اوج‌گیری ۶ کانالی شاخص سهام در هفته

دنیای اقتصاد : بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته دو چهره متفاوت را به نمایش گذاشت. در نیمه اول هفته معامله‌گران با توجه به افت شدید بازار جهانی شاهد اقبال به نمادهای با محوریت عملیات داخلی فروش و شرکت‌های کوچک بودند.
این اقبال در روز سه‌شنبه و به‌ویژه چهارشنبه با رشد بازار جهانی و بازگشت نفت به بالای مرز ۶۰ دلار مجددا به سمت شرکت‌های بزرگ بازگشت و روز چهارشنبه بازار سهام با رشد ۷/ ۱ درصدی شاخص کل، بهترین روز کاری هفته را به نمایش گذاشت. اما به‌رغم آنکه در نهایت شاخص کل در هفته گذشته بالغ بر ۴/ ۲ درصد رشد کرد و بازدهی معامله‌گران از ابتدای سال را به ۴۶درصد رساند، شاخص کل هموزن با جهش ۵/ ۴ درصدی در مقیاس هفتگی، بازدهی خود در سال‌جاری را به ۱۰۷ درصد رساند که نشان دهنده بازدهی بالای شرکت‌های کوچک در سال‌جاری است.

در بازار سهام وضعیت بازارهای جهانی از اهمیت بالایی برای فعالان برخوردار است. نوسان‌های مداوم در بازار جهانی باعث تردید معامله‌گران در مورد شرکت‌های بزرگ کالایی شده و همین مساله نیز باعث می‌شود تا با افت بازار جهانی ناشی از وضعیت اقتصادی آمریکا یا نبرد تجاری-سیاسی چین و آمریکا بازار سهام نیز واکنش نشان دهد. در این شرایط به‌رغم بازگشت بهای نفت به بالای ۶۰ دلار مجددا در آخرین روزهای هفته جاری بهای نفت تحت تاثیر گزارش‌های اقتصادی آمریکا مجددا به کانال ۵۷-۵۸ دلار بازگشت. هرچند قیمت نفت نشانه‌هایی از بازگشت به قیمت‌های قبلی را دارد.

همین مساله مجددا در هفته آینده احتمالا گریبان‌گیر بازار خواهد بود هر چند برخلاف هفته گذشته این بار بهای فلزات تقریبا از افت به دور بوده است. در همین حال هفته پیش رو آخرین هفته مردادماه خواهد بود و پس از آن گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در مرداد منتشر خواهد شد که می‌تواند نقش مهمی در روند بازار در شهریور داشته باشد. در همین حال در شهریورماه احتمالا با توجه به خبرهای منتشره در مورد بازار پایه روزهای مهمی را شاهد خواهیم بود. بازار پایه‌ای که اینک با رشد عجیب و غریب قیمت سهامش مورد بحث است. بازار پایه از زمانی که برای نمادهای آن دامنه نوسان تعیین شد همواره شاهد چالش قیمتی ناشی از تشکیل صف‌های خرید و عدم عرضه سهام به‌دلیل کوچکی یا مشکلات دیگر و به تبع آن جهش ۱۰ درصدی روزانه قیمت بوده است. همین امر نیز باعث شده است شرکت‌های این بازار به‌رغم مشکلات بنیادی و عملکردی بازدهی‌های خیره‌کننده‌ای را به ثبت برساند.

در کنار تحولات بازار پایه در بازار سهام موضوع عرضه‌های اولیه مورد توجه است. براساس اعلام این  هفته عرضه شرکت زیرمجموعه غلتک‌سازان انجام خواهد شد. براساس اعلام زمان عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام شرکت غلتک‌سازان سپاهان مشخص شد که دوشنبه آینده ۲۸ مرداد در بازار دوم معاملات بورس تهران انجام خواهد شد. در این رویداد ۷۵ میلیون سهم «فسازان» با دامنه قیمت ۸۰۰ تا ۸۴۰ تومانی هر سهم و سهمیه حداکثر ۲۰۰ سهمی هر سهامدار حقیقی و حقوقی از طریق کارگزاری بانک ملی عرضه اولیه شود. براساس این گزارش، غلتک سازان سپاهان بعد از شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدرتامین، کشت و صنعت شریف آباد، ژلاتین کپسول، پلی پروپیلن جم، سیمرغ، دارویی ره‌آورد تامین، پتروشیمی نوری و پخش هجرت نهمین شرکت تازه وارد در سال‌جاری است.

این شرکت از ۱۵ اسفند سال گذشته با پلاک ۵۳۰ و در بخش ساخت فلزات اساسی و گروه و طبقه ساخت آهن و فولاد اساسی در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شد و ۲۵ دی ۸۵ به‌صورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان ثبت و از اسفند سال ۸۸ به بهره‌برداری رسید. سرمایه اولیه این شرکت که دارای ۲۲۸ نفر نیروی انسانی است، ۱۰ میلیون تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۵/ ۳۷ میلیارد تومان رسیده است. پروانه بهره‌برداری شرکت با عنوان ریخته‌گری چدن و فولاد با ظرفیت ۳۰ هزار تن در ۲۶ اسفند سال ۸۸ دریافت شده است. شرکت غلتک سازان با اجرای طرح توسعه شماره یک که در ۱۲ مرداد سال ۹۳ به بهره‌برداری رسیده، مقدار ۳۱ هزار تن و با طرح توسعه شماره دو که در ۲۱ مهر سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده مقدار ۲۱ هزار تن به ظرفیت تولید اضافه کرده و در حال حاضر دارای ظرفیت تولید سالانه ۸۲ هزار تن است و جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت بورسی چدن‌سازان است و ۱۰۰ درصد سهام آن به این شرکت تعلق دارد.

در همین حال مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس نیز با اشاره به تجربه موفق عرضه اولیه شرکت‌های پتروشیمی در بورس، گفت:‌ امسال نیز سهام دو شرکت پتروشیمی دیگر در بورس عرضه خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: تجربه عرضه‌های اولیه شرکت‌های پتروشیمی در بورس طی یک‌سال گذشته نشان دهنده آن است که این عرضه‌ها نه‌تنها باعث افزایش ارزش شرکت‌ها شده؛ بلکه تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته است. حتی برخی کارشناسان پا را فراتر گذاشته و بخشی از بازدهی بورس را حاصل همین عرضه‌های اولیه می‌دانند. تا آنجا که عرضه موفق پتروشیمی پارس و نوری که شرکت‌های بسیار بزرگی تلقی می‌شوند، نشان می‌دهد اگرچه تحریم‌ها بر اقتصاد تاثیر منفی گذاشته، اما همچنان چرخ صنعت پتروشیمی به خوبی می‌چرخد.وی افزود: آمارها نشان می‌دهد زمانی که پتروشیمی پارس در بورس عرضه شد، ۱۸۰ هزار نفر سهم پارس را خریدند. امسال نیز در روز اول عرضه پتروشیمی نوری،‌ ۵۸۴ هزار نفر سهم آن را خریداری کردند که به معنای جمع‌آوری ۹۶۰ میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بود.

در گروه شوینده، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت مواد شوینده در دو ماه اخیر نسبت به سال گذشته خبر داد و علت آن را رشد قیمت مواد اولیه، افزایش حقوق کارگران و تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه وارداتی از ارز دولتی به نیمایی عنوان کرد. بختیار علم‌بیگی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: با آغاز سال جدید قیمت مواد اولیه و حقوق کارگران افزایش داشته که به تبع آن هزینه‌های تولید نیز افزایش یافته است. به گفته وی، تولیدکنندگان مواد شوینده در سال گذشته از ارز دولتی استفاده می‌کردند، اما امسال برای تامین مواد اولیه وارداتی خود از ارز نیمایی استفاده می‌کنند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با بیان افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از سوی شرکت‌های دولتی، از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت مواد شوینده خبر داد و گفت این افزایش قیمت از بعد از ماه رمضان اعمال شده است. وی با بیان اینکه محصولات شوینده از قیمت‌گذاری معاف هستند، اظهار کرد: اما انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران نظارت می‌کند که تولیدکنندگان قیمت‌ها را به‌صورت بی‌رویه افزایش ندهند. در گروه تصفیه نفت، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: دولت مصوبه‌ای ارائه داده که تا پایان سال ۹۸ قیمت‌ها بدون اعمال کیفی‌سازی محاسبه شود و در مقابل بخشی از سود برای پروژه‌های کیفی‌سازی هزینه شود. در این ارتباط ما تقاضا کردیم که برای یک دوره ۵ ساله این برنامه تمدید شود تا پروژه‌ها به اتمام رسیده و تولید نفت کوره به حداقل برسد. در گروه دارویی، ابوریحان اعلام کرد که طرح افزایش سرمایه شرکت از ۳۸۸ میلیارد ریال به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی که در تاریخ ۲۳ مرداد ۹۸ به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در گروه فلزات اساسی نیز شرکت ملی صنایع مس ایران با سرمایه ۷۸ هزار میلیارد ریال گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به پایان تیر ۱۳۹۸ را منتشر کرد. شرکت ملی صنایع مس ایران در دوره ۴ ماه منتهی به پایان تیر ماه ۱۳۹۸، معادل ۶۸ میلیارد و ۷۷۴ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رساند که نسبت به دوره مشابه در سال پیش، افزایش ۲ درصدی را نشان می‌دهد. شرکت ملی صنایع مس ایران در دوره یک ماهه یاد شده، معادل ۱۷ میلیارد و ۷۴۱ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است. بررسی آمار تولید و فروش این شرکت نشان می‌دهد در این دوره سنگ سولفور با تولید ۴ میلیون و ۸۵۴ هزار تن در صدر بیشترین تولید در بین محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران قرار داشته است. در این دوره یک ماهه، کنسانتره مس با فروش ۲۹ هزار و ۵۶۸ تن در صدر فروش‌های تیر ماه «فملی» قرار گرفت. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد ۴هزار و ۲۹۹واحدی به رقم ۲۶۱هزار و ۳۹۱واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان و در فرابورس به هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با افت ۲۳درصدی به رقم ۴هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید