روز کم‌دامنه شاخص سهام

دنیای اقتصاد : در نیمه اول معاملات بورس تهران در روز گذشته، شاهد تقاضای قوی برای سهام شرکت‌های بزرگ‌تر به ویژه کالایی‌ها بودیم. به واسطه تقاضای پرقدرت شکل گرفته شاخص کل بورس تهران کانال ۲۶۲ هزار واحدی را نیز فتح کرد. اما فشار ناشی از شناسایی سود از سوی سهامداران، موجب شد دماسنج اصلی بورس تهران تاب ماندن در این کانال جدید را نداشته باشد و عقب‌نشینی کند. این در حالی است که نماگر هموزن با اثرگذاری یکسان نمادها، همچنان با شتاب بالا به رشد خود ادامه می‌دهد. در همین حال شاهد تقویت ارزش معاملات خرد بودیم. به‌نظر می‌رسد تقویت جریان پولی ضامن رشد بازار سهام است.
به این ترتیب روز گذشته دماسنج اصلی بورس تهران با رشد ۱۴ واحدی در سطح قبلی خود پایدار ماند و در انتهای بازار نماگر کل روی عدد ۲۶۱ هزار و ۴۰۶ واحد متوقف شد. ثابت ماندن شاخص کل در حالی اتفاق افتاد که نماگر هموزن بار دیگر رشد حدودا یک درصدی را به ثبت رساند تا به این ترتیب بازدهی این شاخص از ابتدای سال جاری به بیش از ۱۰۹ درصد برسد. این در حالی است که دماسنج اصلی بورس تهران طی این مدت ۴۶ درصد رشد داشته است. به‌نظر می‌رسد پس از جهش شاخص کل در روز چهارشنبه هفته گذشته، یکی از دلایل پیشروی بورس تهران افزایش ارزش معاملات خرد است. در روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس تهران (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به هزار و ۱۳۳ میلیارد تومان رسید. آخرین باری که ارزش معاملات خرد روزانه بیشتر از ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود، در روز ۲۲ تیر سال جاری بود. بعد از این تاریخ طی ۲۳ جلسه معاملاتی ارزش معاملات خرد در سطوح پایین‌تری قرار گرفته بود.  در میان تحولات اثرگذار، روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران از برنامه افزایش سرمایه سنگین ۳۹۰۰ درصدی یکی از زیرمجموعه‌ها قبل از ورود به بورس خبر داد و با توقف نماد روبه‌رو شد. به این ترتیب مقرر شده تا سرمایه فعلی شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران از یک میلیارد به ۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند. تامین مالی این زیرمجموعه ۱۰۰ درصدی «شیران» از محل مطالبات سهامدار عمده و با هدف افزایش ظرفیت عملیاتی شامل طرح توسعه بندر نگین، احیا و ساماندهی تاسیسات پهلوگیری سایت بندر بوشهر و افزایش ظرفیت مخازن صورت می‌گیرد. در گروه فرآورده‌های نفتی، دیروز پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه ۲۲۰ درصدی پالایش نفت اصفهان از ۲ هزار میلیارد تومان به ۴/ ۶ هزار میلیارد تومان روی کدال نشست. منبع تامین این افزایش سرمایه، از محل سود انباشته، اندوخته طرح و توسعه به‌منظور جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده و اصلاح ساختار مالی عنوان شده است.

همچنین روز گذشته بانک مرکزی در تصمیمی مثبت با تقسیط بدهی سه بانک تجارت، صادرات، گردشگری و موسسه ملل موافقت و اعلام کرد انتشار اسناد خزانه باید حداکثر تا سقف اقساط ماهانه صادر شود. به گزارش «ایبنا» مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در نامه‌ای به مدیرکل بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی وزارت اقتصاد اعلام کرد: در راستای اجرای جزء ۲ بند «و» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور و تبصره ۳ ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی بند قانونی موصوف، مبنی‌بر اعلام حداکثر سقف مجاز تسویه بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی که حداکثر تا پایان سال ۹۷ ایجاد شده باشد، به استحضار می‌رساند با عنایت به لزوم بررسی مانده بدهی برخی از بانک‌ها شامل سه بانک تجارت، صادرات، گردشگری و موسسه ملل و موسسات به بانک مرکزی در مرحله اول مبلغ ۴۸۰ هزار و ۶۹۶ میلیارد ریال برای استحضار اعلام می‌شود.

روز گذشته نیز این بورس‌بازان حقیقی بودند که در سمت خرید سهام فعال‌تر ظاهر شدند؛ به‌طوری‌که خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۵۶ میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی بود. بیشترین اقبال این دسته از معامله‌گران به سه نماد «وبانک»، «وپارس» و «خودرو» بود. به صورتی که در «وبانک» ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی، «وپارس» ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و «خودرو» نیز ۸ میلیارد تومان مالکیت سهام به سمت سهامداران حقیقی تغییر یافت. در جبهه مقابل، سهامداران حقوقی اشتیاق بیشتری به خرید در سه نماد «نوری»، «های وب» و «لوتوس» نشان دادند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید