گزارش‌های مثبت از مجمع «ذوب»

آزاده حسینی
گروه بنگاه‌ها : مجمع ذوب‌آهن اصفهان با انتشار گزارش مثبت از سوی مدیرعامل و طرح دغدغه‌های سهامداران خرد و گلایه از سهامداران عمده این شرکت و همچنین پرسش و پاسخ در حالی برگزار شد که با وجود سود عملیاتی به دلیل زیان انباشته تقسیم سود نداشت.
در این مجمع سهامداران خرد اغلب به این موضوع پرداختند که چرا با وجود انتشار گزارش‌های مثبت از فروش و تولید، سهم «ذوب» نسبت به سایر شرکت‌ها و وضعیت اقتصادی رشد نداشته است. مدیرعامل در پاسخ به این اعتراض‌ها دلیل این امر را زیان انباشته ۱۲۸۰ میلیارد تومانی شرکت عنوان کرد و گفت: با توجه به این زیان انباشته امید می‌رود از زیان خارج شده و وارد تابلوی اول شویم. علاوه بر اینکه انتظار داریم شستا از سهم حمایت کند از شرکت پویش بازرگان هم خواستاریم در این مورد حمایت‌های لازم را صورت دهد. در این مجمع همچنین منصور یزدی‌زاده از تهاتر املاک مازاد غیر مولد به ارزش تقریبی ۱۶۰۰ میلیارد ریال با بدهی‌های مالیاتی خبر داد و همچنین اظهار امیدواری کرد: یکی از مشکلات این واحد صنعتی کمبود مواد اولیه است که باعث شده با کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت داشته باشیم و با اخذ مجوز از هیات دولت برای ورود ۷۵/ ۱ میلیون تن سنگ آهن از چاه گز و سنگان، امیدواریم در سال جاری به تولید ۳ میلیون تن چدن دست یابیم.  وی تصریح کرد: در اجرای این مصوبه، تشریفاتی وجود دارد که در صورت اجرا، بخشی از کمبود سنگ آهن سال جاری را جبران خواهد کرد، اما برای اجرا، چند شرط گذاشته شده که اگر سال ۹۸ حاصل شود، می‌تواند تا ۵ سال ادامه داشته باشد.  وی در مجمع سالانه ذوب آهن درخصوص گزارش عملکرد هیات مدیره در دوره مالی سال ۹۷ گفت: فرآیند تولید این شرکت به روش کوره بلند است، اما سایر تولیدکنندگان از انرژی گاز استفاده می‌کنند که بر این اساس، تفاوت مصرف گاز یارانه‌ای ذوب آهن با دیگر شرکت‌ها بیش از ۷۰۰ تومان در هر کیلو است. اگر «ذوب» طبق برنامه سال جاری ۳ میلیون تن چدن تولید کند، فقط ۱/ ۲ هزار میلیارد تومان ناشی از یارانه گاز از دست می‌دهد.

تامین مواد اولیه چالش آتی فولاد سازان
وی با اشاره به اینکه اگر به موضوع تامین مواد اولیه توجه نشود تبدیل به بحران خواهد شد، گفت: محدودیت شدید در تامین مواد اولیه آهن‌دار از جمله سنگ آهن یکی از این چالش‌هایی است که با عمومیت آن، سایر شرکت‌ها از جمله فولاد مبارکه هم در این مورد دچار مشکل خواهند شد و دلایل آن به صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله برمی‌گردد که اگر جلوی آن گرفته نشود، تبدیل به بحرانی طی یکی تا دو سال آینده خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌های سال گذشته شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: اعمال تحریم‌ها و تاثیر آن بر واردات مواد اولیه و تجهیزات و صادرات زغال و کک شرکت‌های فولادی، بالا بودن هزینه‌های تولید به روش کوره بلند در مقایسه با قوس الکتریکی، عدم توازن در توزیع منابع زنجیره ارزش تولید، عدم پوشش تولید ۴ میلیون تن چدن مذاب، بروز خشکسالی و تاثیر بر میزان تولید، تحمیل بخشی از کسری منابع صندوق بازنشستگی فولاد به شرکت، اعتصاب کامیون داران و توقف حمل مواد اولیه و افزایش نرخ هزینه حمل، مشکل ترخیص مواد اولیه وارداتی از طرف گمرک، منفی بودن سرمایه در گردش و وجود زیان انباشته، تحمیل هزینه مابه‌التفاوت ارز به میزان ۱۱۰ میلیارد تومان که از طریق بانک رفاه در حال پیگیری است ازچالش‌های سال گذشته بوده است.

وی درباره وضعیت نیروی انسانی و سرانه تولید نیز گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی انسانی در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که سال جاری با بازنشسته شدن تعدادی، افراد شاغل به ۱۳ هزار یا کمتر می‌رسد. همچنین سرانه تولید اکنون ۱۶۱ تن است که باید به ۲۵۰ تن برسد و این در صورتی است که برنامه تولید ۳ میلیون تن چدن تحقق یابد.

مدیرعامل ذوب آهن درباره میانگین نرخ فروش محصولات اصلی گفت: در سه ماهه اول سال گذشته نرخ فروش ۲۳۶۳۵ ریال (برای هر کیلو)، سه ماهه دوم ۳۲۱۵۵ ریال، سه ماهه سوم ۳۷۵۶۷ ریال و سه ماهه چهارم ۳۴۵۳۱ ریال بوده است. موازنه ارزی ذوب منفی است و این بدان معنا است که هرچقدر صادرات انجام شده باز هم به میزان ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار نیازمند دریافت ارز از شبکه بانکی هستیم، در نتیجه نرخ تسعیر ارز در سیستم مالی باید به شکلی در نظر گرفته ‌شود که موازنه آن منفی نشود.

یزدی‌زاده گفت: بیش از ۵۰ درصد نرخ فروش ارز صادرات حاصل شده که از دو اتفاق کاهش نرخ صادراتی در بازار جهانی و نرخ تسعیر ارز تاثیر پذیرفته است.وی درخصوص میانگین بهای تمام شده و EPS پیش‌بینی شده نیز گفت: افزایش این نرخ ناشی از استفاده از گندله به جای سنگ آهن، افزایش قیمت زغال و کک و افزایش ۷۸ درصدی نرخ گاز است.حاشیه سود شرکت نیز از ۶۵۲۷ ریال در سه ماهه اول سال ۹۷ به ۴۳۶۴ ریال رسید که اگر نرخ تسعیر ارز را براساس نرخ در دسترس بگیریم چون صادرات بیش از فروش داخلی بود این سود می‌تواند افزایش پیدا کند، ولی EPS پیش‌بینی شده محقق شده و علاوه برآن برای نخستین بار گزارش تلفیقی مثبت بود و به ازای هرسهم ۲ تومان به قیمت سهم اصلی اضافه شد.در واقع EPS تلفیقی ۱۳۶ ریال و شرکت اصلی ۱۲۱ ریال محقق شده است.

وی همچنین در تشریح دستاوردهای شرکت گفت: کسب بیشترین سود خالص در تاریخ ذوب‌آهن، خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تهاتر بدهی‌ها با مطالبات تامین اجتماعی، اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه، بهبود تامین پایدار مواد اولیه به‌صورت نسبی، افزایش اعتبار مالی نزد بانک‌ها، رکورد تولید روزانه با دو کوره بلند، کاهش نیروی انسانی از طریق بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور، مدیریت و کاهش هزینه‌ها و تهاتر املاک مازاد غیرمولد به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان، تولید انواع ریل، راه‌اندازی پروژه VD، تولیدتیر آهن H۳۰۰، تولید انواع شمش بیم بلنک وکاهش مصرف آب از ۱۷ به ۱۴ میلیون متر مکعب از اهم دستاوردها است. در این مجمع همچنین روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان روزنامه رسمی این شرکت انتخاب شد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید