین افزایش احتمال درخصوص تشکیل حباب قیمتی از جمله مواردی بود که نوسانات زیادی را در ماه گذشته رقم زد.

بر این اساس کاهش حجم و ارزش معاملات در مردادماه شکل گرفت که همین خرید و فروش‌های با حجم کمتر سبب شد عملکرد کارگزاری‌ها نیز به‌تبع با کاهش نسبی در مقایسه با تیرماه همراه شود. به این ترتیب با احتساب معاملات ۴۳هزار میلیارد تومانی این نهادهای مالی در مردادماه، مبادلات کارگزاری‌ها از ابتدای سال ۹۸تا پایان ماه پنجم به حدود ۲۴۳هزار میلیارد تومان رسید.

جزئیات بیشتر از عملکرد مردادماه
بررسی دقیق‌تر عملکرد کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد این نهادهای مالی در مردادماه در حالی خرید و فروش ۴۳هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند که ۲۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان یعنی معادل ۵۴درصد از این رقم در اختیار مبادلات آنلاین بوده است. همچنین ۱۳هزار و ۹۰۰میلیارد تومان دیگر نیز حجم معاملات عادی در این نهادهای مالی بوده است.

در این میان طبق روال دوره‌های قبل، درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود، به‌طوری‌که نیمی از معاملات این ماه تنها از کانال ۱۲کارگزاری صورت گرفت. در صدر این خرید و فروش‌ها نیز همچنان کارگزاری مفید به‌عنوان برترین نهاد قرار دارد. به‌طوری‌که ارزش معاملات کارگزاری مفید در ماه گذشته به بیش از ۵‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان رسید که این کارگزاری به تنهایی ۱/ ۱۳درصد از کل معاملات این نهادهای مالی در مردادماه را به خود اختصاص داد. در ادامه این روند نیز کارگزاری صباتامین توانست ۶/ ۹درصد از کل معاملات کارگزاری‌ها در ماه گذشته را به خود اختصاص دهد که این حجم از معاملات، خرید و فروشی بیش از ۴هزار و ۱۰۰میلیارد تومان بود.

کارگزاری آگاه نیز در ماه گذشته داد‌و‌ستد ۳هزار و ۲۰۰میلیارد تومانی را تجربه کرده و در رتبه سومین کارگزاری برتر ماه قرار گرفت. سهم این کارگزاری از کل مبادلات به ۵/ ۷درصد رسید. در ادامه دیگر کارگزاری‌های برتر مردادماه، با اختلاف زیادی از این سه کارگزاری قرار گرفتند به‌طوری‌که دو کارگزاری بانک پارسیان و فارابی هر کدام حدود ۳درصد از کل معاملات ماه را به خرید و فروش‌های خود اختصاص دادند.

نگاهی دقیق به برترین‌ها
همان‌طور که عنوان شد کارگزاری مفید به‌عنوان برترین کارگزاری در مردادماه شناخته شد. همچنین کارگزاری مزبور بیشترین فعالیت را در معاملات آنلاین داشت، به‌طوری‌که این کارگزاری به تنهایی ۲/ ۲۲درصد از کل معاملات آنلاین را در بازار سرمایه به خود اختصاص داد. همچنین ارزش این داد وستدهای الکترونیک رقمی معادل ۵‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان را شامل می‌شود که ۹۲درصد از کل خرید و فروش‌های کارگزاری مفید است. در همین راستا ۱۰میلیارد تومان نیز به معاملات عادی در این کارگزاری تعلق داشته است.

بررسی عملکرد کارگزاری صباتامین نیز نشان می‌دهد که این نهاد مالی در ماه گذشته بخش عمده‌ای از معاملات را به خرید و فروش بلوکی اختصاص داده است. به‌طوری‌که ۶۳درصد از کل دادوستدهای صورت‌گرفته توسط‌ این کارگزاری به‌صورت بلوکی بود که رقمی بالغ بر ۲هزار و ۶۰۰میلیارد تومان را شامل می‌شود. همچنین کارگزاری مزبور ۳۴۹میلیارد تومان نیز در معاملات آنلاین داشته است.

کارگزاری آگاه نیز ماه گذشته عملکردی مناسب در زمینه معاملات برخط داشت. به‌طوری‌که سهم معاملات آنلاین این کارگزاری به بیش از ۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومان رسید که ۹۰درصد از کل مبادلات آن را شامل می‌شود.

کارگزاری بانک پارسیان نیز در حالی در رتبه چهارمین کارگزاری برتر ماه قرار گرفت که بیش از نیمی از معاملات خود را به خرید و فروش ابزارهای نوین مالی اختصاص داده است به‌طوری‌که ارزش کل معاملات این کارگزاری بالغ بر یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومان بوده که ۸۰۰میلیارد تومان از این رقم سهم مبادلات در ابزارهای نوین مالی بوده است.در ادامه این روند رتبه پنجم به کارگزاری فارابی تعلق گرفت. این کارگزاری در مجموع خرید و فروش یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی معادل سهم ۲/ ۳ درصدی از کل معاملات را به خود اختصاص داد. در این کارگزاری‌ نیز سهم عمده معاملات در اختیار خرید و فروش‌های آنلاین بوده که با رقمی در حدود یک هزار و ۲۵۰میلیارد تومان دنبال شد. کارگزاری امین‌آوید نیز در حالی رتبه بعدی را به خود اختصاص داد که معاملات آن به یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسید و ۷۷۷میلیارد تومان (حدود ۶۵درصد) از آن، سهم مبادلات عمده بود.

کارگزاری بانک پاسارگاد و مبین سرمایه نیز به ترتیب در رتبه‌های برترین کارگزاری‌های ماه گذشته شناخته شدند که هرکدام معاملاتی در حدود یک‌هزار میلیارد تومان داشتند. در ادامه این روند ۱۳کارگزاری از جمله کارگزاری حافظ، تدبیرگران فردا، اقتصاد بیدار، سهم آشنا، بورس بیمه ایران، نهایت نگر، خبرگان سهام، بورسیران و بانک آینده نیز هر‌کدام با خرید و فروش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی در فهرست برترین کارگزاری‌های این ماه قرار گرفتند.

ضعیف‌ترین عملکرد
این در حالی است که کارگزاری پارس‌نمودگر به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری در این ماه شناخته شد. این نهاد مالی تنها حدود ۴۰۰هزار تومان خرید و فروش داشته است که تمام این رقم به معاملات عادی اختصاص داده شده است.  کارگزاری شاخص سهام نیز در حالی به‌عنوان دیگر نهاد مالی با فعالیت اندک شناخته شده است که حجم مبادلات آن ۲۵۲ میلیون تومان بود. این کارگزاری نیز تمام این رقم را از خرید و فروش عادی کسب کرده است. کارگزاری ارزش‌آفرین الوند نیز در فهرست دیگر ضعیف‌ترین کارگزاری‌ها قرار گرفت. حجم خرید و فروش آن در حالی معادل ۳۴۹میلیون تومان بوده که ۲۶۰میلیون تومان آن در اختیار معاملات عادی و مابقی سهم معاملات آنلاین است.

کارگزاری‌های راهبرد سرمایه‌گذاری ایران‌سهام، آبتین‌استاک و دنیای‌نوین نیز از جمله دیگر کارگزاری‌های ضعیف در مردادماه بودند که ارزش مبادلات آنها با اختلاف زیادی از دیگر کارگزاری‌های یادشده قرار داشت به‌طوری‌که خرید و فروش ۱۱میلیارد تومانی در کارگزاری راهبرد سرمایه‌گذاری ایران‌سهام، ۱۶میلیارد تومانی در کارگزاری آبتین‌استاک و ۱۸میلیارد تومانی در کارگزاری دنیای‌نوین شکل گرفت.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید