روزهای شلوغ کارگزاران / نامک فرصت کنترل ریسک

در حالی که حجم مشتری های بورسی افزایش پیدا کرده، کارگزاران بورس و اوراق بهادار روزهای شلوغی را پشت سر می گذارند و به عنوان پیشانی بازار سرمایه در صف اول ارتباط با مشتری هستند.

علیرضا تاجبر، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین و عضو هیات مدیره کانون کارگزاران ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه صنعت کارگزاری در سه ماه اول سال با ریسک هایی مواجه بود، به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در فصل اول سال ۹۸ کارگزاران با افزایش شدید هزینه ها مواجه شدند. طی این مدت و با توجه به تورم، هزینه های سربار، هزینه های ثابت، هزینه های اجاره و پرسنلی و به ویژه هزینه های آی تی افزایش پیدا کرد، البته در سوی دیگر و با افزایش حجم معاملات درآمد کارگزاران نیز بیشتر شد. 

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه ریسک های زیادی در صنعت کارگزاری داریم که ممکن است سودآوری و آینده برخی شرکت های کارگزاری را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، ادامه داد:  مالیات بر ارزش افزوده بزرگترین ریسکی است که صنعت کارگزاری با آن مواجه است. 

وی ادامه داد: افزایش سقف جریمه موضوع قانون توسعه ابزارها برای نهادهای مالی از جمله کارگزاران، ریسک بعدی پیش روی صنعت است. در بازار سرمایه ما قوانین و مقررات متعددی وجود دارد و گاهی تخلف از این قوانین اجتناب ناپذیر می شود و کارگزاران باید جریمه نقدی با مبالغ بالا  پرداخت کنند. 

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه کانون کارگزاران برای کنترل ریسک هایی موجود در حال انجام چند اقدام مهم است افزود: در حال حاضر کانون برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده و عوارض کسب و پیشه با نهادهای مرتبط شامل دیوان عدالت، استانداری، وزارت کشور و وزیر اقتصاد مذاکراتی داشته و این موضوع در حال پیگیری است.

چالش کارگزاران بانکی در حال پیگیری

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین به پیگیری حل مشکلات نهاد های مالی زیرمجموعه بانکها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در اجرای قوانین رفع موانع تولید اعلام کرده که بانک ها باید دارایی های مازاد خود را بفروشند و بنگاه داری نکنند اما بین بنگاه اقتصادی، بنگاه ابزاری و بنگاه سرمایه گذاری تفاوتی قائل نشده است. 

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که کارگزاری یک بنگاه ابزاری محسوب می شود که هدف اصلی آن: تکمیل زنجیره خدمات بانک و حفظ اسرار معاملات بانک در بازار سرمایه است. از طرف دیگر بانک ها نیاز به خدمات کارگزاری خود داشته و بنابراین کاملا قابل اثبات است که کارگزاری یک بنگاه ابزاری است و نه یک بنگاه سرمایه گذاری  و هیچ الزامی وجود ندارد که بانک، کارگزاری خود را به فروش برساند. با این حال شرکت های زیرمجموعه بانک اجازه ثبت و تاسیس شرکت جدید را ندارند و این مشکل باعث شده که کارگزاری های بانکی از مجوز سبدگردانی و مجوز مشاوره سبدگردانی محروم شوند. 

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران افزود: پیشنهاد کردیم سازمان یک مهلتی برای اتمام مجوز سبدگردانی شرکت های کارگزاری بانکی بدهد و از طرف دیگر با بانک مرکزی در مورد امجوز تاسیس شرکت سبدگردان، شرکت های پردازش اطلاعات مالی یا شرکت مشاوره سرمایه گزاری مذاکراتی در حال انجام است.

نامک ابزاری برای کنترل ریسک

علیرضا تاجبر به ریسک معاملات اعتباری اشاره کرد و گفت: پیش از این معامله گران بازار سرمایه می توانستند بدون پشتوانه مالی، اقدام به  سفارش گذاری و خرید اوراق بهادار نمایند. این مسئله علاوه بر تاثیر  و دستکاری بر روی عرضه و تقاضا، تبعات مالی جدی برای کارگزار در بر داشت.

وی ادامه داد: سال ۹۳ کانون پیشنهادی مطرح کرد که مدیران عامل شرکت های کارگزاری امکاناتی برای کنترل معامله گران داشته باشند. یکی از مهم ترین بندها این بود که خرید بدون پشتوانه متوقف شود و بدون اجازه مدیر عامل درخواست در سیستم ثبت نشود. این موارد کمی کش و قوس داشت و باید بستر های آن آماده می شد تا به سال ۹۷ رسید و اکنون این بند اجرایی شده است. 

در ادامه گفتگو با سنا، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین به چشم انداز بازار سرمایه اشاره و عنوان کرد: به رغم اینکه بازار در تمام سال با ریسک سیستماتیک مواجه است اما روند صعودی ادامه دار خواهد بود. بازار با ریسک های سیستماتیک کشور کنار آمده و از طرف دیگر پارامترهای بنیادی و تورم موجود و عقب ماندن بازار سرمایه از بازارهای رقیب، باعث شده که در بازار سرمایه انتظار کسب بازدهی بیش از سایر بازارها باشد.

وی ادامه داد: انتظار می رود شاهد صعود شاخص در طی سال جاری باشیم. البته ابهامات در مورد نرخ فروش شرکتها، صادرات آنها، نرخ گزاری داخلی و...  زیاد است ولی با برگزاری مجامع مشکل ابهامات تا حدی زیادی حل خواهد شد و بعد از فصل مجامع روندی منطقی و صعودی خواهیم  داشت.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان اینکه در حال حاضر شاهد ورود سرمایه گذاران جدید به بازار هستیم، افزود: بازار سهام یک بازار علمی وحرفه ای است و ورود مستقیم سرمایه گذاران غیر حرفه ای به بازار توصیه ما نخواهد بود. ابزارهایی مانند سبد و صندوق ها و مشاورین سرمایه گذاری  برای ورود به بازار سرمایه پیش بینی شده و ما توصیه می کنیم افرادی که حرفه اصلی آنها در بورس نیست از این ابزارها استفاده کنند.

 
 
 
 


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید