پاسخ به یک ابهام فعالان بازار طلای سرخ

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران در گفت‌وگویی به بررسی بازار زعفران، موجودی انبارهای مورد تایید بورس‌کالا و یک ابهام فعالان بازار درخصوص سررسید شدن نمادهای معاملاتی فعلی زعفران نگین پرداخته است.

به گزارش «کالاخبر»؛ علیرضا ناصرپور با بیان اینکه روند قیمت هر نوع محصول کشاورزی در فصل برداشت به‌واسطه افزایش عرضه محصول در بازار به‌طور معمول کاهش می‌یابد گفت: تا زمانی‌که محصول تولیدی با حجم بالا و در مدت زمان کوتاه از سوی کشاورزان در بازار عرضه شود که این رویه در فصل برداشت محصولات مشاهده می‌شود، شاهد کاهش قیمت کالاها خواهیم بود که چنین اتفاقی طبعا درخصوص زعفران نیز وجود دارد. سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس ‌کالای ایران افزود: درحال‌حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان بازار گواهی سپرده کالایی زعفران نیز نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران در فصل پاییز و وجود محصول زعفران در انبارهای مورد پذیرش بورس است.

  مقایسه روند قیمت پارسال و امسال زعفران

ناصرپور با اشاره به روند سال‌جاری متوسط قیمت زعفران نگین در قیاس با سال گذشته گفت: عوامل متعددی بر نرخ زعفران اثرگذار هستند که یکی از این عوامل، نرخ ارز است. مقایسه روند قیمت محصول از ابتدای سال‌جاری تاکنون با سال گذشته نشان می‌دهد که در سال گذشته روند صعودی متوسط نرخ ارز، بر قیمت زعفران اثرگذار بوده و روند قیمتی این محصول نیز صعودی بود.  اما در سال‌جاری با توجه به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز طی ماه‌های اخیر، روند میانگین نرخ ارز کاهشی و در نتیجه آن، نرخ زعفران نیز روند نزول داشته است. بنابراین گرچه در سال گذشته بیشتر نگاه‌ها به تغییرات نرخ ارز و اثرگذاری این عامل بوده است، اما درحال‌حاضر با ثبات نرخ ارز، باید به بررسی سایر عوامل موثر در این حوزه پرداخت.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس‌کالای ایران در ارزیابی میزان خروجی زعفران از انبارهای مورد پذیرش بورس اظهار کرد: بررسی میزان خروجی زعفران نگین از انبارهای مورد پذیرش بورس‌کالا حاکی از آن است که میزان خروجی این محصول از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۳ تن (معادل ۲ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۱۸۱ گرم) بوده که بیشترین حجم خروجی‌ها مربوط به ماه‌های اخیر بوده است. وی ادامه داد: مشتریان متعددی در بازار گواهی سپرده کالایی و آتی زعفران فعالیت دارند و با اخذ استراتژی‌های متفاوتی در این بازار اقدام به معامله می‌کنند. در این میان بررسی ارقام خروج محصول از انبارها، نشان‌دهنده این است که صادرکنندگان و فعالان واقعی بازار زعفران در این بازار حضور دارند و علاوه بر افزایش نقدشوندگی بازار به گردش کالا در انبار نیز کمک می‌کنند و دلیل اینکه در دو ماه اخیر خروج کالا از انبارها قوت گرفته، ناشی از رشد تقاضای صادراتی این محصول است که به‌واسطه نزدیک شدن به ماه محرم و تقاضا برای زعفران به‌خصوص از کشورهای اطراف، صادرات آن از محصول سال ۹۷ انجام خواهد شد. به گفته ناصرپور، پیش‌بینی می‎شود که تقاضای داخلی نیز اندکی بهبود یابد که به نظر می‎رسد روند خروج محصول از انبارها و در نتیجه خروج آن از بازار داخلی، تا زمان سررسید انبارها و برداشت محصول تولیدی سال‌جدید تداوم داشته باشد.

  پاسخ به ابهام روز فعالان بازار

وی درخصوص ابهامات فعالان بازار زعفران هم گفت: درحال‌حاضر یک ابهام برای فعالان بازار ایجاد شده است که با سررسید شدن نمادهای معاملاتی فعلی زعفران نگین و ورود محصول تولیدی سال‌جدید به بازار، برای دارایی آنها در نمادهای پیشین چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا اینکه آیا انبارها برای پذیرش محصول تولیدی سال‌جدید ظرفیت خواهند داشت یا خیر؟ ناصرپور در این رابطه توضیح داد: این موضوع که در سررسید نمادهای معاملاتی، مالکان گواهی سپرده کالایی زعفران باید با مراجعه به انبارهای مورد پذیرش اقدام به خروج محصول خود از انبار کنند و محصول تولیدی سال قبل، قابلیت سپرده‌گذاری در نمادهای جدید را نخواهد داشت، طی اعلامیه‌هایی توسط بورس‌کالا در ابتدای گشایش نماد معاملاتی اطلاع‌رسانی شده است؛ به‌طوری‌که از این تاریخ (تاریخ سررسید) به بعد دارایی دیگر ماهیت گواهی سپرده کالایی نداشته و قابلیت معامله نیز ندارد و بورس‌کالای ایران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و همچنین انبار، مسوولیتی در مورد کمیت و کیفیت محصول تحویلی نخواهند داشت. وی تاکید کرد: بنابراین، از این تاریخ به بعد نگهداری کالا در انبار در چارچوب روابط مشتری و انبار بوده و با توافق این دو، انبارها، در زمان سررسید نمادها (آبان ماه)، قادرند محصول مشتریان را تا زمانی که مشتری مایل به تحویل و خروج محصول از انبار باشد، در انبار غیربورسی نگهداری کنند. در این دوره دریافت هزینه‌های انبارداری از مشتری در قالب توافق انبار و مشتری خواهد بود.  در نتیجه، با خروج تدریجی زعفران‌های فعلی از انبار تا سررسید و نیز ایجاد ظرفیت‌های جدید انباری (که مجموع ظرفیت انبارهای زعفران را به بیش از ۲۰ تن می‌رساند)انبارهای مورد پذیرش در زمان سررسید نمادهای فعلی، ظرفیت آزادی خواهند داشت و آمادگی لازم را برای پذیرش محصول جدید تولیدی سال ۹۸ دارند که این ظرفیت‌ها به نمادهای با سررسید جدید اختصاص خواهد یافت. براساس این گزارش، بررسی روند معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران در بورس‌کالای ایران از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیانگر رشد قابل توجه این معاملات است به‌طوری‌که بر پایه آمارهای بورس‌کالا، حجم معاملات گواهی سپرده زعفران در ۵ ماه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ برابر شده است.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید