خروج از حبس قیمتی اونس

دنیای اقتصاد : بعد از آنکه اونس جهانی مرز روانی ۱۳۰۰ دلار را شکست، چشم‌انداز این بازار برای سرمایه‌گذاران و متخصصان افزایشی شد. به نظر می‌رسد شوک ناشی از جنگ تجاری جدید ترامپ با مکزیک، کافی بود تا سقف قیمتی ۱۳۰۰ دلار به یک کف قیمتی جدید تبدیل شود.
در نظرسنجی‌های «کیتکونیوز» هر دو گروه کارشناسان «وال‌استریت» و «مین‌استریت» آینده کوتاه‌مدت اونس را افزایشی پیش‌بینی کردند که با سناریوی کف حمایتی ۱۳۰۰ دلار، همخوانی دارد. در نظرسنجی «وال‌استریت»، از ۱۵ نفر شرکت‌کننده حتی یک نفر باور به کاهش اونس نداشت؛ ۱۱ نفر افزایشی و ۴ نفر خنثی پیش‌بینی کرده بودند. این ترکیب از سوی کارشناسان «مین‌استریت» هم تایید می‌شود. در نظرسنجی «مین‌استریت» تعداد پیش‌بینی‌کنندگان صعودی حدود ۲ برابر تعداد پیش‌بینی‌کنندگان نزولی بوده است. از ۴۴۸ نفر شرکت‌کننده در این نظر سنجی، ۵۴ درصد صعودی، ۲۷ درصد نزولی و ۱۹ درصد خنثی پیش‌بینی کرده‌اند.

دو روی معکوس
اونس جهانی در هفته گذشته دو روی متفاوت داشت: روی «آرامش» که در ۳ روز ابتدایی هفته تجربه شد و روی «جهشی» که در دو روز پایانی هفته به وقوع پیوست. ۳ روز آرام اونس که بازار را حول ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۰ دلار حفظ کرد، در واقع ادامه روند خفقانی بود که بسیاری از سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند برای خروج از آن، بازار به یک شوک خارجی نیاز دارد. ۲ روز جهشی بازار که باعث خروج اونس از محدوده آرامش روانی شد، در واقع به دلیل همان شوکی که سرمایه‌گذاران منتظر آن بودند به وقوع پیوست. لازم به یادآوری است که ترامپ در اواسط هفته گذشته در حساب توییتر خود، مکزیک را تهدید به وضع تعرفه جدید کرده بود.

نهایتا این تلنگر تجاری باعث شد تا اونس جهانی نه تنها مرز روانی را رد کند، بلکه بعد از شکست مرز ۱۳۰۰ دلار، در طول چند ساعت به ۱۳۰۵ دلار نیز برسد. «دنیای اقتصاد» در ساعات ابتدایی روز جمعه که شاخص اونس هنوز به مرز ۱۳۰۰ دلار نرسیده بود، پیش‌بینی کرده بود در صورتی که سقف مقاومتی محکم ۱۳۰۰ دلار شکسته شود، این نقطه به کف حمایتی جدید تبدیل می‌شود. البته این پیش‌بینی با نظرسنجی متخصصان بازار «مین‌استریت» و «وال‌استریت» که بعد از شکست ۱۳۰۰ دلار صورت گرفت همخوانی دارد. هر دو گروه پیش‌بینی کرده‌اند که اونس جهانی بعد از شکست مرز ۱۳۰۰ دلار، شانس چندانی برای کاهش جهشی قیمتی ندارد و کاهش‌های محتمل در بازه‌های بسیار کوتاه مدت اتفاق می‌افتند.

نظرسنجی وال‌استریت و مین‌استریت
وال‌استریت: در نظرسنجی هفتگی وال ‌استریت از متخصصان و فعالان بازار اونس جهانی، حتی یک نفر هم سناریوی کاهشی اونس جهانی را پیش‌بینی نکرد. در مجموع در این نظرسنجی هفتگی، ۱۵ متخصص بازار شرکت کردند. از این تعداد، ۷۳ درصد یعنی ۱۱ رای‌دهنده، سناریوی افزایشی اونس جهانی را در کانال ۱۳۰۰ دلار پیش‌بینی کرده بودند. ۴ رای‌دهنده باقی مانده که به لحاظ درصدی ۲۷ درصد کل رای‌دهندگان را شامل می‌شوند، روند آتی کوتاه مدت اونس را آرام یا خنثی پیش‌بینی کرده بودند. بنابراین، نتیجه نهایی از این نظرسنجی این است که شکست مرز ۱۳۰۰ دلار زمینه را برای صعود بیشتر دلار فراهم آورده است.

مین‌استریت: نتایج نظرسنجی مین ‌استریت با نظرسنجی وال‌استریت همخوانی قوی داشت؛ در این نظرسنجی نیز وزن پیش‌بینی‌کنندگان افزایشی به‌صورت مطلق برپیش‌بینی‌کنندگان نزولی می‌چربید. در این نظرسنجی ۴۴۸ فعال بازار و تحلیلگر شرکت کرده بودند که بیش از نیمی از پیش‌بینی‌کنندگان آینده کوتاه مدت اونس جهانی را افزایشی پیش‌بینی کرده بودند. در مجموع ۲۴۲ نفر که معادل است با ۵۴ درصد از کل رای دهندگان، پیش‌بینی کرده بودند که اونس جهانی در روزهای آتی روند صعودی دارد و در بالاتر از مرز ۱۳۰۰ دلار نقاط حمایتی شکل می‌گیرد. در طرف مقابل، ۱۲۳ رای‌دهنده پیش‌بینی کرده بودند که دلار در روزهای آتی روند کاهشی می‌گیرد؛ موافقان افزایشی تقریبا ۲ برابر موافقان روند کاهشی بوده‌اند. ۸۳ نفر باقیمانده، که ۱۹ درصد کل رای دهندگان را شامل می‌شوند، نسبت به روند آتی اونس جهانی خنثی بوده و معتقد بودند اونس جهانی روزهای آرامی را پشت سر خواهد گذاشت.

بنابراین، نتایج هر دو نظر سنجی نشان می‌دهد که شوک تجاری که ترامپ از طریق جنگ تجاری با مکزیک به بازارها تزریق کرده، باعث شده تا چشم‌انداز بازار اونس بین فعالان این بازار صعودی قلمداد شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید