روسیه در مسیر سبقت از عربستان و تبدیل شدن به چهارمین دارنده ذخایر ارز و طلای جهان

در قالب اجرای سیاست حذف حداکثری دلار از اقتصاد روسیه، این کشور با پشت‌سر گذاشتن عربستان در حال تبدیل شدن به چهارمین دارنده بزرگ ذخایر ارز و طلای جهان است.

 در مسیر فاصله گرفتن اقتصاد روسیه از دلار این کشور به زودی با پشت‌سر گذاشتن عربستان به چهارمین دارنده ذخایر ارزی، فلزات گران‌بها و دیگر اوراق بهادار در جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش بانک مرکزی روسیه، در روز یک آگوست حجم ذخایر ملی ارز و طلای روسیه به 518 میلیارد دلار رسید. 

به گزارش مؤسسه رتبه‌بندی فیچ‌ریتینگ، طی 4 سال گذشته شاهد افزایش مستمر ارزش ذخایر ارزی و طلای روسیه هستیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ارزش این ذخایر به 537 میلیارد دلار رسیده و در سال 2021 نیز از مرز 591 میلیارد دلار عبور کند. 

به گزارش بلومبرگ، هم اکنون حجم ذخایر ارزی و طلای عربستان صعودی 527 میلیارد دلار است، چین، ژاپن و سوئیس نیز در حال حاضر جایگاه اول تا سوم بزرگترین دارندگان ذخایر ارزی و دارایی‌های خارجی در جهان را از آن خود کردند. 

بانک مرکزی روسیه چرخشی جدی را طی ماه‌های گذشته در سیاست‌های ارزی خود داشته و در پاسخ به تحریم‌ها و فشارهای آمریکا روند کاهش جدی وابستگی به دارایی‌های دلاری را در پیش گرفته است. 

این بانک با هدف کاهش هر چه بیشتر وابستگی به دلار به سمت خرید طلا روی آورده است، همین امر باعث شده که در سال 2018 روسیه به بزرگترین خریدار طلا در جهان تبدیل شود. 

این کشور به این سیاست خود در سال 2019 نیز ادامه داد و در سه ماهه نخست سال جاری نیز همچنان بزرگترین خریدار طلا در جهان بود.

طی ماه گذشته قیمت طلا به شدت افزایش یافته و از مرز 1500 دلار در هر اونس عبور کرد.

به گزارش شورای جهانی طلا، از جمله دلایل بالا رفتن این فلز گران‌بها، محتمل بودن کاهش نرخ بهره در آمریکا و تشدید بی‌ثباتی سیاسی در پی بالا گرفتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا بوده است. 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید