تضاد احتیاطی در بازار ارز

دنیای اقتصاد : در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی یک بار دیگر در مسیری مخالف با حرکت دلار، نوسان کرد. روز شنبه، سکه در حالی در آستانه مرز ۴میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد که شاخص ارزی با کاهش قیمتی تا نزدیکی سطح ۱۳ هزار تومانی پایین رفت.
دیروز قیمت دلار در ساعات ابتدایی روز عمدتا در دامنه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومانی قرار داشت، ولی همین که بازار به ساعات انتهایی روز نزدیک شد، شیب کاهش قیمت بیشتر شد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر این ارز روی عدد ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۱۸۰ تومان کمتر از آخرین روز کاری هفته گذشته (روز دوشنبه) بود و موجب شد که چهارمین افت پیاپی شاخص ارزی به ثبت برسد. با ثبت افت چهارم بهای دلار به کمترین قیمت از ابتدای سال ۹۸ رسید. آخرین باری که دلار قیمت پایین‌تری را ثبت کرده بود، به تاریخ ۲۷ اسفندماه بازمی‌گشت. برخی فعالان باور دارند بازار با یک دوگانه انتظاری مواجه شده است که به واسطه اخبار متناقض در بازار ایجاد شده است. از نظر آنها، این فضای دوگانه موجب شده احتیاط معامله‌گران برای خرید و فروش در بازار افزایش پیدا کند و در چنین فضایی بازارساز دست بالاتر را در معاملات به دست گرفته و با عرضه خود زمینه‌ساز اصلی کاهش قیمت‌ها شده است. در واقع، تضاد انتظاری که به واسطه اخبار متناقض در بازار ایجاد شده، موجب افزایش رفتار احتیاطی در بازار شده و خروج معامله‌گران به دلیل این احتیاط، اثرگذاری بازارساز را بیشتر کرده است.

دوگانه انتظاری در بازار ارز
 در حالی که نگاه بیشتر معامله‌گران در بازار به سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران جلب شده است، دیروز برخی از بازیگران سعی می‌کردند خبر تحریم جدید آمریکا در مورد «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» و ۳۹ شرکت پتروشیمی زیرمجموعه آن را در بازار برجسته کنند.  در این میان، تحلیلگران بازار ۴ نگاه به تحریم‌های جدید آمریکا در مورد پتروشیمی‌ها داشتند. دسته‌ای اعتقاد دارند، پیش‌تر محصولات پتروشیمی مورد تحریم بوده است و تحریم شرکت‌ها نمی‌تواند اثر محسوسی بر صادرات ایران داشته باشد. عده‌ای نیز باور داشتند، ایران به‌طور مستقیم صادرات پتروشیمی را انجام نمی‌دهد و بیشتر از طریق شرکت‌های «تراستی» اقدام به فروش محصولات خود می‌کند. گروه سوم بیشتر به تنوع محصولات پتروشیمی اشاره داشتند و معتقد بودند چنین تنوعی موجب می‌شود که تحریم‌های آمریکا نتواند چندان این صنعت را هدف قرار دهد.  در این میان، نگاه متفاوتی نیز در میان شماری از تحلیلگران وجود داشت که معتقد بود، تحریم جدید می‌تواند وضعیت درآمدهای ارزی را تحت‌تاثیر قرار دهد. 

از نظر آنها، اگر تحریم‌های جدید وضعیت میزان صادرات را تغییر ندهد، می‌تواند به واسطه تخفیف‌های قیمتی ایران، درآمدهای ارزی را نسبت به گذشته تحت‌تاثیر قرار دهد. این عده عنوان می‌کنند، رقیب‌های تجاری پتروشیمی ایران نیز سعی خواهند کرد که تا حدی بازارهای هدف ایران را مشتری خود کنند و این عامل شاید بتواند نقش عامل تخفیف را برجسته کند. در مجموع ۳ دسته از معامله‌گران باور داشتند، تحریم‌های آمریکا اثرچندانی بردرآمدهای ارزی نخواهد داشت و یک عده در مقابل باور داشتند که میزان درآمدهای ارزی تغییر خواهد کرد.  البته اثرات تحریم‌های جدید آمریکا روی شرکت‌های پتروشیمی نیاز به بررسی تخصصی بیشتری دارد و در گذر زمان میزان اثرات اقتصادی آن مشخص‌تر خواهد شد. با این حال، حداقل اثری که دیروز کمی انتظارات افزایشی را در بازار تقویت کرد، اعلام خبر تحریم پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران بود. 

در روزی که دلار افت کرد، سکه با ۲۰ هزار تومان افزایش به بهای ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید. این فلز گران‌بها در ساعات ابتدایی روز حتی به کانال ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نیز رفته بود. عامل اصلی که زمینه‌ساز تحریک قیمت سکه در بازار آزاد شد، رشد بهای اونس طی هفته گذشته بود. اونس در هفته‌ای که گذشت روی عدد هزار و ۳۴۰ دلار به کار خود پایان داد که ۳۵ دلار بالاتر از قیمت۲ هفته پیش بود. طبیعی بود که چنین رشدی تا حدی وضعیت بازار سکه داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید