آثار حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از چرخه قیمت‌گذاری بر صنایع بورسی

زمزمه‌های حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از چرخه قیمت‌گذاری، طبیعتا روی شرکت ها و سهام ها و صنایعی که فروش آنها به صورت صادراتی باشد- یا ریالی باشد ولی قیمت صادراتی بخورد مثل پالایشگاه ها - تاثیر گذار است.

احسان وحیدی فرد کارشناس بازار سرمایه‌ با بیان این مطلب به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) افزود: بخصوص اولین عرضه بنزین در بورس انرژی بسیار اقدام مناسبی بود و اگرچه این عرضه به صورت داخلی انجام  شد ولی قطعا برای صادرات بود .

وی پتروشیمی ها و صنایع فلزی را از دیگر صنایعی دانست که از تغییر ارزش ارز استفاده خواهند کرد و گفت: بسیاری از شرکت هایی که در بورس حضور دارند، سرمایه گذاری های خود را با دلارهای پایین در دوره های گذشته انجام داده اند؛ لذا به نوعی تغییر قیمت خواهند داشت و  سایر بازارها را هم رشد خواهند داد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه احساس می شود شرکت های بزرگ در ارائه اطلاعات دقیق به مشتری ها تا حدودی دچار محافظه کاری شده اند، اظهار داشت: اگر شرکت های بزرگ بتوانند اطلاعات مناسب تری در اختیار سهامداران بگذارند، حرکت اخیری که به سمت سهم های کوچک به راه افتاد، جبران می شود و افراد مجددا به سمت سهم های بزرگ بازگشت می کنند .

وی اظهار داشت: همان گونه که سرمایه همچو آب مسیر خود را پیدا می کند ، طبیعتا با گزارش های محافظه کارانه ی شرکت های بزرگ هم  بخشی از سرمایه های جذب شده به سمت شرکت های کوچکتر رفته است .

 وحیدی فرد، در ادامه در  پاسخ به این سوال که در حال حاضر در کدام یک از صنایع بورسی، مزیت های نسبی سرمایه گذاری وجود دارد، گفت:  مزیت نسبی روی سهم ها و شرکت هایی است که در بازار جهانی مثبت بوده و تغییر بیشتری داشته اند. هرچند در حال حاضر در سهام بزرگ - چون سهامداران در مقاطعی به آن اقبال نشان ندادند- این اتفاق خود را آن طور که باید و شاید نشان نمی دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به این ترتیب سرمایه گذاران به شدت گذشته به سراغ یک سهم خاص از شرکت های بزرگ نمی روند و ما احتمالا با یک فاز تاخیری در اقبال به سهام شرکت های بزرگ مواجه خواهیم بود.

وحیدی فرد در پایان درخصوص پیش بینی خود از آینده بازار هم گفت: بازار تا پایان سال از یک رشد معقول برخوردار خواهد بود و احتمال می رود شاخص به طور میانگین ۲۰ تا ۲۵ درصد دیگر رشد کند .


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید