جابه‌جایی‌ کم‌عمق شاخص سهام

دنیای اقتصاد : شاخص بازار سهام پس از لمس بیشترین سطح تاریخی در آستانه ۲۲۷ هزار واحدی، روز گذشته به دنبال افزایش نااطمینانی‌های سهامداران، نوسان کم‌عمقی را در جهت نزولی تجربه کرد. در این روز، در حالی شاخص کل ۰۴/ ۰ درصد عقب نشست که شاخص هموزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، بیش از ۵/ ۱ درصد رشد کرد.
در این میان هر چند معاملات از منظر حجم و ارزش نسبت به روز معاملاتی ماقبل، کاهش یافت اما همچنان در سطوح قابل قبولی قرار دارد.  بازار سهام پس از پشت سر گذاشتن هفته‌ای نیمه تعطیل و ثبت بازدهی یک درصدی، معاملات روز گذشته را در شرایطی آغاز کرد که جمعه، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه بزرگترین شرکت هلدینگ پتروشیمی ایران و زیرمجموعه‌های این شرکت و نمایندگی‌های فروش آن در خارج از ایران، وضع کرد. آمریکا مدعی شد این اقدام را در جهت اعمال فشار بر درآمدهای بخش نظامی ایران انجام می‌دهد، در صورتی‌که تحلیلگران این عمل را تا حد زیادی نمادین می‌خوانند. با این حال، عملی شدن این تحریم بر فضای بازار سهام اثری منفی داشت و نمادهای زیرمجموعه پتروشیمی بیشترین فشار را بر شاخص کل وارد کردند. 

سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حالی‌که بیشترین اثر کاهنده را در اختیار داشت، بیش از ۲۷۶ واحد از ارتفاع شاخص کل کاست. نمادهای «پارس»، «بفجر» و «پارسان» نیز در مجموع موجب عقبگرد حدود ۳۹۱ واحدی شاخص کل شدند. در مقابل سهام نفت پارس که به دلیل برگزاری مجمع، از دوم خرداد ماه متوقف بود روز گذشته بازگشایی شد و با افزایش ۲۲ درصدی قیمت، اثر مثبت ۱۱۵ واحدی را بر شاخص کل بازار وارد کرد. نماد «شنفت» در سال مالی ۹۷، بیش از ۳۲۳ میلیارد تومان سود ساخت که حاکی از رشد ۲۰۲ درصدی نسبت به سال ۹۶ بود و تأثیر تغییرات نرخ ارز نیز در عملکرد شرکت مزبور، افزایش ۲۵۹۶۴ درصدی را تجربه کرد. در بازار جهانی نیز طی هفته‌ای که سپری شد شاهد نمایشی ضعیف از سوی فلزات بودیم. نفت اما روز جمعه رویه متفاوتی را در پیش گرفت و با افزایش بها همراه شد.

در میان تحولات داخلی روز گذشته، دبیر انجمن صنایع لبنی از تصویب افزایش قیمت لبنیات خبر داد و اعلام کرد که حداکثر تا سه‎‌شنبه هفته جاری به کارخانه‌ها ابلاغ خواهد شد. به گفته رضا باکری، نرخ مصوب بر اساس افزایش ۱۴ درصدی هزینه تولید در کارخانه‌ها به علاوه افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران تعیین می‌شود و محاسبه دقیق افزایش نرخ محصولات بر عهده کارشناسان سازمان حمایت است. پیش‌تر رئیس انجمن صنفی گاوداران از احتمال تصویب افزایش قیمت خرید شیر خام درب کارخانه‌های لبنی از ۲ هزار به ۲۵۷۵ تومان در جلسه دوشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار خبر داده بود.

شاخص کل فرابورس نیز روز گذشته با کاهش نیم درصدی بر سطح ۲۸۹۶ واحدی قرار گرفت. در بازارهای چندگانه فرابورس ایران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بیش از یک میلیارد برگه به ارزش نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان دست به دست شد که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با افت ۴۴ درصدی ارزش معاملات مواجه شد. بخش عمده جریان نقدینگی روز شنبه فرابورس، به مبلغ افزون بر ۲۳۶ میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم به گردش درآمد. در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز حدود ۵۲ میلیارد تومان ورقه دست به دست شد که نزدیک به ۴۳ میلیارد تومان آن به معاملات اوراق خزانه اسلامی اختصاص داشت. متوسط نرخ سود موثر اسناد مزبور روز گذشته، با افزایش ۷/ ۰ واحد درصدی در سطح ۹/ ۲۱ درصد متوقف شد. بیشترین بازدهی در اختیار اوراق خزانه اسلامی به نماد معاملاتی «اخزا۷۱۳» بود که حدود ۹/ ۲۲ درصد محاسبه شد. در مقابل نیز «اخزا۶۱۵» کمترین نرخ سود موثر سالانه را در سطح ۳/ ۲۰ درصد به خود اختصاص داد.

همچنین امروز، اسناد خزانه اسلامی به تعداد ۲۰ میلیون و ۹۴ هزار و ۴۵۸ ورقه، با سررسید ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰ با نماد معاملاتی «اخزا۷۲۳» برای اولین بار در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه می‌شود. از طرفی، با فرا رسیدن پایان اعتبار اسناد «اخزا۷۱۰»، معاملات اوراق مزبور در انتهای روز کاری امروز، به منظور پرداخت مبالغ اسمی متوقف می‌شود. بازار تسهیلات مسکن نیز هفته جاری را با کاهش قیمت بیش از نیمی از اوراق «تسه» به پایان رساند. اوراق تسهیلات مسکن منتشر شده در اسفند ۹۶، فروردین ۹۷، اردیبهشت ۹۷ و همچنین خرداد ۹۷ در کمترین سطح روزانه معامله شدند و افت ۵ درصدی قیمت را ثبت کردند در عین حال، بیشترین قیمت را در مقایسه با سایر اوراق «تسه» در اختیار داشتند. اوراق تسه منتشر شده در اردیبهشت ۹۷ بالاترین بها را در سطح ۵۱ هزار و ۱۱۰ تومان به خود اختصاص داد و در مقابل قیمت تسهیلات مسکن تیر ماه ۹۶، در سطح ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان کمترین بود. به این ترتیب، متوسط قیمت اوراق «تسه» حدود ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان به دست آمد که خبر از کاهش محدود آن می‌داد.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید