فقط بازار سرمایه توانایی پوشش ریسک ارز را داراست

بازار سهام تنها بازاری است که علاوه بر سود نقدی، توانایی پوشش ریسک نوسان ارز ، تورم داخلی و جهانی را دارد. همچنین در شرایط ثبات قیمت های جهانی سود شرکت ها در سال ۹۸ بیش از سال ۹۷ خواهد بود و انتظار می رود که ریسک سیستماتیک مد نظر بازار با لحاظ اطلاعات مجمع کاهش یابد و حضور در مجامع بتواند بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، سید فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در خصوص آغاز فصل مجامع توصیه هایی به سهامداران داشت و بیان کرد: در حال حاضر P/E شرکت ها با لحاظ سود نقدی در حدود سه مرتبه است که از حد متوسط تاریخی و بازده بازارهای رقیب بسیار کمتر است. به این ترتیب، باید دقت شود که بازار سهام تنها بازاری است که علاوه بر سود نقدی ، توانایی پوشش ریسک نوسان ارز ، تورم داخلی و جهانی را دارد. همچنین در شرایط ثبات قیمت های جهانی سود شرکت ها در سال ۹۸ بیش از سال ۹۷ خواهد بود و انتظار می رود که ریسک سیستماتیک مد نظر بازار با لحاظ اطلاعات مجمع کاهش یابد و حضور در مجامع بتواند بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران داشته باشد.

حسینی درخصوص سودآوری شرکت های پتروشیمی ، پالایشی ، معدنی و فلزی که در واقع نیمی از حجم بازار سرمایه را به خود اختصاص داده اند افزود: سود شرکت ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش قابل توجهی داشته است و بخش اصلی این رشد سود در شرکت های پتروشیمی ، پالایشی، معدنی و فلزی و تحت تاثیر افزایش قیمت دلار بوده است. هر چند که در نیمی از سال قیمت ارز این شرکت ها به صورت دستوری پایین نگه داشته شد و سود آن به جیب دلالان رفت. بخش عمده ای از شرکت های فوق طرح های توسعه یا سرمایه گذاری خاصی ندارند. همچنین عملیات تولید آنها نیاز به سرمایه در گردش ندارد، لذا انتظار تقسیم بالا می رود.

وی ادامه داد: در سوی دیگر ، بخشی از هلدینگ های این صنایع نیز به بلوغ رسیده اند و سرمایه گذاری یا پروژه خاصی ندارند و در این سطح نیز انتظار تقسیم سود بالا وجود دارد. اما بخشی از شرکت ها در حال اجرای طرح توسعه هستند و نیازمند نقدینگی هستند که با محدودیت های فعلی ، به نظر دسترسی به اعتبار و تسهیلات ارزی یا ریالی دشوار شده است. لذا به نظر می رسد که کلیت تقسیم سود بازار بالا و در شرکت هایی که فرصت های رشد و سرمایه گذاری در پیش رو دارند ، پایین تر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریسک های وارد بر بازار بیان داشت: ریسک سیاسی تحت تاثیر تحولات اخیر کشورهای غربی و خروج آن ها از برجام بوده است. این موضوع سبب نگرانی در گروهی از سرمایه گذاران و رفتارهای هیجانی شده است. با این حال ، با توجه به ثبات نسبی شرایط ، به نظر می رسد که نگرانی ها در میان مدت برطرف خواهد شد و دوباره بازار به روزهای اوج نزدیک می شود.

مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی امیر در ادامه با پیش بینی بازار تا انتهای فصل تابستان اظهار داشت: انتظار استراحت و چرخش بین گروه های بازار سرمایه وجود دارد. در حال حاضر تمرکز بر گروه های کوچک و تورمی است که انتظار می رود با بخشنامه جدید ارزی و افزایش سقف فروش ارز پتروشیمی ها و دیگر شرکت ها در سامانه سنا و قیمت آزاد ، سود شرکت های صادراتی افزایش یابد. همانطور که اشاره کردم ، رشد قیمت ارز مهمترین عامل افزایش قیمت سهام در دوره اخیر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص روند قیمتی کامودیتی ها در بازارهای جهانی اشاره کرد: قیمت های جهانی تحت تاثیر جنگ تجاری قرار گرفته است. همچنین پس از افزایش چند سال اخیر ، ظرفیت های تولید در حال افزایش است و انتظار می رود که کمبود کامودیتی ها در سال ۲۰۲۰ جای خود را به مازاد عرضه بدهند.


این خبر را به اشتراک بذارید!

نظرات


برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید