شواهد رکود ۲۰۲۰ در بازارهای پایه

حمزه بهادیوند چگینی
دنیای اقتصاد : اخبار منتشر شده در چند روز اخیر در سایت‌های معتبر جهانی حکایت از آن دارند که سال ۲۰۲۰ میلادی باید منتظر وقوع یک رکود بی سابقه در اقتصاد آمریکا و به تبع آن اقتصاد جهانی باشیم. بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی‌مورگان، فوربس، تحلیلگران موسسه مودیز و اقتصاددانان آمریکایی از جمله افراد و موسساتی هستند که پیش‌بینی‌های محکمی در این رابطه دارند و با احتمال بالایی وقوع این رکود را تجزیه و تحلیل می‌کنند. جی پی مورگان معتقد است دلیل این رکود چالش‌های تجاری است اما فوربس معتقد است یک بحران اعتباری در جهان رکود مذکور را رقم خواهد زد.
نوریل روبینی استاد دانشکده تجارت در نیویورک که از اقتصاددانان ارشد امور بین‌الملل در دولت کلینتون بود و در بانک جهانی و فدرال رزرو نیز حضور داشته معتقد است سال آینده نقطه عطفی خطرناک برای اقتصاد دنیا است و موضوعات اقتصادی-سیاسی فعلی احتمالا سال آینده تشدید می‌شود و همین موضوع باعث بروز رکود اقتصادی گسترده‌ای در دنیا خواهد شد. وی در این باره معتقد است مدت زمان بسته‌های حمایتی از اقتصاد در اقتصادهای بزرگ دنیا سال آینده به پایان می‌رسد، جنگ‌های تجاری به اوج خود رسیده و اثرات خود را به‌طور کامل بر جای می‌گذارند، تورم روند افزایشی در پیش می‌گیرد، نرخ بهره به ناچار مدام روند صعودی به خود می‌گیرد که این به جنگ برای جذب سرمایه تبدیل می‌شود، قیمت نفت افزایش می‌یابد، شاخص‌های اقتصادی منفی هر از گاهی در حال نمایان شدن هستند و تمام این موارد حکایت از وقوع یک رکود بزرگ در جهان دارد که با محوریت اقتصادهای آمریکا و چین آغاز و به سرعت به همه دنیا منتقل خواهد شد.نرخ رشد اقتصادی چین طبق آمارهای جدید به ۴/ ۶ درصد رسیده که این نرخ کمترین رقم از سال ۱۹۹۲ تاکنون بوده است؛ یعنی چین حتی در بحران جهانی این نرخ را تجربه نکرده است.

از طرف دیگر یک نظرسنجی از مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی آمریکایی که به تازگی اکونومیک تایمز منتشر کرده نشان می‌دهد اکثریت شرکت‌کنندگان معتقدند سال آینده سال رکود در اقتصاد آمریکا است. این گروه علاوه بر پیش بینی رشد اقتصادی پایین برای آمریکا وضعیت ضعیف کسب و کارها برای تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات را نیز پیش بینی کرده‌اند. اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی وقوع رکود را در اقتصاد ایالات متحده قطعی می‌دانند و معتقدند سیاست‌های سخت‌گیرانه تجاری ترامپ عامل اصلی این وضعیت است.

 در این رابطه همان‌طور که دیروز در گزارشی در «دنیای اقتصاد» اشاره شد، بالغ بر ۶۰۰ بنگاه بزرگ و کوچک آمریکایی به ترامپ هشدار دادند که هزینه‌های مرتبط با تعرفه‌های ضدچینی وضع‌شده توسط او، سودشان را کاهش می‌دهد.پیش از این نیز زمانی که ترامپ تنها تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش داد در گزارش‌های مختلفی بررسی کردیم که این موضوع در بلندمدت هزینه‌های تولیدکنندگان صنایع تکمیلی و نهایی را در این کشور با رشد روبه‌رو‌ می‌کند و به نظر می‌رسد اکنون زمان محقق شدن همان پیش بینی‌ها است.

طبق نظرسنجی مذکور که کمیته کسب و کار جهانی دانشگاه DUKE آن را انجام داده، نزدیک به ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند قبل از پایان سال آینده رکود آغاز خواهد شد اما علائم آن از سه ماه دوم نمایان است و کسب‌و‌کارها روند کاهش سود و تهدیدهای ورشکستگی را تجربه خواهند کرد. آنها معتقدند در اینکه رکود اتفاق می‌افتد شکی نیست و اختلاف تنها بر سر زمان آن است زیرا چشم اندازها از اقتصاد تیره و تار است و رشد هزینه‌های تولید، هزینه‌های حمل‌ونقل‌، ریسک‌های اعتباری و تعرفه‌ها این وضعیت را تشدید خواهد کرد.

 این سومین بار است که این کمیته کاهش رشد اقتصادی آمریکا را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند. جان گراهام یک استاد مالی دانشگاه معتقد است این رکود به سرعت اقتصاد دنیا را از خود متاثر کرده و به یک رکود دامن گیر منتهی می‌شود. به عقیده وی رشد اقتصادی آمریکا با سرعت بسیار پایینی در حال تغییر است به‌طوری‌که‌ امسال پیش‌بینی می‌شود تنها ۱/ ۰ واحد درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یابد که تغییر بسیار ضعیفی برای اقتصادی در ابعاد ایالات متحده محسوب می‌شود. اما شواهد این موضوع اکنون در بازارهای کالایی دنیا قابل رصد و بررسی است. مس به‌عنوان پیشران بازارهای پایه در یک ماه گذشته حدود ۶/ ۴ درصد افت را از سر گذرانده است.

به این ترتیب ۵/ ۱۱ درصد کاهش را در مقایسه با پارسال تجربه کرده که نشان می‌دهد شرایط وخیمی را پشت سر می‌گذارد. در حال حاضر قیمت مس به اواسط سپتامبر ۲۰۱۸ رسیده و به قیمت ۵ هزار و ۸۲۲ دلار در روز جمعه رسیده است (قیمت در روزهای اخیر به ۵ هزار و ۷۴۰ دلار در هر تن هم رسید).از دست دادن کف حمایتی ۶ هزار دلاری برای مس زنگ خطری برای این بازار و سایر بازارهای پایه محسوب می‌شود و باید منتظر رفتار این کالا در ماه‌های آینده باشیم. ضعف داده‌های تولید و سرمایه‌گذاری و کاهش پیش‌بینی‌های خرید توسط شرکت‌های پایین دستی مصرف‌کننده برتر چینی و کاهش آمارهای رشد اقتصادی این کشور و همچنین پیش‌بینی‌ها از طولانی شدن جنگ‌های تجاری همگی چشم اندازها را برای این فلز مهم و حیاتی کاهشی کرده است. آیا این مفهومی جز تقویت گمانه‌های رکود دارد؟

حال به سایر بازارهای کالایی نیز مراجعه کنیم. همان‌طور که در جدول همراه مشاهده می‌شود قیمت اکثر کالاها در یک ماه گذشته کاهشی بوده است.

 جان مایر تحلیلگر بازارهای کالایی می‌گوید انتظار داشتیم تا ماه جولای وضعیت بازارها بهبود یابد اما به نظر می‌رسد وضعیت ادامه دارد. از طرفی شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر دنیا در حدود ۳ درصد در ماه گذشته رشد کرده و این خود عاملی برای کاهش بیشتر قیمت کالاها است. از طرفی رشد تولید صنعتی چین در ماه مه به‌طور غیر منتظره‌ای به کمترین میزان در ۱۷ سال گذشته کاهش یافت. این امر به معنای تضعیف تقاضای جهانی برای فلزات پایه است که با تولید صنعتی ارتباط زیادی دارند. چین تقریبا نیمی از تقاضای فلزات پایه را در دنیا به خود اختصاص می‌دهد درحالی‌که آمریکا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از این کالاها را مصرف می‌کند بنابراین در جنگ تجاری بین دو ابرقدرت به نظر می‌رسد چین تاثیرگذاری بالاتری داشته باشد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید