موقعیت جدید معامله‌گران دلار

دنیای اقتصاد : در پنجمین روز هفته، دلار و سکه دومین افزایش متوالی را تجربه کردند تا فلز گرانبهای داخلی به کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برود و دلار به محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان پا بگذارد. روز چهارشنبه، بازار از همان ابتدای روز نشانه‌های افزایشی از خود بروز داد و مشاهده‌ها حکایت از حضور خریداران در بازار داشت. دیروز، شاخص ارزی با افزایش خریدها، ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با افزایش قیمت دلار، توانست ۵۰ هزار تومانرشد قیمت را به ثبت برساند و با عبور از کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار تومانی برسد.

به گفته فعالان، یکی از عواملی که به رشد بهای سکه در بازار داخلی کمک کرد، خروج اونس در بازارهای جهانی از مسیر کاهشی و افزایش جزئی تا ساعت ۴ بعدازظهر بود. با این حال، بیشتر فعالان بر این عقیده بودند که رشد سکه از کانال تحریک دلار رقم خورده است. دیروز حدود ساعت ۱۱ صبح، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان آغاز کرد که افزایشی ۱۵۰ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. برخی از معامله‌گران شروع افزایشی نرخ حواله درهم و بالا آمدن ارزش دلار در هراتافغانستان را از جمله عواملی می‌دانستند که به رشد قیمت دلار در بازار داخلی نیز کمک کرد. نقش بیشتر خریداران در بازار دیروز موجب شد که در مقطعی قیمت دلار حتی تا محدوده ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان رشد کند؛ با این حال، به نظر می‌رسید نوسان‌گیران انتظار عبور دلار از مقاومت فنی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را نداشتند و در نهایت افزایش فروش‌ها منجر به قرارگیری دلار بر کف محدوده ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی شد. برخی معامله‌گران حتی عنوان کردند که پس از ساعت ۴ بعدازظهر، شاخص ارزی یک محدوده قیمتی دیگر پایین رفت و در سطح ۱۴ هزار و ۳۹۰ تومانی نوسان کرد. این اتفاق ممکن است نوسانات روز پنج‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد. معامله‌گران باور دارند؛ در‌صورتی‌که دلار در روز جاری نتواند به بالای سطح ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قدم بگذارد، بار دیگر ظرفیت کاهش قیمت بیشتر  را در هفته آتی خواهد داشت. آنچه مسلم است، با بیش از ۱۰درصد کاهش دلار طی بازه ۱۹ تا ۳۰ اردیبهشت، تعدادی از معامله‌گران فنی ممکن است با احتیاط بیشتری موقعیت خرید به خود بگیرند، مخصوصا اگر بازار در آستانه سطوح مقاومتی با افزایش فروش مواجه شود.

دیروز در حالی که دلار برای دومین روز متوالی در کانال ۱۴ هزار تومانی نوسان کرد، صرافی‌های منتخب بازارساز این کانال را به رسمیت نشناختند و عرضه خود را در همان کانال ۱۳ هزار تومانی صورت دادند. البته این صرافی‌ها قیمت فروش خود را نسبت به روز سه‌شنبه، ۲۰۰ تومان بالا آوردند و عدد ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان را بر تابلوی خود ثبت کردند. این عدد در تمام طول روز تغییری نکرد و ثابت بود. برخی از فعالان باور دارند؛ در‌صورتی‌که بازارساز در روز جاری قیمت‌های نزدیک‌تری را برای فروش دلار در بازار در نظر بگیرد، تقاضای کاذب در بازار کاهش خواهد یافت و همین عامل می‌تواند به کاهش قیمتی دلار کمک کند.

در این میان، روند قیمتی حواله درهم نیز برای معامله‌گران از اهمیت زیادی برخوردار است. دیروز نرخ حواله درهم با عبور از مرز ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی و افزایش قیمتی تا عدد ۳ هزار و ۹۳۰ تومانی توانست میزان تقاضا در بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. اگر نرخ حواله درهم در روز جاری از مسیر افزایشی خارج شود و از کانال ۳ هزار و ۹۰۰ تومانی پایین برود، می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار در بازار آزاد نیز با افت محسوسی مواجه شود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید