کاهش نوسانات ارزی در سال ۹۸

گروه بنگاه‌ها : مدیرعامل بانک توسعه صادرات، سال ۹۸را سال کاهش نوسانات و ثبات بازار ارز پیش‌بینی کرد.
علی صالح‌آبادی درباره تحلیل وضعیت بازار ارز کشور، اظهار کرد: از آنجا که بازار ارز سال ۹۷را با نوسان و جهش قیمتی پشت‌سر گذاشت، پیش‌بینی من از این بازار در سال‌جاری، بازاری با نوسان کمتر و به دور از هیجانات لحظه‌ای است. وی افزود: نکته دوم بحث خروج آمریکا از برجام بود که به دلیل اینکه اقدامی غیر‌منتظره و کمتر پیش‌بینی شده بود، موجب شوک در بازار و برهم خوردن جو روانی حاکم بود که خوشبختانه این شرایط پشت‌سر گذاشته شد. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با تاکید بر اینکه با گذشت این دوره، سیاست‌های ارزی متناسب با این شرایط تدوین شد، ادامه داد: البته باید به این نکته هم توجه داشت که ۹۷سالی بود که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حال تهیه و تنظیم بود که خود موجب بلاتکلیفی در بازار شده بود.

صالح‌آبادی در ادامه افزود: از آنجا که روند به سمت عرضه کمتر، کنترل تقاضا و همچنین ممنوعیت برخی کالاها بود، باید بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید متناسب با این شرایط تدوین می‌شد که هم زمان‌بر بود و هم به دلیل عدم شفافیت مقررات، سوالات و ابهامات متعددی ایجاد شده بود که به مرور زمان رفع شد. وی با تاکید بر اهمیت اتصال سامانه‌ها در کشور، گفت: اتفاق دیگری که سال گذشته رخ داد و در سال جدید شاهد نتایج آن هستیم، اتصال سامانه‌های بانک مرکزی، گمرک، سازمان توسعه تجارت و... به یکدیگر است که موجب یکپارچگی این سامانه‌ها شد. به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی دیگر از اقدامات بسیار خوب در سال ۹۷است، زیرا اگر صادرکننده‌ای ارز حاصل از صادرات خود را بازنگرداند، مشمول برخی مقررات می‌شود و در صورت ادامه این روند، به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه در نهایت تمام این اتفاق‌ها موجب نظم‌دهی عرضه ارز غیر‌نفتی می‌شود، گفت: همانطور که پیش از این هم گفته شده بود، به دلیل اینکه میزان صادرات غیر‌نفتی کشور معادل میزان واردات کشور است البته با حذف واردات برخی کالاهای لوکس که خیلی ضرورتی ندارد و ممنوع اعلام شده، با صادرات غیرنفتی کل واردات کشور تامین می‌شود و مشکلی از این جهت وجود ندارد. این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، تقویت بخش ریالی سیستم بانکی را دیگر عامل مهم در ایجاد ثبات در بازار ارز عنوان کرد و افزود: اتفاق دیگری که به نظر من سال گذشته رخ داد و مهم بود تعیین تکلیف برخی موارد و بخشنامه‌ها در حوزه ریالی سیستم بانکی بود. به‌عنوان مثال در گذشته چک‌های تضمینی بانک‌ها با شرایط و قوانین متفاوتی دست به دست می‌چرخید، اما در حال‌حاضر غیر‌قابل انتقال است و این چک‌ها که ابزار و عاملی برای پولشویی بود، سر و سامان یافته است. به گفته وی، با این اقدامات چرخش پول در کشور تا حدودی منظم و باعث شد افرادی که با استفاده از ریال باعث ایجاد نوسان در بازار ارز بودند تا حدودی سروسامان یابند. صالح‌آبادی افزود: همچنین به نظر من اتفاقی که سال گذشته رخ داد اتصال سامانه سنا و کد ملی در صرافی‌ها بود زیرا پیش از اینکه این اتصال نبود محدودیتی برای خرید وجود نداشت، اما با اتصال این دو سامانه به یکدیگر هر فرد با یک کد ملی تنها امکان خرید ۲۰۰۰دلار اسکناس را دارد و علاوه بر این سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها تسهیل شد که به نظرم این اقدام هم در سر و سامان یافتن بازار ارز مفید بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید