فلزات جهانی متاثر از ترامپ، صنعت داخلی متاثر از دلار

مهم ترین فاکتور موثر بر بازار فلزات در برهه کنونی، جنگ تعرفه ای میان چین و آمریکا است. اظهارات توئیتری دونالد ترامپ در هفته گذشته مبنی بر کنترل ارزش دلار نیز بازار فلزات را تحت تأثیر قرار داد.

علی اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر، مهم ترین فاکتور تأثیرگذار بر بازار فلزات، جنگ تعرفه ای میان چین و آمریکاست. اما اگر از این دعوای تجاری فارغ شویم به نظر می رسد بازار فلزات بتواند رشد مناسبی را در پیش داشته باشد.

وی در این خصوص ادامه داد: باتوجه به کاهش موجودی انبار فلزات در دنیا، قیمت فلزات در مسیر افزایشی قرار گرفته است و هم اکنون روی در بازارهای جهانی با قیمت دو هزار و ۴۰۰ دلار قرار دارد در حالی که مس نیز بین پنج تا ۶ هزار در حال معامله است و آلومینیوم هم درمحدوده ۱۷۰۰ تا ۱۸۲۰ دلار درنوسان است.

بهرامی در خصوص نوسان فلزات در بازار داخلی بیان داشت: کاهش ارزش دلار در بازار داخلی ما موجب شده است که نوسان در قیمت عرضه این کالاها ایجاد شود .

وی ادامه داد: خبرهای اخیر مبنی بر برداشت از صندوق توسعه موجب کاهش مجدد نرخ دلار شده است و به نظر می رسد این روند کاهشی با توجه به سیاست های دولت و بانک مرکزی ادامه دار باشد.

مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در این خصوص متذکر شد: تامین منابع ارزی موجب کاهش قیمت دلار و بازگشت به کانال ۱۱ هزارتومان خواهد شد و بر اساس آن، دلار نیمایی نیز کاهش خواهد داشت. عملی شدن راهکارهای دولت و بانک مرکزی مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز در مراحل بعدی روند افزایش قیمت فلزات در بازارهای جهانی را در بازار داخلی خنثی می کند.

بهرامی گفت: به این ترتیب به نظر می رسد روند حرکتی صنعت فلزات در بازار داخل، ثبات در قیمت های داخلی فلزات رنگی را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه در خصوص پیش بینی صنعت فلزات اساسی در بازار داخلی گفت: تصور من این است که در ماه های اخیر رشد شدید قیمت ها را به سبب افزایش نرخ دلار داشتیم و قیمت تمام شده کالاها به مراتب بالاتر بوده است لذا، دچار یک رکود نسبی شده ایم. هم اکنون به دلیل کاهش نرخ دلار، بهای تمام شده کالاها با ماه های گذشته که دلار ۱۴ هزار تومان بود تفاوت اساسی دارد. در برهه کنونی و با قیمت دلار ۱۲ تومانی به نظر می رسد انبارها باید خالی شده و فروشنده ها به سمت فروش روی بیاورند تا پس از خالی شدن انبارها، خرید های مجدد صورت بگیرد .

مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در ادامه در خصوص تصمیمات وزارت صمت بیان داشت: وزارت صمت بیان داشته که فقط تولیدکننده ها امکان صادرات محصولات خود را دارند و این محدودیت ها خود موجب نوسان در این صنعت و فلزات اساسی خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید