تب تند طلا در چین

دنیای اقتصاد : طلا در ذخایر بانک مرکزی چین سهم کوچکی دارد. ذخیره ۸۰ میلیارد دلاری فلز زرد در برابر کل ذخایر ۳۰۱۰ میلیارد دلاری این نهاد از سهم کمتر از ۳ درصدی طلا در خزانه چین حکایت دارد. چین از این حیث نسبت به سایر اقتصادهای نوظهور، به‌ویژه روسیه، عقب مانده است.
تب تند طلا در چین
آن‌هم در شرایطی که تب خرید طلا ازسوی بانک‌های مرکزی به داغ‌ترین حالت خود ظرف نیم‌قرن اخیر رسیده و با اقدام چینی‌ها ادامه‌‌دار خواهد بود. دلیل این گرایش احتمال بروز تغییرات ساختاری در نسبت‌های اقتصادی، از بین رفتن همبستگی‌های پیشین و فرکانس‌های متفاوتی است که پارامترهای اقتصادی در رابطه با یکدیگر منتشر می‌کنند. کارشناسان این رفتار را در شرایطی که توازن پارامترها از میان رفته با فرضیاتی مانند تصویب قانون دیگری با تاثیرگذاری مشابه با قانون «برتون وودز» یا «استاندارد طلا» تشریح می‌کنند. در این حالت، طلا نقش کلیدی در نظام پولی دنیا به‌دست خواهد آورد و خرید این فلز گرانبها به آتیه اقتصادی نوظهورها کمک خواهد کرد.

ششمین ماه خرید طلای فیزیکی در چین
چین ذخایر طلای خود را در راستای عدم اتکا به دلار آمریکا برای ششمین ماه متوالی افزایش داد. خرید با حجم بالا از سوی بانک مرکزی این کشور در آینده نزدیک از قیمت طلا پشتیبانی صعودی می‌کند. اقدام سریع چین برای افزایش ذخایر طلا می‌تواند این کشور را مانند روسیه (که عجیب‌ترین خریدار طلا و فلزات گرانبها در سال ۲۰۱۸ لقب گرفته بود) به ذخایر خارجی متنوع و مستقل‌ از دلار برساند.  بانک مرکزی چین نزدیک به ۷۴ تن طلا، ظرف ۶ ماه گذشته خریداری کرده است. اگر سرعت خرید کنونی از سوی این نهاد حفظ شود، چین در زمینه خرید طلا از روسیه و قزاقستان که به‌عنوان سردمداران خرید فلز گرانبها در سال ۲۰۱۸ مطرح هستند، سبقت خواهد گرفت؛ چراکه زمان ورود چین به بازار خرید، با کاهش شتاب خرید طلا از سوی این دو کشور همراه شده است. چین در حال‌حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان محسوب می‌شود؛ اما در زمینه ذخایر فلز زرد جایگاه خاصی ندارد. این کشور پهناور تنها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره طلا دارد که در برابر حجم ۳هزار میلیارد دلاری ذخایر ارزی ناچیز به‌شمار می‌رود. در واقع، کمتر از ۳ درصد کل ذخایر بانک مرکزی از جنس طلا است که در مقایسه با ۱۷ درصد سهم طلا از ذخایر خارجی روسیه، چین را به مراتب عقب‌تر از سایر اقتصادهای نوظهور قرار می‌دهد. بانک مرکزی چین ماه گذشته اعلام کرد ذخایر طلای خود را به ۶/ ۱۵ تن در ماه مه ‌سال جاری میلادی افزایش داده است. به این ترتیب، با احتساب حجم خریداری شده از انتهای ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی کل ذخایر طلای خود را به ۱۹۱۶ تن، معادل بیش از ۸۰ میلیارد دلار رسانده است.

افت سرعت خرید رقبا
برعکس، خرید طلا از سوی روسیه به کمترین میزان خود از ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ میلادی رسیده است. روس‌ها تنها نزدیک به ۶ تن طلا در ماه پایانی سال ۲۰۱۸ خریداری کردند و قزاقستان نیز با ۸/ ۲ تن خرید در ماه ژانویه از میانگین ۴ تن به ازای هر ماه ظرف سال گذشته عقب‌نشینی کرد.بانک‌های مرکزی سراسر جهان، به‌طور کلی بالغ بر ۶۵۱ تن طلا در سال گذشته میلادی خریداری کردند. داغ‌ترین بازار طلا برای بانک‌های مرکزی پس از حدود نیم قرن توسط روسیه، ترکیه و قزاقستان هدایت می‌شد. روسیه در این دوره، ۲۷۴ تن طلا خریداری کرد که بیشترین خرید خالص این کشور در طول تاریخ محسوب می‌شود.

بازگشت تب طلا پس از نیم‌قرن به بانک‌ها
تب طلا در نیمه دوم سال گذشته، علاوه‌بر بانک‌های مرکزی به صندوق‌های قابل معامله در بورس نیز کشیده شد. روند افزایشی خرید از سوی بانک‌ها و صندوق‌ها منجر به ثبت سقف قیمت ۱۴ ماهه طلا در ماه ژوئن شد. هرچند طلا بار دیگر وارد کانال کاهشی شد و به زیر سطح ۱۳۴۰ دلار سقوط کرد؛ اما با تداوم توجه بانک‌های مرکزی به ذخیره فلز گرانبها، شانس اونس برای افزایش قیمت همچنان وجود دارد. همچنین این اقدام از سوی نهادهای پولی منجر به افزایش اعتماد سایر صندوق‌ها، شرکت‌ها و اشخاص به بازار طلا می‌شود. با این رویکرد، تقاضا برای این فلز رشد خواهد کرد و به‌تبع آن، افزایش قیمت نیز به ثبت خواهد رسید، همانطور که «دنیای‌اقتصاد» در ماه مارس (اسفند گذشته) وعده رشد ارزش اونس به همین دلیل را داده بود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید