ثبت بازدهی ۴ درصدی در کارنامه هفتگی بورس

دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته به‌رغم روبه‌رو شدن با نوسان‌های مربوط به بازار پایه، توانست به رشد شاخص ادامه دهد. به این ترتیب شاخص کل بازار سهام در هفته گذشته با رشد ۱۳/ ۴ درصدی همراه شد و توانست مرز ۶۰ درصدی رشد در سال‌جاری را پشت‌سر بگذارد. بر این اساس بازدهی فوق‌العاده ۴/ ۶۲ درصدی از ابتدای سال‌جاری تاکنون در کارنامه بورس تهران ثبت شد. این در حالی است که در بازارهای موازی آرامش و عدم‌بازدهی به چشم می‌خورد. به همین دلیل بخشی از نقدینگی فعال در بازارهای موازی راهی بورس شده و به‌صورت سنتی بازار سرمایه پس از جذب بخشی از این نقدینگی با تبعات حضور نقدینگی در بازار مواجه شده است.

در سال‌های گذشته نیز جذب نقدینگی در بازار موجب افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شده که این‌بار نیز این مساله به‌صورت معضل بازار پایه جلوه کرده است. هر چند بازار پایه در هفته گذشته با محدودسازی دامنه نوسان و پس از آن در روز چهارشنبه با توقف نمادها برای دسته‌بندی جدید مواجه شد، اما بازار برای تداوم جذب نقدینگی نیازمند ظرفیت‌سازی اصولی و بلندمدت است؛ افزایش و ظرفیت‌سازی بیشتر در ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزار سازی مالی بیشتر و پذیرش‌های متنوع‌تر و با سرعت بیشتر می‌تواند به افزایش این ظرفیت در بازار کمک کند. در همین حال بازار هفته جاری با شرایط خاصی نیز مواجه است. تعطیلی دو روزه میان هفته به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی باعث خارج شدن معاملات بازار از شکل عادی خواهد شد و این در حالی است که به‌صورت سنتی این روزها هر ساله بازار با کاهش فعالیت مواجه خواهد بود. در همین حال با بازگشت بازار جهانی یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های بازار نیز در حال کمرنگ شدن است. هرچند هنوز برای پایان نگرانی زود است، اما بازگشت بهای نفت به بالای مرز ۶۰ دلار برای بازار یک خبر مناسب است که احتمالا در این هفته نیمه تعطیل به بازار کمک خواهد کرد. در همین حال بهای هر تن مس نیز به ۵ هزار و ۸۴۱ دلار رسیده است.

بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲ هزار و ۳۳۲ دلار و ۲ هزار و ۵۳ دلار رقم خورده است. این قیمت‌ها می‌تواند شرکت‌های وابسته به بازار جهانی را برای دستیابی به قیمت‌های بیشتر کمک کند.در همین حال هفته آینده خبرهای مربوط به گام سوم ایراندر کاهش تعهدات برجامی نیز از اهمیت برخوردار خواهد بود. تهران تاکنون دوبار در قالب گام‌های ۶۰ روزه از تعهدات برجامی خود کاسته است. در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری بیمه خبر از قصد خود برای فروش پروژه گلستان داده است بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در نظر دارد تمام حصه خود (سهمی از پروژه) در پروژه تجاری- اداری گلستان خیام در وضعیت موجود را از طریق مزایده واگذار کند. این پروژه در مجاورت دریاچه خلیج فارس (منطقه ۲۲) مشتمل بر ۵۹۲۵ مترمربع بنای مفید تجاری و ۶۷۲۳ مترمربع بنای مفید اداری به‌صورت نقد به قیمت پایه ۲۳۰ میلیارد تومان به فروش خواهد رسید. در گروه ساختمان سرمایه‌گذاری مسکن پردیس اعلام کرد با عنایت به واگذاری پروژه ویلایی کلارآباد شرکت و عدم‌ایفای تعهدات شرکت خریدار در تامین موجودی چک‌های ارائه شده به شرکت، طی مذاکرات و توافقات صورت گرفته اقدام به تنظیم مصالحه نامه‌ای با شرکت کرده که در قبال عودت چک‌های پاس نشده و اقساط زمان تنظیم سند تعداد ۷ قطعه ویلای آماده بهره‌برداری از مجموعه ویلایی کلارآباد تملک کند. انجام این مصالحه نامه هیچ‌گونه اثر سود و زیانی در سال مالی جاری نخواهد داشت و اثر آن در سنوات آتی متعاقبا در گزارش‌های تفسیری و عملکرد ارائه خواهد شد.

در گروه شیمیایی، پتروشیمی نوری که به علت ایجاد پاره‌ای از مشکلات در کوره‌های واحد تبدیل کاتالیستی کلیه واحدهای فرآیندی از تاریخ سوم شهریورماه سال‌جاری از مدار تولید خارج شده بود، اعلام کرد که پس از اتمام تعمیرات مورد نیاز، عملیات راه‌اندازی در تاریخ ۱۳شهریورماه مطابق برنامه زمانی پیش‌بینی شده، آغاز شده است. در این گروه «پترول» اعلام کرده است در مزایده فروش تعداد بیش از ۴۴۹ میلیون سهم معادل ۹۱/ ۴۴ درصد از کل سهام شرکت پتروشیمی بروجن متعلق به شرکت گروهپتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و تعداد ۱۱۰,۲۷۱,۰۱۹ سهم معادل ۰۳/ ۱۱ درصد از کل سهام متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، در مجموع معادل ۹۴/ ۵۵ درصد، برنده مزایده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده است. به‌طوری‌که «پترول» و مدبران اقتصاد در مجموع حدود ۲۴۴ میلیارد تومان سود خالص از محل این واگذاری داشتند.در گروه سیمانی، سیمان هرمز اعلام کرد گزارش توجیهی هیات‌مدیره به‌منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۵/ ۱ میلیارد تومان به مبلغ ۳ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و همچنین سود انباشته، به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

این افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی به‌منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج وجه نقد از شرکت به‌منظور تامین و تقویت سرمایه در گردش خواهد بود. در این گروه همچنین سیمان سبزوار از قصد خود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خبر داده است. براساس اعلام گزارش توجیهی هیات‌مدیره به‌منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۵۹ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان به مبلغ ۴۹۴ میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به‌منظور اصلاح ساختار مالی صورت خواهد گرفت. مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (ساختمان، تاسیسات و ماشین‌آلات) در اجرای مفاد بند ز تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشورو با عنایت به تمدید مهلت بند ز فوق طبق مفاد ماده ۲ بخشنامه مورخ ۱۳خردادماه سال‌جاری سازمان امورمالیاتی کشور دراجرای مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی خواهد بود. به این ترتیب آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۴۹ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و با هدف استفاده از مزایای قانون و مصوبات فوق برای خروج شرکت از مفاد ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاحی قانون تجارت در تاریخ ۱۲شهریورماه امسال به تصویب هیات‌مدیره «سبزوا» رسیده است.

در گروه بانکی، روز چهارشنبه بانک سامان شاهد معامله بلوکی بود که براساس خبرهای اولیه این بلوک را گروه گلرنگ خریداری کرده است. بر این اساس پاکشو ۵/ ۲ درصد و بقیه شرکت‌های گروه گلرنگ از جمله افق، درصدی از این بانک را تصاحب کرده‌اند.  در گروه خودرویی سایپا اعلام کرد تحویل تمام خودروهای معوق سال ۹۷ تا پایان ماه آینده انجام خواهد شد؛ قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش گفت: پس از پایان تحویل خودروهای معوقه سال ۹۷، پاسخگویی به تمام تعهدات سال‌جاری را نیز به‌سرعت آغاز خواهیم کرد تا هم میزان تقاضای موجود را به تعادل برسانیم و هم زمینه تنظیم بازار را فراهم کنیم.

در گروه معدنی نیز خبرهای اولیه از احتمال اخذ عوارض ۲۵ درصدی صادرات سنگ‌آهن از مهرماه خبر می‌دهد؛ در این راستا مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» اعلام کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی، عوارض بر صادرات مواد معدنی و سنگ‌آهن بر حسب کد تعرفه چهار رقمی وضع می‌شود که برای امسال ۲۵ درصد پیشنهاد شده و در صورت تصویب از مهرماه اجرایی می‌شود. وی ادامه داد: با این تصمیم، خام‌فروشی سنگ‌آهن به کمتر از پنج میلیون تن خواهد رسید، این در حالی است که پارسال ۵/ ۸ میلیون تن سنگ‌آهن صادر شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس و فرابورس به ترتیب به هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان و در فرابورس به هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید