سهامداران عمده سهامداری کنند/ حمایت حقوقی ها از بازار دریغ شده است

رفتار سهامداران عمده شرکت های بزرگ در حال حاضر در بازار موج جدیدی را به وجود آورده است که موجب شده دید این دسته از سرمایه گذاران به بازار سرمایه صرفا محلی برای تامین مالی باشد.

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس در گفت و گویی با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در خصوص روند حرکتی بازار در روزهای اخیر عنوان داشت: متاسفانه سهامداران عمده شرکت های بزرگ، مدت کوتاهی است که از بازار حمایت نمی کنند و رفتار درستی در این وضعیت ندارند. این عده از سهامداران به محض اینکه بازار با روزهای مثبت همراه می شوند شروع به فروش سهام می کنند و بازار را به عنوان منبعی برای تامین مالی خود قلمداد می کنند.

وی در این خصوص بیان داشت: اگر دقت کنید سهامداران شرکت های بزرگ در بازار به محض این که مثبت می شوند ، فروشنده می شوند و هنگامی که بازار منفی می شود نقش خریدار را بازی نمی کنند .

چراغی افزود: به همین جهت این رفتار سهامداران بزرگ در نمادهای بزرگ موجب کاهش استقبال مردم از این سهم ها شده است و ناخودآگاه به دلیل ترتیب سهامداری شرکت های کوچک و تنوع سهامداری در این شرکت ها اقبال به سهام کوچک بیشتر شده است.

عضو شورای عالی بورس در ادامه با اشاره به قیمت های کاذب برخی از شرکت های کوچک خاطرنشان کرد: برخی از شرکت ها با قیمت های بسیار کاذب معامله می شوند و قیمت های نادرستی دارند اما عوامل مختلفی در این میان تأثیرگذار است. مانند سهام شناور پایین. اما خیلی از عوامل ناشی از رفتار سهامداران است . عمدتا مردم و سرمایه گذاران از رفتار سهامداران شرکت های بزرگ تجربه خوبی ندارند و به محض اینکه بازار مثبت می شود با عرضه های خود وارد می شوند و با منفی شدن بازار حمایت های خود را از بازار دریغ می کنند.

چراغی ادامه داد: با این رفتار سهامداران عمده، سهامداران حقیقی به سمت سهام کوچک تمایل پیدا می کنند و ناخودآگاه تبدیل به معضل می شوند. در بازار پایه هم همین وضع است اگر دقت کنید این تمایل سهامداران ناشی از پتانسیل بازار نیست بلکه ناشی از رفتار حقوقی هاست.

وی گفت: شاید دلیل دیگر این باشد که سهامداران شرکت های کوچک در جهت منافع خود، حرفه ای تر عمل می کنند و تمامی تمرکز خود را به عملکرد سهام در بازار مثبت و منفی معطوف می کنند اما سهامداران شرکت های بزرگ به این نحو، سهامداری نمی کنند.

شاهین چراغی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت قوانین و مقررات در بازار پایه اعلام داشت: تمامی مصوبات و تصمیم ها را رئیس سازمان بورس به خوبی ابلاغ کردند . از همینجا باید از وزیر محترم اقتصاد و دارایی نیز تشکر کنم که پیگیر رعایت حقوق سهامداران بودند .

وی با توصیه ای به سهامداران بازار پایه عنوان داشت: در هر حال قیمت سهام بازار پایه با اجرایی شدن مصوبات جدید با روند نزولی همراه خواهد شد . در این فرصت ۶ ماهه که توسط دکتر محمدی ابلاغ شد سهامداران باید تمامی موارد را رعایت کرده و نسبت به خروج از سهم های غیربنیادی اقدام کنند. پس به همین جهت به سهامداران توصیه می کنم در خصوص سهام خود مطالعه دقیق داشته باشند تا در صورت اجرایی شدن مصوبات دچار ضرر و زیان هنگفتی نشوند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید