صعود و سقوط نماگر اصلی بازار سهام

دنیای اقتصاد : بازار سهام روز گذشته در حالی شروع به کار کرد که دماسنج اصلی بورس تهران به سرعت با جهشی بالغ بر هزار واحد همراه شد. اما طولی نکشید که روند حرکتی نماگر اصلی بازار معکوس شد. افت متوسط قیمت‌ها تا جایی ادامه یافت که شاخص کل نسبت به روز دوشنبه با کاهش ۱۱۸۶ واحدی مواجه شد. عقب‌نشینی معامله‌گران در معاملات روز گذشته تحت تاثیر دو عامل بود. اولین عامل که بر ارزش بازار شرکت‌های بزرگ کامودیتی اثر گذاشت، بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا با چین بود. دومین عامل که معاملات سهام شرکت‌های کوچک‌تر را تحت تاثیر خود قرار داد، مصاحبه معاون کل وزارت بهداشت مبنی بر مشکلات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صنعت دارو بود.

دکتر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان، در مصاحبه با «ایسنا» چهار مشکل ناشی از آزاد شدن ارز دارو را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر تاکید وزارت بهداشت این است تا زمانی که در مملکت دلار ۴۲۰۰ تومانی هست، اولویتش برای دارو از هر چیز دیگری بیشتر است. پس از صحبت‌های روز شنبه وزیر بهداشت مبنی بر بررسی حذف دلار دولتی برای صنعت دارو، سهام شرکت‌های دریافت‌کننده ارز ارزان رشدهای قیمتی بالایی تجربه کردند. تا اینکه روز گذشته در واکنش به مشکلات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، برخی از شرکت‌های دریافت‌کننده این ارز با عقب‌نشینی در قیمت سهامشان مواجه شدند. در این میان نمادهای قندی و برخی نمادهای غذایی و لاستیک‌سازان نیز تحت تاثیر قرار گرفتند.

در حالی برخی از صنایع بورسی در روز گذشته شاهد افت متوسط قیمت‌ها بودند که در مجموع نماگر هم‌وزن با اثرپذیری یکسان از نمادها باز هم به مسیر صعودی خود ادامه داد تا به بازدهی ۹۷ درصدی از ابتدای سال برسد. به این ترتیب روز گذشته در حالی شاهد رشد ۴/ ۰ درصدی شاخصهم‌وزن بودیم که دماسنج اصلی بورس تهران افت ۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد و با عقب نشینی از کانال ۲۵۶ هزار تایی روی عدد ۲۵۵ هزار و ۵۱۲ واحد متوقف شد. در بازار دیروز باز هم معامله‌گران حقیقی فعال‌تر ظاهر شدند تا خالص تغییر مالکیت بورس تهران ۶/ ۴ میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی باشد. در روز گذشته ۳۱۴ نماد در معاملات فعال بودند که از این بین ۶۰ نماد با مازاد تقاضا در سقف قیمتی روبه‌رو شدند.

به نظر می‌رسد جریان نقدینگی ورودی به بورس تهران بار دیگر در حال رشد کردن است. ارزش معاملات خرد روزانه بازار سهام (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در روز گذشته به ۱۰۷۰ میلیارد تومان رسید که این رقم تقریبا برابر با متوسط ۴ ماه نخست سال است. رشد ۵۴ درصدی معاملات خرد بورس تهران نسبت به دو هفته گذشته در حالی است که طی این مدت به دلیل افت جریان نقدینگی ورودی به بورس تهران برخی از بورس‌بازان نگران رکود و اصلاح قیمتی در بازار سهام شده بودند. همچنین دیروز ۶۰نماد بورسی با صف خرید روبه‌رو شدند که ارزش این صف‌ها به ۸۲ میلیارد تومان رسید.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید