اهمیت کشف قیمت کالاها در تقابل عرضه و تقاضا

سید مصطفی صفاری معتقد است که اگر در شرایط تحریم از شفافیت اقتصادی دور شویم، قافیه را در تنظیم بازارها و بهبود شرایط تولید باخته ایم و از این رو اتفاقی که می‌تواند به شفافیت و فعالان بازار کمک کند، کشف قیمت انواع محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی در بورس کالاست. این کارشناس اقتصادی به «سنا» گفت: بورس محلی برای شفافیت قیمت‌ها است به‌طوری که عرضه‌کنندگان و متقاضیان کالا در فرآیندی شفاف اقدام به کشف قیمت محصولشان بر پایه عرضه و تقاضا می‌کنند و یکی از راه‌های دنیا برای رسیدن به شفافیت نیز استفاده از بورس‌های کالاست.
وی افزود: در کشور ما نیز بورس کالا، شفافیت را به بازار کالاها آورده است اما باید قبول کنیم که با وجود کاستی‌های زیادی در اقتصادمان هنوز به‌طور کامل از تمامی ظرفیت‌های این بورس استفاده نکرده‌ایم.به گفته صفاری، جدای از آنکه با تقویت عرضه کالاها در بورس کالا دیگر با مشکلات بازارهای غیررسمی و ابهام در معاملات این بازارها مواجه نمی‌شویم، بورس کالا از چند جنبه دیگر دارای مزیت برای اقتصاد است که ابزار مشتقه، معاملات سلف و سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی از جمله این مزیت‌هاست.این کارشناس اقتصادی گفت: ابزار مشتقه از جمله قرارداد آتی و آپشن از قراردادهای پرطرفدار دنیاست که خاصیت پوشش ریسک آینده را دارند. این ابزار تاکنون روی طلا و زعفران عملیاتی شده است اما قابلیت استفاده روی محصولات متعددی را دارد که باید بهره‌گیری از ابزارهای مالی در سطوح بالا مورد توجه قرار گیرد.

صفاری گفت: به‌عنوان مثال در حوزه نوسانات قیمت طلا و سکه، بانک مرکزی می‌توانست با استفاده از اوراق مشتقه بورس کالا به جای تحویل فیزیکی طلا به مردم، گام‌های ارزشمندی را در آشنایی عموم با ابزارهای مالی بردارد. به گفته وی، با توجه به استقبالی که در ایران برای خرید طلا و سکه با هدف سرمایه‌گذاری وجود دارد، همکاری بانک مرکزی و بازار سرمایه می‌تواند در جمع‌آوری نقدینگی مردم به شکل شفاف، پرداخت سود براساس روند بازار به سرمایه‌گذاران و جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارهای غیر‌رسمی اثرگذار باشد.این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از دیگر مزیت‌های بورس کالا استفاده از ابزارهای سلف و سلف موازی است که شرکت‌ها می‌توانند با فروش محصولاتشان به این دو شیوه، تامین مالی کوتاه و بلندمدت داشته باشند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید